Příběhy značek: Bon Pari vznikly jako kopie, vyrábějí se už téměř 40 let

  17:11aktualizováno  17:11
Bon Pari patří k nejznámějším českým bonbonům, jejichž tradice sahá hluboko do šedivých dob totality. Barevné bonbony se začaly vyrábět před téměř čtyřmi desítkami let, v roce 1977. Po revoluci skončily v náruči nadnárodního obra Nestlé. Kromě Česka se prodávají také v Polsku či Litvě.

Pamatuje si je snad každý dospělý v tuzemsku. Tvrdé bonbony se začaly vyrábět v šesti příchutích a barvách v roce 1977 ve státním podniku Čokoládovny, přesněji v modřanském závodě ORION Praha. Jejich receptura je stále stejná. Dodnes nejoblíbenější je zelený bonbon, jemuž chuť dodává exotická maracuja.

„V roce 1979 směřovalo nejvíce exportu ze závodu Sfinx do Sovětského svazu, Singapuru, Anglie, Kanady a dalších 35 zemí,“ vypráví Andrea Brožová z Nestlé.

Fotogalerie

O téměř čtyřicet let později je seznam exportních destinací mnohem skromnější. Bonbony, které vznikly za socialismu jako kopie podobných bonbonů ze Západu, dnes míří výhradně na Východ - do Polska a do Pobaltí.

Přes skromnější produkci se ročně v tuzemském závodě Sfinx v Holešově vyrobí asi 9,2 milionu sáčků těchto bonbonů. V tuzemsku se každou minutu vycucá jeden bonpar.

Moderní porevoluční život bonparů poznamenala nejen privatizace (Nestlé byla zpočátku strategickým partnerem, později závod získala), ale také hledání chuťových alternativ.

Kromě klasických chutí jahoda, pomeranč, citron, broskev, černý rybíz a maracuja, prodávaných v balení Original, se objevily mnohé další - například superkyselé, lesní směs, vitamín C... A namísto chemie se začaly bonbony barvit čistě přírodními výtažky ze zeleniny a ovoce.

S konkurencí se vypořádaly výborně

„S nástupem konkurence po pádu železné opony se Bon Pari vypořádaly výborně. Stále jsou jedničkou ve své kategorii a konkurenci prakticky nemají,“ říká Brožová.

Bon Pari se vyrábějí technologií litých kandytů - tekutá směs se naplní do forem podobně jako vánoční cukroví. Výroba jednoho bonbonu trvá 40 minut.

V továrně v Holešově pracuje 450 lidí, neotáčejí se ale jen kolem bonparů. Závod, který je jedním z hlavních výrobních center nečokoládových bonbonů v rámci Nestlé na celém světě, vyrábí také Hašlerky, Atlasky, Slávie, Anticol, Klokanky, Beskydky, Větrovky, Lentilky a jiné bonbony.

Autoři: ,

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Jitona propustí asi 180 zaměstnanců, příčinou je konec spolupráce s Ikeou

Zaměstnanci soběslavské Jitony se smutečním pochodem loučí s podnikem, který po 50 letech ve městě 31. května skončil.

Výrobce nábytku Jitona propustí do konce října asi 180 zaměstnanců. V Klatovech propustí Jitona 100 až 110 lidí, v...

Prodejny tabáku jsou náš ring, říká ředitel tabáčnického giganta

Štěpán Michlíček, marketingový ředitel British American Tobacco pro trhy...

Tabákový průmysl objevil potenciální nový zlatý důl. Zahřívání tabáku místo jeho pálení. Na vývoj těchto zařízení se...

Zisk ČEZ stoupl o polovinu na 11 miliard. Pomohla drahá elektřina

Ilustrační snímek

Polostátní energetický gigant ČEZ zvýšil v prvním pololetí čistý zisk o 45 procent na 11,2 miliardy korun. Důvodem jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz