Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavba tratě pro rychlovlak do Drážďan narazila na potíže dřív, než začala

Plánované spojení rychlovlakem do Drážďan narazilo hned v první fázi projektu. Těsně před dokončením totiž Správa železnic ukončila spolupráci se zhotovitelem studie proveditelnosti, firmou Cedop sdruženou s francouzskými projektanty z Egis Rail. Studie přitom měla odpovědět na zásadní otázky: Kolik lidí bude vysokorychlostní tratí jezdit, jaké budou náklady a kolik spojů by trasu mělo využívat, aby byl provoz efektivní.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Zhotovitel v průběhu zpracování díla opakovaně neplnil řádně povinnosti vyplývající ze smlouvy, zejména pak smluvní termíny a rozsah prací,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. V lednu přitom státní správce železnic slavnostně ukončil zpracování první etapy studie a uvedl, že zpracování podkladů pro další přípravy mnohamiliardové stavby bude hotové letos v červnu.

Ukončení spolupráce

První etapa tak doporučila, aby vlaky jedoucí až 350kilometrovou rychlostí zastavovaly v Ústí nad Labem. Druhá a finální část pak měla kromě výše uvedených detailů spojení rozhodnout o možnosti vybudování odbočné větve do Mostu, která by zrychlila cestování rovněž do Karlových Varů a kromě osobních vlaků pojala i nákladní dopravu.

„Ano, můžu potvrdit, že projekt má bohužel zpoždění. Primárně vzniklo skoro půlročním přerušením prací na pokyn ministerstva dopravy,“ uvedl Petr Šlegr z Cedopu. Přestože společnost už obdržela od státní Správy železnic zprávu o ukončení spolupráce, věří, že existuje prostor pro dohodu a že bude bude moci studii dokončit. Podle Cedopu je totiž už z­ 95 procent práce hotová. Jakákoliv jiná varianta by podle něj vedla k ­dalším průtahům.

Tunel ohrožený není

Podle Správy železnic se ukončení spolupráce s Cedopem neprojeví na zpoždění nejsledovanější části projektu rychlotrati, kterou je 26 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami. Stavbu, kterou by vlaky projížděly až dvousetkilometrovou rychlostí, totiž ve spolupráci s německou stranou (DB Netz) začal český správce infrastruktury připravovat ještě před dokončením zmiňované studie. 

U ostatních částí však resortu dopravy prodlužující se termín svazuje ruce. Problémy se týkají například úseku přiléhajícího k hlavnímu městu, kde je problém s dostatečnou šířkou území pro plánovanou trať, nebo naopak s jejím umístěním v Ústeckém kraji.

Plánovaná stavba totiž dělá čáru přes rozpočet obcím, které se v blízkosti budoucí stavby nacházejí, případně které plánovaly vlastní výstavbu. Nejpalčivější problém je v okolí Hovorčovic a Líbeznic, kde rezerva pro železniční spojení vede zastavěným územím – tam bude nutné koridor posouvat.

Změny zásad územního rozvoje kraje ale vyžadují, aby existovala shoda na technickém řešení, které ze studie proveditelnosti musejí vycházet. Zároveň Správa železnic už začala s navazujícími pracemi na projekt, jako jsou geodetická zaměření budoucí trasy, a to i přes fakt, že ještě nemá od ministerstva dopravy oficiálně schválenou studii.

Jak by měla vypadat Rychlodráha z Prahy do Drážďan.

Cedop spolu s francouzskými kolegy začal dokumentaci zpracovávat na jaře roku 2017, dokončena měla být po 22 měsících. Pokud by byla stanovena konkrétní podoba trasy a její technické parametry v termínu, tedy v­ loňském roce, počítala Správa železnic se zahájením stavebních prací v roce 2028 a dokončení prvního kompletního vysokorychlostního spojení v Česku v roce 2035.

Termín zahájení výstavby v roce 2028 zatím platí alespoň pro část trasy, zmiňovaný krušnohorský tunel, který je připravovaný spolu s německou stranou. S dokončením během pár let se však nepočítá. Šanci na dokončení může mít úsek mezi Prahou a Lovosicemi, zatímco u pokračujícího úseku do Ústí už železnice raději datum dokončení neuvádí.

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přetáhnete stání zdarma? Zaplatíte i za něj. IKEA rázně řeší parkování

Obchodní centrum Homepark v Praze u obchodního domu IKEA na Zličíně zpoplatnilo další stání na svém parkovišti, kde často nechávali auta lidé dojíždějící do metropole. Těmto řidičům tak docházejí...

17. července 2024  15:14

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...