VIDEO: Ze Smíchova do rumunského Banátu vyjel vlak dlouhý téměř 500 metrů

  18:11aktualizováno  18:11
Pravděpodobně nejdelší letos vypravený vlak vyjel v úterý z pražského Smíchovského nádraží na kulturní festival do rumunského Banátu. Souprava složená z osmnácti vozů přepraví téměř třináct set návštěvníků a účinkujících festivalu do rumunské Oršavy, odkud je autobusy a lodě dopraví do čtyřicet kilometrů vzdáleného Eibenthalu.

Provoz 477 metrů dlouhého vlaku pro cestující s sebou přináší řadu komplikací. V první řadě se takto dlouhá souprava nevejde k žádnému nástupišti v Česku ani v ostatních státech, kterými bude vlak projíždět. 

Fotogalerie

„Cestující na Smíchově nastoupí do vagonů, které budou přistaveny k nástupišti, a jimi budou procházet do vozů, které se k peronu už nevejdou,“ popsala Romana Šauerová ze společnosti Kladenská dopravní a strojní, která provoz vlaku zajišťuje.

Kvůli mimořádné délce tak souprava prakticky odporuje pravidlům provozu a jede tak pouze na výjimku udělenou železničními úřady. Kvůli tomu se kromě Brna nepočítá se zastávkami, na kterých by do vlaku mohli přistoupit další cestující.

Ti se však vlakem nedostanou přímo až do Eibenthalu, kde žije početná česká menšina, ale kam nevedou koleje. Na výběr tak mají přestup na autobus nebo na loď. „Cestovatelé lodí se z vlaku přesunou nejprve do lodi, poplují třicet pět kilometrů proti proudu Dunaje a až posledních osm kilometrů dojedou autobusem,“ vysvětlil pořadatel akce.

„Festival úplně nesplňuje hudební myšlenku. Lidé tam jedou hlavně pomoci, utratit nějaké peníze u místních, kteří nabízejí služby a ubytování, pracují jako brigádníci. Běžná rodina si na festivalu vydělá tři až čtyři měsíční platy. V oblasti je průměrný plat asi šest tisíc korun měsíčně a spotřební ceny jsou stejné jako u nás. Tohle jim nabízí další možnosti, jak v oblasti přežít, a zároveň to rozvíjí jejich podnikatelské aktivity,“ řekl ČTK organizátor akce Štěpán Slaný.

V mnohonárodnostním Banátu žijí v šesti českých vesnicích necelé dva tisíce lidí. Do oblasti české emigranty pozval v devatenáctém století podnikatel Maďarli pod příslibem slušných výdělků a dalších výhod, kterých se však nikdy nedočkali. Vzhledem k izolovanosti si krajané udrželi ojedinělou komunitu v divoké přírodě.

Během sedmého ročníku kulturního festivalu Banát zahraje více než třicet interpretů, mimo jiné Emma Smetana nebo kapely Vasilův Rubáš či Zuby Nehty. Chybět nebudou ani přednášky a besedy.

Autor:

Nejčtenější

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Další z rubriky

Kamiony možná budou stát celou neděli, ministerstvo vnitra navrhlo změny

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Ministerstvo vnitra navrhlo změnu časů, ve kterých nemohou na českých dálnicích a rychlostních silnicích jezdit...

V Praze chybějí pokladní či kurýři. Specialisty IT si firmy vychovávají

pokladní, ilustrační snímek

Pracovní trh v Česku se při rekordně nízké nezaměstnanosti potýká s nedostatkem pracovní síly. V Praze je největší...

Kraje chtějí zpoplatnit necelých 120 kilometrů silnic, zbytek má být bez mýta

Ilustrační snímek

Z devíti set kilometrů chtějí kraje zpoplatnit jen necelých 120 kilometrů silnic první třídy. Na zbytku chtějí zavést...

Najdete na iDNES.cz