ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

  • 6
Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin budou muset své zákazníky informovat, pokud se velikost jejich produktu zmenší, ale cena zůstala stejná nebo stoupla. V opačném případě jim bude hrozit pokuta ve výši až 10 milionů wonů, což je v přepočtu zhruba 160 tisíc korun.

Trend v podobě smrskflace se rozšířil zejména v posledních dvou letech v reakci na nárůst nákladů a častou neochotu zákazníků platit vyšší ceny. V podstatě se ale jedná o marketingový trik spočívající v tom, že cena výrobku zůstane stejná, ale obsah balení se zmenší, píše agentura Reuters.

Jihokorejským úřadům došla s nekalým jednáním výrobců trpělivost a rozhodly se posílit práva tamních spotřebitelů. Kromě potravin se opatření týká i domácích potřeb, takže třeba šampónů, čistících prostředků nebo toaletního papíru.

Smrskflace dorazila do gastronomie. Restaurace volí alternativu ke zdražování

Nové pravidlo vstoupí v Jižní Koreji v platnost počátkem srpna po tříměsíční ochranné lhůtě, během které mají výrobci a dodavatelé možnost se novým pravidlům přizpůsobit. V případě prvního prohřešku budou tamní úřady mírnější a peněžitá sankce bude čítat pouze 5 milionů wonů (asi 80 tisíc korun). Další podobná provinění však budou trestána přísněji.

„Cílem je zabránit situaci, kdy mnohé firmy mají tendenci snižovat velikost, hmotnost či množství svých výrobků bez dostatečného varování. Spotřebitelé v takovém případě poměrně nevědomky nesou podstatné zvýšení ceny,“ uvedl jihokorejský antimonopolní úřad ve svém prohlášení.

Rostoucí cena životních nákladů v Jižní Koreji byla velkým tématem nedávných tamních parlamentních voleb, ve kterých utrpěla tehdejší vládní strana prezidenta Yoon Suk Yeola citelnou porážku. Ještě před tím však tato vláda podnikla celou řadu opatření, které měly cenové nárůsty zkrotit, a to včetně snížení cel. Zároveň tlačila na podniky, aby své produkty tolik nezdražovaly.

Bič na smrskflaci. Menší balení ve Francii budou s varováním

S podobným opatřením jako v Jižní Koreji před pár týdny přišla i Francie. Tamní supermarkety budou muset už od 1. července označovat zboží, u něhož se zmenšil obsah balení, ale cena zůstala stejná nebo stoupla. Nový předpis se bude vztahovat na potraviny a spotřební výrobky ve výrobních obalech.