Hyundai se snaží udržet dealery. Část prodejců ovšem neprodloužila smlouvy

  19:39aktualizováno  19:39
Spousta dealerů jihokorejské automobilky netrpělivě čekala na letošní konec května, aby mohla ukončit spolupráci s českým obchodním zastoupením, společností Hyundai Motor Czech (HMCZ). Koncem měsíce totiž více než třem desítkám dealerů vypršely několikaleté kontrakty, které některým z nich údajně přinášely ekonomické problémy.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Největší ztrátou v zastoupení automobilky jsou autosalony Hyundai Motor Zlín nebo síť salonů Hyundai HB. „Prodávat vozy značky Hyundai už nebudeme, pouze doprodáváme vozy, které máme v zásobě,“ uvedl obchodní zástupce zlínského prodejce. Obě sítě autosalonů 1 .června zmizely z oficiální mapy zastoupení Hyundai.

Přestože prodejci o důvodech odchodu od značky zpravidla mluvit nechtějí, v zákulisí se hovoří o tom, že pro některé dealery byly nové podmínky nastavené ještě přísněji než předchozí pravidla. Konkrétně si oslovení dealeři stěžovali na to, že společnost od nich chtěla souhlas, aby mohla přeprodávat směnky třetím stranám.

Fotogalerie

Tyto nevyplněné směnky Hyundai oficiálně požadoval jako záruku, aby mu dealeři doplatili dluhy za odebrané vozy. Prodejci, kteří síť opustili v minulosti, si nicméně stěžovali, že jim jejich prostřednictvím firma účtovala sporné pokuty, o které se s centrálou nyní soudí.

Koncem minulého roku Hyundai Motor Czech některé tyto směnky převedl na vymahačské společnosti. To se stalo například příbramskému dealerovi Radku Větrovskému, který tehdy spolupráci se zastoupením ukončil.

Kolik prodejců smlouvu neobnovilo ke konci května, společnost Hyundai Motor Czech nesdělila. „Analyzujeme to, v médiích se šíří dezinformace, například pan Pokorný (brněnský prodejce Auto Pokorný Motors) bude dále pokračovat,“ uvedl mluvčí Hyundai Motor Czech Jan Pohorský. Podle něj se s ním centrála společnosti nyní domlouvá na nové podobě smlouvy. Server Zdopravy.cz uvedl, že jednateli firmy Zdeňku Pokornému se nelíbil zejména zmiňovaný bod umožňující centrále přeprodávat směnky.

Podle firmy jsou ale pravidla pro všechny prodejce stejná. „HMCZ vždy přistupovala a i nadále přistupuje ke všem dealerům stejně,“ uvedl manažer obchodního zastoupení Pavel Rokoš. Podle něj řadu smluv ukončila s dealery i centrála kvůli neuspokojivým prodejním výsledkům.

O důvodech odchodu z dealerské sítě otevřeně mluví Arnošt Koutek, jednatel společnosti Auto Koutek. Největším problémem podle něj byly časté změny prodejních podmínek a skutečnost, že firma, která v nejlepších dobách prodávala 50 vozů Hyundai měsíčně, na jejich prodeji prodělávala.

„Museli jsme povinně odebírat auta na různé akce a často se stávalo, že jsme ta auta prodávali se ztrátou,“ dodal šéf libereckého salonu.

Tyto prodejní podmínky nastavila centrála po nástupu Vladimíra Vošického do vedení Hyundai Motor Czech v roce 2010. Prodejci podle nich nakupovali auta od české centrály dráže, než za kolik je prodávali zákazníkům. Rozdíl firma dealerům i s marží dorovnávala ve formě takzvaných dobropisů.

Ne vždy ale dealeři tyto bonusy dostali. Byly totiž vázané na počet prodaných aut. Při prodeji méně vozů řada prodejců o nárok na jejich vyplacení přicházela.

Podobně jako předchozí vlny dealerů, tak i současní prodejci odstupující od spolupráce očekávají soudní bitvu. „Říkají, že vůči nám uplatní neuvěřitelné sankce a požadavky,“ uvedl Koutek. Firma podle něj ale má zaplacené veškeré odebrané náhradní díly a veškerá auta. Naopak uvádí, že jí peníze dluží Hyundai. Centrála jí prý několik měsíců nedodává náhradní díly.

To ale obchodní zastoupení korejské automobilky odmítá, za neobnovení smlouvy nikoho postihovat nehodlá.  „Pokud HMCZ někdy požaduje po dealerech jakékoli částky, jedná se buďto o dluhy, které dealeři vůči HMCZ mají, nebo o sankce za porušení smluvních povinností dealerů, k nimž došlo již během trvání jejich spolupráce s HMCZ nebo v důsledku ukončení smlouvy pro porušení povinností,“ uvedl Rokoš.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Najdete na iDNES.cz