Nákup 70 vozů oznámil RegioJet letos v květnu, firma ale dosud odmítá uvést, odkud použité vagony jsou. Jejich původ odhalil ve svém posledním čísle Železniční magazín, který zachytil přepravu prvních 19 vozů z celé série přes Česko do slovenského Leopoldova, kde kompletně demontují interiér. Zbývající vozy mají z Belgie dorazit do konce roku.
Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje jsou pořízené vozy z hlediska stavby a parametrů identické s těmi, které RegioJet již provozuje na svých vlacích. „Tyto vozy nicméně RegioJet předělá na zcela nové z pohledu zákazníka, kdy z původních vozů zůstane pouze skříň a všechny získají nový nejmodernější interiér na středoevropské železnici,“ dodal Ondrůj.
RegioJet počítá s tím, že vozy přestaví do podoby v současnosti provozovaných vagonů od rumunské společnosti Astra (více viz fotogalerie). Po zpoždění už firma přebrala pět vozů, další mají následovat. Jde o největší vozy RegioJetu počtem míst (80 míst), v každém sedadle je obrazovka s audiovizuálním systémem. „Tyto vagony se zaplňují v rezervačním systému vždy nejrychleji,“ říká Ondrůj.
RegioJet založil svoji flotilu na použitých vozech od rakouských železnic ÖBB, které ale i v době nasazení patřily k tomu nejlepšímu, co na českých kolejích jezdilo. Pár let před nákupem totiž prošly rozsáhlou modernizací. To je i případ další dvou vozů, které firma nedávno získala od Deutsche Bahn. Jde o vozy po švýcarských drahách, které prošly v roce 2011 rovněž modernizací.
RegioJet v příštích týdnech opět nasadí na koleje jídelní vozy, které odstavil po vykolejení na Slovensku. Po nákupu belgických vozů a dalších nových z Rumunska má mít RegioJet příští rok kolem 200 vozů.
Secondhand západních železnic
Za posledních pět let v Česku přibyly stovky ojetých železničních vozidel od západoevropských dopravců. Nejvíce přišlo z Rakouska: kromě RegioJetu si jejich vozy koupily i České dráhy, které v Rakousku nakoupily i autovlaky. Část osobních vozů prošla ještě další modernizací v Česku.
Příchod ojetých vozidel ze zahraničí přitom neznamená špatnou kvalitu: naopak, ojeté vozy ze Západu patří vzhledem k dlouholetému skluzu v investicích do železničního vozového parku k tomu lepšímu, co u nás jezdí.
Oblíbeným zdrojem vlaků je i Německo: například soukromý dopravce GWTR si koupil v Německu několik použitých motorových vozů RegioSprinter, které prochází rovněž modernizací, z Německa mají půjčené motorové vozy Stadler RS1 také České dráhy.
Od západoevropských dopravců si kupují soukromí dopravci už i lokomotivy: zatím posledním úlovkem je 16 lokomotiv řady 180 původem ze Škody Plzeň, které si koupil soukromý nákladní dopravce TSS Cargo. Už dříve se v Česku objevilo i dvanáct použitých lokomotiv z Belgie, které čekají na modernizaci. V případě lokomotiv je důvodem i absolutní nedostatek zánovních lokomotiv na českém trhu: zejména ČD Cargo raději lokomotivy šrotuje, než aby se dostaly do rukou konkurence.