Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Rychlotrať do Drážďan citelně podražila. Zrychlí ale spoje do regionů

  15:09
Z Brandýsa nad Labem se stane předměstí Prahy a do České Lípy to bude vlakem rychlejší než autem. To jsou dílčí výsledky připravované trasy rychlovlaků z Prahy do Drážďan. Podle společnosti CEDOP, která studii nové rychlotrati zpracovala, připravované spojení ulehčí cestování i mnoha lidem žijícím mimo hlavní trasu rychlovlaku. Cena projektu nicméně nabobtnala na téměř 200 miliard korun.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Předpokládaných 198 miliard korun, a to bez investic, které do projektu bude muset vynaložit sousední Sasko, je výrazně více, než s kolika penězi na konci loňského roku počítala Správa železnic. Ta kalkulovala, že za výstavbu rychlotrati z Prahy na státní hranice a s vedlejší větví vedoucí do Mostu utratí  138 miliard korun. 

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Přestože je nyní studie podle CEDOP dokončená a napojení české metropole na sít rychlostních železnic v Česku ekonomicky vychází, není jasné, kolik z projektu nakonec zůstane jen na papíru. Správa železnic totiž těsně před dokončením s CEDOP kvůli zpoždění prací rozvázala spolupráci a nyní studii proveditelnosti dokončuje vlastními silami. Poslední slovo tak bude mít ministerstvo dopravy, které bude další postup v přípravách schvalovat během příštího měsíce. 

„Chtěli jsme vyřešit celé území. To je jeden z důvodů, proč máme zpoždění. Přínosy našeho řešení jsou ve stovkách miliard, než kdyby zůstaly jen dvě čáry na Most a Drážďany,“ obhajuje ambicióznější variantu ředitel CEDOP Petr Šlegr. Řada nákladů navíc připadá na vybudování sjezdů a dalších staveb, které umožní prostřednictvím vysokorychlostní tratě i rychlejší spojení s aglomeracemi v okolí. 

Novostavba železniční tratě Praha–Drážďany

Příkladem je hned úsek u Prahy, kde vznikne Klíčovský tunel vedoucí od vysočanského nádraží pod Letňany a Kbely, který by v mezičasech po průjezdu rychlovlaků mohla využívat i příměstská doprava. Dojezdové časy například do Brandýsa nad Labem se tím zkrátí na sedmnáct minut z nynějších padesáti. O dvě minuty déle by měla trvat cesta do Neratovic a necelou půl hodinu do Mělníka. Při srovnání dojezdových časů i bez ohledu na problematiku provozu v dopravních špičkách by tak vlak byl rychlejší než osobní automobil. 

„Příměstský vlak využije stošedesátikilometrovou rychlost prakticky už z Vysočan až téměř k Brandýsu, kde západně od města sjede z rychlostní trati na starou železniční trať spojující Brandýs a Neratovice,“ uvedl hlavní projektant studie proveditelnosti Jiří Kalčík. 

Podobným způsobem se zkrátí dojezdové časy i do dalších vzdálenějších měst ležících stranou připravované trati. Například do České Lípy má jet vlak hodinu a 25 minut nebo do Karlových Varů, kdy využije plánovanou mosteckou odbočku, za hodinu a 36 minut.

Stavba tratě pro rychlovlak do Drážďan narazila na potíže dřív, než začala

Studie od CEDOP počítá s šestiletou přípravou a následně výstavbou během deseti let. Scénář ministerstva dopravy a Správy železnic je pozvolnější a předpokládá dokončení všech čtyř etap do roku 2040.

Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu. Podle Šlegra nejde o jednu trať, ale celou železniční síť o délce 295 kilometrů. Projekt je podle něj ekonomicky výhodný. „Vnitřní výnosové procento vychází na 9,83 procenta, přičemž ekonomicky efektivní projekty se počítají zhruba od pěti procent,“ uvedl.

Hlavní trasa rychlovlaku povede ze stanice Praha-Vysočany do Litoměřic, kde se trať překříží koridor nákladní dopravy, který vede podél Labe do Ústí a dále Děčína a Drážďan. Dále trať bude pokračovat po pravém břehu Labe do Útí nad Labem. Nové centrální nádraží v krajském městě bude poblíž současného západního nádraží. Za městem pak vlaky zajedou do tunelu pod Krušnými horami a vyústí už v Německu.

  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Vlakové spojení na Slovensko se omezí, kvůli opatřením klesl zájem

Provoz některých mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem bude omezen, rozhodnutí se dotkne zhruba 18...

Tisíce mostů v Česku jsou ve špatném až havarijním stavu

V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III....

Bourání billboardů u dálnic vázne. Tři roky od zákazu jich zbývají stovky

V okolí dálnic a silnic první třídy zůstávají i po více než třech letech účinnosti zákazu billboardů v ochranném pásmu...

Nechcete se proletět jen tak? Zoufalé aerolinky se vrhly na vyhlídkové lety

Australský dopravce Qantas Airways začal nabízet sedmihodinový vyhlídkový let kolem Velké útesové bariéry a místa se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...