Rozhýbali Kafkovu hlavu. Teď po celém Česku skupují malé strojírny

  15:00aktualizováno  15:00
Nenápadná pražská firma Deimos, která dodává roboty a stroje do továren, investuje stamiliony korun do vzniku nové strojírenské skupiny. Nakoupí několik menších fabrik, které neumějí reagovat na rychlý vývoj trhu.

Deimos vyvíjí a oživuje roboty a tovární linky. Tygr v modernizaci prudce roste, roční plán splnil už v lednu. „Polovinu svých diplomatických schopností používám k tomu, abych zákazníkům vysvětlil, že víc už toho letos nestihneme,“ říká ředitel Vladislav Němec. | foto: Deimos

Pražská konstrukční kancelář je jednou z firem, které pohánějí automobilky k enormnímu růstu. Jejím subdodavatelům, kteří vyrábějí například světla pro koncern BMW nebo kompresory pro Volkswagen, na míru vyvíjí, vyrábí a oživuje roboty a výrobní linky. V odvětví, kde je automatizace silným trendem, teď Deimos prudce roste.

Sochou Kafky se nechlubíme. Dělat umění v byznysu škodí, říká výrobce

„Aktuálně jsme vyprodaní až do konce letošního roku. Nové požadavky směrujeme na příští rok,“ popsal ředitel Vladislav Němec. Odhaduje, že firma letos svůj obrat meziročně zvýší o sedmdesát procent na 250 až 300 milionů korun. Plán na letošek překročila už v lednu.

Napilno má letos i kvůli stěhování do nových prostor ve Štěrboholech. Šedesát osm jejích zaměstnanců se přesune do třikrát větších kanceláří a dvakrát větší výrobní haly.

Podle Němce automobilový trh roste až brutálním tempem. Výrobci se předhánějí v nabídce nových modelů, faceliftů, ale i doplňků, které přispívají ke komfortu, jako jsou klimatizace, automatické senzory na stěračích nebo parkovací kamery. Automobilky vyrábějí s minimálními skladovými zásobami, v režimu just in time, toto prostředí je přitom velmi náročné na dodávky i samotnou výrobu. Subdodavatelé automobilek musí své závody modernizovat i kvůli požadavkům aut na větší bezpečnost a ekologii.

Do tří let miliardu

„Často se straší tím, že až se začnou více vyrábět elektromobily, tuzemský průmysl na tom bude škodný. Ale klimatizace, navigace, stěrače a parkovací kamery budou i v elektromobilu,“ hledí ředitel s optimismem do budoucna.

Fotogalerie

Deimos se netají velkými ambicemi. V obratu chce do tří let překročit miliardu korun. K těmto číslům hodlá dospět nejen díky tomu, že rozhýbe paže robotů, napojí výrobní linky na internet a ze strojů udělá skladníky. Svou pozici na trhu upevní i akvizicemi. Jen v příštích dvou letech chystá nákup za stovky milionů korun, pořídí si strojírenské závody, které modernizační kúru samy nepodstoupily a mnohdy se tím dostaly do konkurenční nevýhody.

Plán na nakupování menších strojařských závodů o velikosti desítek zaměstnanců už začal loni ovládnutím novoborského závodu OK NAVY. Firma založená po revoluci klasickými strojaři byla podle Němce dobře, nicméně konzervativně vedená. Pod novým majitelem prošla modernizací výroby, která se znásobí. Klienty má hlavně na severu Čech, ale pomůže i přímo Deimosu. „Stala se z ní centrála veškeré kovovýroby ve skupině. Když potřebujeme kleště na robota, svařený rám, kovovou součástku a další díly, vyrobí to oni,“ popsal Němec.

Podobný osud, tedy začlenit se pod nově vznikající strojírenskou skupinu Deimos Group, má potkat i další strojírny. Dvě akvizice se podepíší v příštích měsících. „Chtěli bychom to letos uzavřít na čtyřech firmách a následně to budeme navyšovat,“ naznačil Němec. O jaké firmy jde, neprozradil. Na nákupy má vlastník Deimosu, skupina JKFG vyčleněno pro letošní a příští rok stovky milionů korun. Nakoupené fabriky si prý ponechá. Cílem je posílit hlavní byznys, tedy automatizace a robotizace, na rychle rostoucím trhu.

„V Česku je obrovská spousta strojírenských firem řízených lidmi starší generace, kteří nemají nástupce, a protože jsou konzervativně vedeny, neumějí reagovat na požadavky trhu, který prudce zrychlil,“ vysvětlil ředitel Deimosu.

Firma, která stojí také za realizací pohyblivé Kafkovy hlavy na pražské Národní třídě, aktuálně pracuje na dodávkách výrobních linek do fabrik v Německu, Číně, Mexiku, nebo Polsku. Sedmdesát procent objemu exportuje.

Jak se to hýbe? Nahlédli jsme do hlavy Franze Kafky:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

VIDEO O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží....

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Zdravotní péče od Bezose. Amazon nabízí nemocniční pokoj za 6,5 milionu

Zdravotní pokoj MedModular od společnosti EIR Healthcare

Elektronický obchod Amazon dál rozšiřuje své pole působnosti. Kromě elektroniky, vánočních dárků nebo třeba malých...

Lidé jsou na slevách závislí jak na cukru, řekl šéf H&M. Omezí je

Logo H&M

Zboží švédského oděvního řetězce H&M si Američané zvykli často nakupovat ve slevách. Nový šéf v USA Martino Pessina to...

Tesco dokončilo prodej domu My v Praze, chystá se rekonstrukce

Obchodní dům My v centru Prahy

Tesco prodalo svou další nemovitost. V rámci dlouhodobých plánů na rozprodej části svého majetku dokončilo prodej...

Najdete na iDNES.cz