Úterý 21. září 2021, svátek má Matouš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. září 2021 Matouš

Rychlotrať do Drážďan citelně podražila. Zrychlí ale spoje do regionů

  15:09
Z Brandýsa nad Labem se stane předměstí Prahy a do České Lípy to bude vlakem rychlejší než autem. To jsou dílčí výsledky připravované trasy rychlovlaků z Prahy do Drážďan. Podle společnosti CEDOP, která studii nové rychlotrati zpracovala, připravované spojení ulehčí cestování i mnoha lidem žijícím mimo hlavní trasu rychlovlaku. Cena projektu nicméně nabobtnala na téměř 200 miliard korun.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Předpokládaných 198 miliard korun, a to bez investic, které do projektu bude muset vynaložit sousední Sasko, je výrazně více, než s kolika penězi na konci loňského roku počítala Správa železnic. Ta kalkulovala, že za výstavbu rychlotrati z Prahy na státní hranice a s vedlejší větví vedoucí do Mostu utratí  138 miliard korun. 

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Přestože je nyní studie podle CEDOP dokončená a napojení české metropole na sít rychlostních železnic v Česku ekonomicky vychází, není jasné, kolik z projektu nakonec zůstane jen na papíru. Správa železnic totiž těsně před dokončením s CEDOP kvůli zpoždění prací rozvázala spolupráci a nyní studii proveditelnosti dokončuje vlastními silami. Poslední slovo tak bude mít ministerstvo dopravy, které bude další postup v přípravách schvalovat během příštího měsíce. 

„Chtěli jsme vyřešit celé území. To je jeden z důvodů, proč máme zpoždění. Přínosy našeho řešení jsou ve stovkách miliard, než kdyby zůstaly jen dvě čáry na Most a Drážďany,“ obhajuje ambicióznější variantu ředitel CEDOP Petr Šlegr. Řada nákladů navíc připadá na vybudování sjezdů a dalších staveb, které umožní prostřednictvím vysokorychlostní tratě i rychlejší spojení s aglomeracemi v okolí. 

Novostavba železniční tratě Praha–Drážďany

Příkladem je hned úsek u Prahy, kde vznikne Klíčovský tunel vedoucí od vysočanského nádraží pod Letňany a Kbely, který by v mezičasech po průjezdu rychlovlaků mohla využívat i příměstská doprava. Dojezdové časy například do Brandýsa nad Labem se tím zkrátí na sedmnáct minut z nynějších padesáti. O dvě minuty déle by měla trvat cesta do Neratovic a necelou půl hodinu do Mělníka. Při srovnání dojezdových časů i bez ohledu na problematiku provozu v dopravních špičkách by tak vlak byl rychlejší než osobní automobil. 

„Příměstský vlak využije stošedesátikilometrovou rychlost prakticky už z Vysočan až téměř k Brandýsu, kde západně od města sjede z rychlostní trati na starou železniční trať spojující Brandýs a Neratovice,“ uvedl hlavní projektant studie proveditelnosti Jiří Kalčík. 

Podobným způsobem se zkrátí dojezdové časy i do dalších vzdálenějších měst ležících stranou připravované trati. Například do České Lípy má jet vlak hodinu a 25 minut nebo do Karlových Varů, kdy využije plánovanou mosteckou odbočku, za hodinu a 36 minut.

Stavba tratě pro rychlovlak do Drážďan narazila na potíže dřív, než začala

Studie od CEDOP počítá s šestiletou přípravou a následně výstavbou během deseti let. Scénář ministerstva dopravy a Správy železnic je pozvolnější a předpokládá dokončení všech čtyř etap do roku 2040.

Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu. Podle Šlegra nejde o jednu trať, ale celou železniční síť o délce 295 kilometrů. Projekt je podle něj ekonomicky výhodný. „Vnitřní výnosové procento vychází na 9,83 procenta, přičemž ekonomicky efektivní projekty se počítají zhruba od pěti procent,“ uvedl.

Hlavní trasa rychlovlaku povede ze stanice Praha-Vysočany do Litoměřic, kde se trať překříží koridor nákladní dopravy, který vede podél Labe do Ústí a dále Děčína a Drážďan. Dále trať bude pokračovat po pravém břehu Labe do Útí nad Labem. Nové centrální nádraží v krajském městě bude poblíž současného západního nádraží. Za městem pak vlaky zajedou do tunelu pod Krušnými horami a vyústí už v Německu.

  • Nejčtenější

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Rána zelené energii. Nefoukalo a Němci se opět musí spoléhat na uhlí

V první polovině letošního roku se v Německu vyrobilo 27 procent elektřiny z uhlí, což je nejvyšší podíl v rámci všech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Obr na železnici. Pražské koleje opravuje stavební stroj vážící stovky tun

Na pražském železničním úseku mezi Hostivaří a Malešicemi začal ve čtvrtek pracovat obří stroj RUS 1000. Jeden z...

Další covidový propad. ČD v pololetí prodělaly 217 milionů korun

Pokračování nízkého zájmu cestujících o železniční dopravu v době koronavirových opatření přivedlo České dráhy do...

Ruzyně se vzpamatovává hůře než konkurenční letiště. Opět skončí ve ztrátě

Pražské letiště Václava Havla letos zřejmě opět skončí ve ztrátě. Zatímco před koronavirovou krizí odbavovalo sedmnáct...

Vysokorychlostní železniční tratě musí stát do roku 2030. Kvůli dotacím

Premium Česko se pokusí přesvědčit Evropskou unii, že vysokorychlostní tratě stihne postavit do roku 2030. Propašovat co...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Pompézní svatba Simony Halepové. Tenistka si vzala miliardáře

Rumunská tenistka Simona Halepová se několik dní před 30. narozeninami vdala. Ve středu si v rodném městě Konstanca...