Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

aktualizováno 
Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá. Vybudování paralelní rychlostní tratě by totiž přineslo astronomické náklady, jen stanice pod pražskou operou by stála víc než rychlostní dráha mezi Prahou a Brnem.

Vizualizace rychlodráhy. | foto: Praha-kladno.cz

Přestože posuzování, zda ruzyňské letiště potřebuje kromě spojení do centra Prahy i rychlé propojení s regiony, nebo na mezistátní síť není definitivně ukončené, příliš nadějí se projektu podporovanému Hospodářskou komorou nedává.

Fotogalerie

Podle studie by jen výstavba podzemní stanice pro vysokorychlostní vlaky plánované pod pražskou operou vyšla na 120 miliard korun. Toto číslo zahrnuje  55 miliard na vybudování samotné stanice „Opera“ a zbytek by stály příjezdové tunely pro rychlovlaky . „Byla by tedy dražší, než vybudování rychlostního spojení mezi Prahou a Brnem,“ uvedl šéf odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Cenu celé stavby z centra Prahy na letiště SŽDC odhaduje na 200 miliard korun. 

Vysokorychlostní spojení mělo významně zkrátit dojezd z letiště do centra metropole a zároveň vyřešit i složitou situaci při přestupu na další železniční spojení pro cestující, kteří jízdu nekončí v Praze. 

„Z hlavního nádraží v Praze by bylo dále možné po nové trati provozovat expresní vlak, který by zhruba za 10 minut dosáhl s pražskými i přestupujícími leteckými cestujícími terminálů letiště. Výhodou by mohl být také podstatně rychlejší průjezd vysokorychlostních vlaků pražským uzlem bez rizikového styku s běžnými osobními a nákladními vlaky,“ vypočítával vloni výhody zajíždění rychlovlaků na pražské letiště dopravní expert Hospodářské komory Emanuel Šíp. Ty zřejmě však nepřeváží nad náklady, ke kterým správa železnic dospěla. 

Cestování na letiště. (7. 6. 2019)

Kromě samotné odbočky na pražské letiště dává nedávno dokončená územně technická studie tušit, jakou cestou se bude ubírat projekt vybudování nového pražského železničního uzlu. Kapacitu hlavního nádraží totiž v současnosti plně vytěžují příměstské vlaky, rychlíky a expresy a pro budoucí rychlovlaky v něm už nebude místo. 

Některý ze jmenovaných druhů železniční dopravy tak bude muset zamířit pod zem do tunelů pod městem s podzemním terminálem. „Výrazně nižší náklady by ovšem přineslo, pokud by se pod zem přesunula méně náročná příměstská doprava,“ uvedl Čech.  

  • Nejčtenější

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

RegioJet neuspěl s žalobami na Flixbus, soud odmítl určit cenu jízdného

Majitel soukromého dopravce RegioJet Radim Jančura neuspěl se žalobami na konkurenční společnost Flixbus. Městský soud...

Boeing zvažuje zastavení výroby 737 Max, návrat letounů je v nedohlednu

Společnost Boeing zvažuje, že produkci problémových letounů 737 Max omezí nebo úplně zastaví. Důvodem je nejistota...

Aerolinky Wizz Air chtějí dobýt Emiráty, spojí síly s firmou v Abú Zabí

Nízkonákladová letecká společnost Wizz Air chce rozšířit své působení mimo Evropu. Chystá se otevřít pobočku na...

Premium

České dráhy míří do zahraničí. Začít lze i s autobusy, říká ředitel Nebeský

Nový šéf Českých drah Václav Nebeský má kvůli vstupu nových dopravců na české koleje zálusk na cestující ze střední...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz