Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

  1:00
Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do průmyslového Podkrušnohoří by se totiž mohly stát součástí projektu vysokorychlostní tratě mezi Prahou a saskými Drážďany. Zkrácení dojezdu vlaků na polovinu slibuje projekt stavby téměř 200 kilometrů nových kolejí za 138 miliard korun.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prověřování ekonomické výhodnosti nového železničního napojení je součástí studie proveditelnosti, kterou zadala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), a zatím se vyvíjí slibně. Vlaky z­ Loun a Mostu by podle předběžných výsledků dokázaly cestujícím nabídnout kratší dojezdové časy, než je současná dojezdová doba autem.

Nově vybudovaná dvoukolejná trať má podle předběžných propočtů vyjít na 138 miliard korun. V tom je zahrnutá částka na výstavbu vysokorychlostní trati do Prahy k německé hranici včetně výše uvedené odbočky do Mostu. Samotná  Trasa přes Louny do Mostu má spolykat zhruba čtvrtinu této částky. Při posouzení uvažovaných nákladů a dopravních přínosů toto spojení podle manažera projektu Petra Provazníka z­ odboru strategie SŽDC dává ekonomický smysl. Nikoliv ale jako vysokorychlostní spojení pouze pro osobní dopravu, ale jako smíšená trať pro expresní vlaky a nákladní dopravu.

„Trať je od odbočení v blízkosti Nové Vsi (u Mělníka) navrhovaná na rychlost až 250 kilometrů v hodině pro smíšený provoz osobních a­ nákladních vlaků,“ řekl MF DNES mluvčí státního správce železnic Marek Illiaš.

Přestože se parametry uvažovaného propojení vyvíjejí pozitivně, stále ještě není o jeho dalším osudu definitivně rozhodnuto. V současnosti totiž experti SŽDC výstupy ze studie kontrolují a poslední slovo bude mít ministerstvo dopravy.

Plnokrevný rychlovlak v Polabí

Ambiciózní plán má za cíl pomoci zatím spíše opomíjenému regionu. Spojení mezi Mostem a Prahou by se zkrátilo na zhruba půl hodiny oproti současným dvěma hodinám. Cesta by tak trvala podobně jako na hlavní větvi mezi Prahou a ­Ústím nad Labem, jež se má zkrátit ze 71 ­na 25 minut. Profitovat z ­rozšíření ale budou také další města.

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Po dostavbě spojení a zároveň modernizaci konvenční tratě mezi Mostem a Karlovými Vary se dojezd vlakem z Varů do metropole zkrátí pod hodinu a půl. Autem je přitom v současnosti možné zhruba 130 kilometrů mezi oběma městy urazit za hodinu a čtyřicet minut. I po dokončení dálnice D6 by však měl být dojezdový čas vlaku schopen konkurovat osobní dopravě. Alespoň tak soudí správa železnic.

O výstavbě vysokorychlostních železničních tratí se v Česku intenzivně mluví od roku 2017, kdy vláda schválila základní síť těchto spojení napojujících Prahu, Brno a Ostravu na metropole sousedních zemí. Kromě trasy do Drážďan (jejíž první část by měla stát do roku 2035) prověřují železničáři ekonomický přínos spojení z Prahy s Brnem a dále přes Přerov s Ostravou.

Mezi Prahou a Brnem by mohly vlaky jezdit 320kilometrovou rychlostí. Vyšší rychlost totiž s sebou přináší vyšší náklady, které nejsou dostatečně kompenzovány nárůstem cestujících. Zatímco pomalejší vlak by při rychlosti 250 kilometrů v hodině dokázal na trasu přilákat přibližně 45 tisíc cestujících, souprava jedoucí 300kilometrovou rychlostí zhruba 49 tisíc. Další zrychlení o ­50­km/h by podle studie přilákalo navíc už jen tisícovku cestujících.

Přes Krušné hory rychlostí 200 km/h

Na trase do Drážďan se proto s­ rychlostmi nad 300 kilometrů za hodinu počítá jen v rovinatém úseku mezi Prahou a Litoměřicemi. Odtud do Ústí nad Labem se k vysokorychlostním vlakům připojí nákladní doprava a maximální rychlost osobních vlaků tím klesne na 250 kilometrů za hodinu.

Chceme-li rychlodráhy, jsou potřeba lomy. Není materiál, varují geologové

Za Ústím má trasa vést tunelem pod Krušnými horami, kterým budou osobní vlaky jezdit dvousetkilometrovou rychlostí, zatímco nákladní doprava si bude muset vystačit se 120kilometrovou rychlostí.

Nákladní vlaky tak umožní vyplnit volná okna mezi vlaky s cestujícími a zlepší tím efektivitu plánovaných staveb. Například zmiňovaná odbočka do Mostu by bez nich ekonomicky nedávala smysl.

„Nové spojení by bylo významné pro řadu průmyslových podniků v ­Krušnohoří,“ řekl MF DNES Oldřich Sládek, výkonný ředitel sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad.cz.

V konečném důsledku by ale ulevilo železnici i na jiných tratích. Hlavní železniční tahy totiž v současnosti nemají objízdné trasy, což tuto dopravu limituje proti spolehlivějším kamionům.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Bývalý zápasník zachraňuje podniky recenzemi na TikToku. Jen jím, tvrdí

8. května 2024

Americké restaurace, které čelí krachu kvůli nezájmu zákazníků, objevily nečekaného spasitele. Je...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...