Fatra chystá obří investice. Proslavily ji hračky, ale živí ji stavební materiály

  11:42aktualizováno  11:42
Nafukovací slon, buvol či indiánská kanoe z­ Fatry Napajedla nechyběli před revolucí u­ žádného rybníka. Hračky firmě přinesly slávu, ale živí ji stavební materiály. Kvůli nim postaví firma za 1,4 miliardy korun novou halu. Cílí na export. Izolačními fóliemi pokryla domy IKEA v Rusku i olympijský stadion v Londýně.

Hračky Fatra slaví u zákazníků znovu úspěch. | foto: Němec ZdeněkMAFRA

Ačkoliv je Fatra známá hlavně díky hračkám, z pohledu tržeb je to pro fabriku vlastně jen okrajová věc. Taková třešnička na dortu. „Nedělají ani procento obratu,“ říká Pavel Čechmánek, šéf firmy, která je součástí Agrofertu (do koncernu patří také vydavatelství MAFRA, pod který spadá i portál iDNES.cz). Firmě šéfuje od roku 2013 a předtím v ní řadu let působil jako finanční ředitel.

Zhruba polovinu z celkových tržeb 3,7 miliardy korun dnes pro Fatru představují výrobky, které najdou uplatnění ve stavebnictví - podlahové krytiny a izolační fólie. Fatra je v tuzemsku jejich jediným výrobcem.

Co se týče podlahovin od těch klasických v rolích až po luxusní vinylové podlahy, má na domácím trhu zhruba poloviční podíl. Mezi hlavní konkurenty patří velké zahraniční firmy, jako francouzská Gerflor, belgická IVC či nadnárodní Forbo se sídlem v Nizozemsku.

A byť fabrika zdaleka nestojí jen na výrobcích pro stavebnictví - plasty z Fatry najdeme třeba u dětských plen či dámských vložek nebo jako součást obalů - právě ve stavebním segmentu chce do budoucna výrazně posílit. V Napajedlech proto za 1,4 miliardy korun vyroste nová hala, která umožní navýšit výrobu podlahovin a izolačních fólií přibližně o polovinu.

Firma, která byla založena v roce 1935 koncernem Baťa kvůli výrobě plynových masek, získala na výstavbu investiční pobídku až do výše 343 milionů korun. „Je to možnost, není to jistota. Není to přímá dotace předem. Můžeme ji získat zpětně formou slevy na dani z příjmu. Ale jen v případě, že po uvedení investice do provozu vyděláme více než předtím,“ říká Čechmánek.

Nemá obavy, že by investici mohlo „pokazit“ případné škobrtnutí české ekonomiky, až se zhruba za dva roky začne v novém závodě vyrábět. „Je to rozhodnutí s ­vizí na dvacet třicet let dopředu,“ říká ředitel fabriky. Ostatně české stavebnictví zažilo v předchozích letech hlubší propad než jiné obory. A Fatra se s tím dokázala vypořádat.

„Navíc jsme exportně orientovaná firma. Třeba izolační fólie mnohem více vyvážíme, než prodáváme v Česku,“ říká Čechmánek.

Člověk se s nimi může setkat u ­průmyslových objektů či jiných staveb po celé Evropě i na jiných kontinentech. Pokryjí základy nově vznikajícího závodu automobilky Jaguar Land Rover u slovenské Nitry. A ­jsou třeba i na střeše olympijského stadionu v Londýně či na obchodních domech IKEA v Rusku.

Zatím bez lidí ze zahraničí

V nové továrně by mohla postupně - až pojede výroba naplno - najít práci asi stovka lidí. Ale už dnes Fatra stejně jako další firmy trpí nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. „Fluktuace se teď trochu zvýšila, ale zatím zvládáme držet výrobu bez pracovních agentur a­ zahraničních pracovníků,“ říká Čechmánek.

Fotogalerie

Nedostatku pracovníků se chce firma bránit větší automatizací a robotizací. Podle šéfa firmy je to jediná cesta, jak udržet krok se zahraniční konkurencí. „Tam, kde to jde, chceme jednoduchou lidskou práci nahradit automatizací. Pro lidi, které takto ‚ušetříme‘, najdeme jinou práci ve firmě. Na druhou stranu je scestné si myslet, že mávnutím proutku všude budou jenom roboti,“ říká Čechmánek.

Vyšší produktivita díky zapojení modernějších technologií pak podle něj může přinést další postupný nárůst mezd. Letos dosáhne průměrná mzda u dělnických pozic v napajedelské firmě 23,5 tisíce korun.

„Fatra měla štěstí na designéry, Libuše Niklová je známá po celém světě. Ty hračky jsou staré 40 let, ale mají nadčasový design,“ řekl Čechmánek.

„A jsme rádi, že se nám výrobu hraček podařilo obnovit. Své zákazníky si našly, byť jsou o dost dražší než asijská konkurence,“ dodává ředitel. Podle šéfky Slevomatu Marie Havlíčkové budou právě retro hračky, včetně těch z Fatry, patřit k hlavním trendům letošních Vánoc.

Přitom na konci 90. let, kdy po otevření hranic zaplnily Česko levné výrobky, nedokázala Fatra konkurovat a kvůli velkému cenovému rozdílu musela výrobu hraček uzavřít. Před rokem 1989 byla na jejich výrobu vyčleněna celá hala, v níž na tři směny pracovaly tři stovky žen.

Ačkoliv Fatra staví ve výrobě na starých prověřených hračkách, nechce zůstat jen u nich. „Každý rok bychom chtěli představit jednu novou hračku. Zaměstnali jsme vlastní designérku a spolupracujeme s­dalšími mladými českými tvůrci,“ říká Čechmánek.

Fatra například představila nafukovací indiánský stan či vodní hračky s námořnickým designem.

Navrhování nových hraček je přitom prý velmi náročné. „Musíte si jako krejčí udělat nějaký návrh. Jenže pak to nafouknete a celé se to změní. Designér musí mít nejen plošnou, ale i prostorovou představivost. A samozřejmě musí vzít do úvahy, aby se to dalo technicky vyrobit,“ vysvětluje Čechmánek.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Další z rubriky

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Najdete na iDNES.cz