Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Stavba tratě pro rychlovlak do Drážďan narazila na potíže dřív, než začala

aktualizováno 
Plánované spojení rychlovlakem do Drážďan narazilo hned v první fázi projektu. Těsně před dokončením totiž Správa železnic ukončila spolupráci se zhotovitelem studie proveditelnosti, firmou Cedop sdruženou s francouzskými projektanty z Egis Rail. Studie přitom měla odpovědět na zásadní otázky: Kolik lidí bude vysokorychlostní tratí jezdit, jaké budou náklady a kolik spojů by trasu mělo využívat, aby byl provoz efektivní.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Zhotovitel v průběhu zpracování díla opakovaně neplnil řádně povinnosti vyplývající ze smlouvy, zejména pak smluvní termíny a rozsah prací,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. V lednu přitom státní správce železnic slavnostně ukončil zpracování první etapy studie a uvedl, že zpracování podkladů pro další přípravy mnohamiliardové stavby bude hotové letos v červnu.

Ukončení spolupráce

První etapa tak doporučila, aby vlaky jedoucí až 350kilometrovou rychlostí zastavovaly v Ústí nad Labem. Druhá a finální část pak měla kromě výše uvedených detailů spojení rozhodnout o možnosti vybudování odbočné větve do Mostu, která by zrychlila cestování rovněž do Karlových Varů a kromě osobních vlaků pojala i nákladní dopravu.

„Ano, můžu potvrdit, že projekt má bohužel zpoždění. Primárně vzniklo skoro půlročním přerušením prací na pokyn ministerstva dopravy,“ uvedl Petr Šlegr z Cedopu. Přestože společnost už obdržela od státní Správy železnic zprávu o ukončení spolupráce, věří, že existuje prostor pro dohodu a že bude bude moci studii dokončit. Podle Cedopu je totiž už z­ 95 procent práce hotová. Jakákoliv jiná varianta by podle něj vedla k ­dalším průtahům.

Tunel ohrožený není

Podle Správy železnic se ukončení spolupráce s Cedopem neprojeví na zpoždění nejsledovanější části projektu rychlotrati, kterou je 26 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami. Stavbu, kterou by vlaky projížděly až dvousetkilometrovou rychlostí, totiž ve spolupráci s německou stranou (DB Netz) začal český správce infrastruktury připravovat ještě před dokončením zmiňované studie. 

U ostatních částí však resortu dopravy prodlužující se termín svazuje ruce. Problémy se týkají například úseku přiléhajícího k hlavnímu městu, kde je problém s dostatečnou šířkou území pro plánovanou trať, nebo naopak s jejím umístěním v Ústeckém kraji.

Plánovaná stavba totiž dělá čáru přes rozpočet obcím, které se v blízkosti budoucí stavby nacházejí, případně které plánovaly vlastní výstavbu. Nejpalčivější problém je v okolí Hovorčovic a Líbeznic, kde rezerva pro železniční spojení vede zastavěným územím – tam bude nutné koridor posouvat.

Změny zásad územního rozvoje kraje ale vyžadují, aby existovala shoda na technickém řešení, které ze studie proveditelnosti musejí vycházet. Zároveň Správa železnic už začala s navazujícími pracemi na projekt, jako jsou geodetická zaměření budoucí trasy, a to i přes fakt, že ještě nemá od ministerstva dopravy oficiálně schválenou studii.

Jak by měla vypadat Rychlodráha z Prahy do Drážďan.

Jak by měla vypadat Rychlodráha z Prahy do Drážďan.

Cedop spolu s francouzskými kolegy začal dokumentaci zpracovávat na jaře roku 2017, dokončena měla být po 22 měsících. Pokud by byla stanovena konkrétní podoba trasy a její technické parametry v termínu, tedy v­ loňském roce, počítala Správa železnic se zahájením stavebních prací v roce 2028 a dokončení prvního kompletního vysokorychlostního spojení v Česku v roce 2035.

Termín zahájení výstavby v roce 2028 zatím platí alespoň pro část trasy, zmiňovaný krušnohorský tunel, který je připravovaný spolu s německou stranou. S dokončením během pár let se však nepočítá. Šanci na dokončení může mít úsek mezi Prahou a Lovosicemi, zatímco u pokračujícího úseku do Ústí už železnice raději datum dokončení neuvádí.

  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Držte si klobouky, padáme. Čtvrtletní propad ekonomiky bude až 18 procent

Česká ekonomika zřejmě ve druhém čtvrtletí prodělala kvůli dopadům šíření koronaviru a restriktivním opatřením největší...

Roušky vyrobily české firmy v rekordním čase. Jenže je zatím nesmí prodat

Řada českých firem nově vyrábí roušky, prodávat je však nemůže. Narážejí na problémy při certifikaci svých výrobků. Ta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Dole ryby, nahoře zelenina. Akvaponické farmaření láká firmy i nadšence

Sen o symbióze zahradničení a chovu ryb v jedné vodě se v Česku zatím nedaří ekonomicky rozchodit. Přesto se noví...

KOMENTÁŘ: Více peněz pro české startupy? Kapitál je rizikový, ale potřebný

Premium Česká republika zaostává za lídry ze západní i střední Evropy v podpoře nových technologických firem. Investice...

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Krize stopla nákupy nových aut, ojetiny proto zdraží, říká šéfka AAA Auto

Lidé během koronakrize nenakupovali nová auta. Ta budou chybět na trhu ojetin, říká ředitelka největšího tuzemského...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...