(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Hyundai se snaží udržet dealery. Část prodejců ovšem neprodloužila smlouvy

  • 106
Spousta dealerů jihokorejské automobilky netrpělivě čekala na letošní konec května, aby mohla ukončit spolupráci s českým obchodním zastoupením, společností Hyundai Motor Czech (HMCZ). Koncem měsíce totiž více než třem desítkám dealerů vypršely několikaleté kontrakty, které některým z nich údajně přinášely ekonomické problémy.

Největší ztrátou v zastoupení automobilky jsou autosalony Hyundai Motor Zlín nebo síť salonů Hyundai HB. „Prodávat vozy značky Hyundai už nebudeme, pouze doprodáváme vozy, které máme v zásobě,“ uvedl obchodní zástupce zlínského prodejce. Obě sítě autosalonů 1 .června zmizely z oficiální mapy zastoupení Hyundai.

Přestože prodejci o důvodech odchodu od značky zpravidla mluvit nechtějí, v zákulisí se hovoří o tom, že pro některé dealery byly nové podmínky nastavené ještě přísněji než předchozí pravidla. Konkrétně si oslovení dealeři stěžovali na to, že společnost od nich chtěla souhlas, aby mohla přeprodávat směnky třetím stranám.

Tyto nevyplněné směnky Hyundai oficiálně požadoval jako záruku, aby mu dealeři doplatili dluhy za odebrané vozy. Prodejci, kteří síť opustili v minulosti, si nicméně stěžovali, že jim jejich prostřednictvím firma účtovala sporné pokuty, o které se s centrálou nyní soudí.

Koncem minulého roku Hyundai Motor Czech některé tyto směnky převedl na vymahačské společnosti. To se stalo například příbramskému dealerovi Radku Větrovskému, který tehdy spolupráci se zastoupením ukončil.

Kolik prodejců smlouvu neobnovilo ke konci května, společnost Hyundai Motor Czech nesdělila. „Analyzujeme to, v médiích se šíří dezinformace, například pan Pokorný (brněnský prodejce Auto Pokorný Motors) bude dále pokračovat,“ uvedl mluvčí Hyundai Motor Czech Jan Pohorský. Podle něj se s ním centrála společnosti nyní domlouvá na nové podobě smlouvy. Server Zdopravy.cz uvedl, že jednateli firmy Zdeňku Pokornému se nelíbil zejména zmiňovaný bod umožňující centrále přeprodávat směnky.

Podle firmy jsou ale pravidla pro všechny prodejce stejná. „HMCZ vždy přistupovala a i nadále přistupuje ke všem dealerům stejně,“ uvedl manažer obchodního zastoupení Pavel Rokoš. Podle něj řadu smluv ukončila s dealery i centrála kvůli neuspokojivým prodejním výsledkům.

O důvodech odchodu z dealerské sítě otevřeně mluví Arnošt Koutek, jednatel společnosti Auto Koutek. Největším problémem podle něj byly časté změny prodejních podmínek a skutečnost, že firma, která v nejlepších dobách prodávala 50 vozů Hyundai měsíčně, na jejich prodeji prodělávala.

„Museli jsme povinně odebírat auta na různé akce a často se stávalo, že jsme ta auta prodávali se ztrátou,“ dodal šéf libereckého salonu.

Tyto prodejní podmínky nastavila centrála po nástupu Vladimíra Vošického do vedení Hyundai Motor Czech v roce 2010. Prodejci podle nich nakupovali auta od české centrály dráže, než za kolik je prodávali zákazníkům. Rozdíl firma dealerům i s marží dorovnávala ve formě takzvaných dobropisů.

Ne vždy ale dealeři tyto bonusy dostali. Byly totiž vázané na počet prodaných aut. Při prodeji méně vozů řada prodejců o nárok na jejich vyplacení přicházela.

Podobně jako předchozí vlny dealerů, tak i současní prodejci odstupující od spolupráce očekávají soudní bitvu. „Říkají, že vůči nám uplatní neuvěřitelné sankce a požadavky,“ uvedl Koutek. Firma podle něj ale má zaplacené veškeré odebrané náhradní díly a veškerá auta. Naopak uvádí, že jí peníze dluží Hyundai. Centrála jí prý několik měsíců nedodává náhradní díly.

To ale obchodní zastoupení korejské automobilky odmítá, za neobnovení smlouvy nikoho postihovat nehodlá.  „Pokud HMCZ někdy požaduje po dealerech jakékoli částky, jedná se buďto o dluhy, které dealeři vůči HMCZ mají, nebo o sankce za porušení smluvních povinností dealerů, k nimž došlo již během trvání jejich spolupráce s HMCZ nebo v důsledku ukončení smlouvy pro porušení povinností,“ uvedl Rokoš.