Dráhy kupují sice ojeté a desítky let staré vozy, které však prošly před pár lety rozsáhlou modernizací a dodnes je rakouský dopravce nasazuje na mezinárodní spoje. Postupně je však nahrazuje novými jednotkami railjet.
"Předpokládáme, že v Česku budou během několika týdnů. Projdou jen úpravou laku do našich barev, jinak se na nich nic měnit nebude," řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský. O konkrétním nasazení ještě nechtěl mluvit, ale objeví se podle něj hlavně na mezinárodních spojích. Vozy mohou jezdit rychlostí až 200 km/h.
Dráhy celkem z Rakouska získají 74 vozů. Třicet dva vozů koupily dráhy už před dvěma lety, jezdí ale jen zhruba polovina vozů. Zbytek ČD poslaly na opravy a modernizaci do společnosti Janoza, ta je ale dosud nedodala a firma se mezitím ocitla v insolvenčním řízení. Dalších šest koupily loni na podzim, ty jsou už nasazené v provozu. K tomu koupily loni další dva autovozy. Poslední kontrakt počítá s 25 vozy řady Bmz a devíti lehátkovými vozy.
Právě u lehátkových vozů se cestující dočkají největších změn. Dráhy dosud mají v provozu vagony z roku 1984 a bez klimatizace. "Nahradí naše starší, kvalitativně již neodpovídající vozy," potvrdil Šťáhlavský.
Nové vozy budou určené pro mezistátní spoje z Prahy do Budapešti, Krakova, na linky na Slovensko a případně na další sezonní výkony. "Nabídnou cestujícím komfortnější cestování, jsou totiž vybaveny klimatizací a kotoučovou brzdou," dodal Štáhlavský.
V Rakousku nakupoval i RegioJet, rakouské vagony tvoří většinu jeho flotily.