Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Správa železnic řeší problém. Ústí chce rychlovlaky, ale nákladní vlaky ne

Projektový tým Správy železnic připravující první úseky tuzemských vysokorychlostních tratí řeší problém. Ústí nad Labem požaduje, aby do centra města zajížděly jen osobní rychlovlaky, nikoli nákladní doprava. Ústí přitom leží na jediném elektrifikovaném koridoru do Německa.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dosavadní plány Správy železnic počítaly s tím, že úsek mezi Ústím a Drážďany, který má vést z velké části v tunelu pod Krušnými horami, bude společný jak pro osobní, tak nákladní dopravu. Požadavek Ústí situaci komplikuje.

„Počkáme na závěry od města. Do té doby se soustředíme na invariantní úseky, tedy práci zaměříme tam, kde je na trase shoda,“ řekl MF DNES ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík. Konkrétně půjde o úsek, po němž budou vlaky jedoucí od Ústí mířit k portálu krušnohorského tunelu.

Průchod masivem představuje ze své podstaty úzké hrdlo a jde o nejnáročnější část budoucího spojení. Využití tunelů pro oba druhy železniční dopravy by citelně snížilo náklady, a tedy i návratnost investovaných peněz.

Konec jízd nákladních vlaků údolím Labe měl být pro obyvatele Ústí jedním z hlavních benefitů nové vysokorychlostní trati. Nyní ale panuje obava, že plánovaný krušnohorský tunel všechnu nákladní dopravu nepojme, takže se město stane ještě vytíženějším železničním uzlem.

Vláda chystá plán dopravní výstavby, v hlavní roli je železnice

Vedení města proto požaduje převést železniční dopravu do podzemí, aby vlaky nependlovaly přes město mezi hlavním, střekovským a západním nádražím.

Právě nádraží Ústí nad Labem západ na břehu řeky Bíliny má být centrem, kam budou směřovat jak vysokorychlostní vlaky, tak ostatní spoje. Ne všechny se však do stanice vejdou.

Mimo zřejmě zůstanou vlaky směřující od Lovosic, které budou nadále jezdit do současného hlavního nádraží na levém břehu Labe. A střekovské nádraží má sloužit pro takzvanou úvrať vlaků (změnu směru jízdy) přijíždějících po pravobřežní trati od Litoměřic a Mělníka.

Varianta H by pomohla Lípě

„Alternativou je, aby vznikl jediný uzel, do kterého se svedou všechny regionální tratě, ať už povrchově, nebo podpovrchově, a lidé přestoupí na rychlodráhu,“ uvedl bývalý náměstek primátora Ústí nad Labem Martin Hausenblas. Prosazuje proto vlastní vedení rychlovlaků pracovně nazvané varianta H, která kromě oblasti Ústí řeší i železniční uzel v nedalekých Litoměřicích.

Zastupitelstvo Litoměřic původně požadovalo napojení z vysokorychlostní trati na Dolní nádraží, které je stranou zástavby. „Nová varianta H předpokládá připojení na Horní nádraží. Je v docházkové vzdálenosti od středu města a navíc trať pokračuje na Úštěk a na Českou Lípu. Spojení z Lípy do Prahy by se tím zkrátilo ze dvou hodin a 34 minut na jednu hodinu a 21 minut,“ uvedl Hausenblas.

České dráhy spustily recenze vlaků. Kvalitu budou hodnotit cestující v aplikaci

Kromě možnosti vést železniční dopravu včetně nákladních vlaků tunely pod Ústím nad Labem se diskutuje i o možnosti, že by se nákladní vlaky městu vyhnuly zcela. Pokud by se měly nákladní vlaky vyhnout městu někde v prostoru Trmic, musely by stopu osobních vlaků opustit už v prostoru takzvaného Středohorského tunelu. Stavbu by to navíc prodražilo.

Nejnovější odhady hovoří o tom, že tuzemská část vysokorychlostního spojení Prahy s Drážďany vyjde na 143 miliard korun. Původní studie společnosti Cedop cenu vyčíslila na bezmála dvě stě miliard. Tehdy ale byla součástí sjezd na Liberec a vysokorychlostní větev směřující do Mostu, kterou zatím ale ministerstvo neschválilo.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...