Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do průmyslového Podkrušnohoří by se totiž mohly stát součástí projektu vysokorychlostní tratě mezi Prahou a saskými Drážďany. Zkrácení dojezdu vlaků na polovinu slibuje projekt stavby téměř 200 kilometrů nových kolejí za 138 miliard korun.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prověřování ekonomické výhodnosti nového železničního napojení je součástí studie proveditelnosti, kterou zadala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), a zatím se vyvíjí slibně. Vlaky z­ Loun a Mostu by podle předběžných výsledků dokázaly cestujícím nabídnout kratší dojezdové časy, než je současná dojezdová doba autem.

Nově vybudovaná dvoukolejná trať má podle předběžných propočtů vyjít na 138 miliard korun. V tom je zahrnutá částka na výstavbu vysokorychlostní trati do Prahy k německé hranici včetně výše uvedené odbočky do Mostu. Samotná  Trasa přes Louny do Mostu má spolykat zhruba čtvrtinu této částky. Při posouzení uvažovaných nákladů a dopravních přínosů toto spojení podle manažera projektu Petra Provazníka z­ odboru strategie SŽDC dává ekonomický smysl. Nikoliv ale jako vysokorychlostní spojení pouze pro osobní dopravu, ale jako smíšená trať pro expresní vlaky a nákladní dopravu.

„Trať je od odbočení v blízkosti Nové Vsi (u Mělníka) navrhovaná na rychlost až 250 kilometrů v hodině pro smíšený provoz osobních a­ nákladních vlaků,“ řekl MF DNES mluvčí státního správce železnic Marek Illiaš.

Přestože se parametry uvažovaného propojení vyvíjejí pozitivně, stále ještě není o jeho dalším osudu definitivně rozhodnuto. V současnosti totiž experti SŽDC výstupy ze studie kontrolují a poslední slovo bude mít ministerstvo dopravy.

Plnokrevný rychlovlak v Polabí

Ambiciózní plán má za cíl pomoci zatím spíše opomíjenému regionu. Spojení mezi Mostem a Prahou by se zkrátilo na zhruba půl hodiny oproti současným dvěma hodinám. Cesta by tak trvala podobně jako na hlavní větvi mezi Prahou a ­Ústím nad Labem, jež se má zkrátit ze 71 ­na 25 minut. Profitovat z ­rozšíření ale budou také další města.

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Po dostavbě spojení a zároveň modernizaci konvenční tratě mezi Mostem a Karlovými Vary se dojezd vlakem z Varů do metropole zkrátí pod hodinu a půl. Autem je přitom v současnosti možné zhruba 130 kilometrů mezi oběma městy urazit za hodinu a čtyřicet minut. I po dokončení dálnice D6 by však měl být dojezdový čas vlaku schopen konkurovat osobní dopravě. Alespoň tak soudí správa železnic.

O výstavbě vysokorychlostních železničních tratí se v Česku intenzivně mluví od roku 2017, kdy vláda schválila základní síť těchto spojení napojujících Prahu, Brno a Ostravu na metropole sousedních zemí. Kromě trasy do Drážďan (jejíž první část by měla stát do roku 2035) prověřují železničáři ekonomický přínos spojení z Prahy s Brnem a dále přes Přerov s Ostravou.

Mezi Prahou a Brnem by mohly vlaky jezdit 320kilometrovou rychlostí. Vyšší rychlost totiž s sebou přináší vyšší náklady, které nejsou dostatečně kompenzovány nárůstem cestujících. Zatímco pomalejší vlak by při rychlosti 250 kilometrů v hodině dokázal na trasu přilákat přibližně 45 tisíc cestujících, souprava jedoucí 300kilometrovou rychlostí zhruba 49 tisíc. Další zrychlení o ­50­km/h by podle studie přilákalo navíc už jen tisícovku cestujících.

Přes Krušné hory rychlostí 200 km/h

Na trase do Drážďan se proto s­ rychlostmi nad 300 kilometrů za hodinu počítá jen v rovinatém úseku mezi Prahou a Litoměřicemi. Odtud do Ústí nad Labem se k vysokorychlostním vlakům připojí nákladní doprava a maximální rychlost osobních vlaků tím klesne na 250 kilometrů za hodinu.

Chceme-li rychlodráhy, jsou potřeba lomy. Není materiál, varují geologové

Za Ústím má trasa vést tunelem pod Krušnými horami, kterým budou osobní vlaky jezdit dvousetkilometrovou rychlostí, zatímco nákladní doprava si bude muset vystačit se 120kilometrovou rychlostí.

Nákladní vlaky tak umožní vyplnit volná okna mezi vlaky s cestujícími a zlepší tím efektivitu plánovaných staveb. Například zmiňovaná odbočka do Mostu by bez nich ekonomicky nedávala smysl.

„Nové spojení by bylo významné pro řadu průmyslových podniků v ­Krušnohoří,“ řekl MF DNES Oldřich Sládek, výkonný ředitel sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad.cz.

V konečném důsledku by ale ulevilo železnici i na jiných tratích. Hlavní železniční tahy totiž v současnosti nemají objízdné trasy, což tuto dopravu limituje proti spolehlivějším kamionům.

  • Nejčtenější

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

RegioJet neuspěl s žalobami na Flixbus, soud odmítl určit cenu jízdného

Majitel soukromého dopravce RegioJet Radim Jančura neuspěl se žalobami na konkurenční společnost Flixbus. Městský soud...

Boeing zvažuje zastavení výroby 737 Max, návrat letounů je v nedohlednu

Společnost Boeing zvažuje, že produkci problémových letounů 737 Max omezí nebo úplně zastaví. Důvodem je nejistota...

Aerolinky Wizz Air chtějí dobýt Emiráty, spojí síly s firmou v Abú Zabí

Nízkonákladová letecká společnost Wizz Air chce rozšířit své působení mimo Evropu. Chystá se otevřít pobočku na...

Premium

České dráhy míří do zahraničí. Začít lze i s autobusy, říká ředitel Nebeský

Nový šéf Českých drah Václav Nebeský má kvůli vstupu nových dopravců na české koleje zálusk na cestující ze střední...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz