„Zvýšení ceny v poměru k množství může být pro spotřebitele v okamžiku nákupu obtížně postřehnutelné,“ uvedlo v pátek francouzské ministerstvo hospodářství a financí. Vyhláška proto požaduje, aby se informace o změně obsahu uváděla po dobu dvou měsíců. Zajistit to budou muset distributoři.
Smrskflace (shrinkflation)je marketingový trik spočívající v tom, že cena výrobku zůstane stejná, ale obsah balení se zmenší. |
Nový předpis se bude vztahovat na potraviny a spotřební výrobky ve výrobních obalech. Týkat se tedy bude například rýže, těstovin, konzerv, nápojů, pracích prostředků a prostředků osobní hygieny. Informuje o tom web hospodářského deníku Les Echos.
„Informace má uvádět změnu ceny v závislosti na hmotnosti, aby spotřebitel znal její skutečný vývoj. Shrinkflace je podvod a my s ním skoncujeme. Chci obnovit důvěru spotřebitelů a k tomu patří transparentnost,“ uvedl francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire. Ministr už v lednu označil praktiky výrobců za skandální a podvodné.
Smrskflace dorazila do gastronomie. Restaurace volí alternativu ke zdražování |
Sdružení Foodwatch zjistilo, že k většímu snížení množství bez snížení konečné ceny se uchýlily desítky značek, včetně Carrefouru, Findusu, Lipton IceTea, Lay’s nebo Amora. Někdy začaly požadovat stejnou cenu za balení i s o 20 procent menším obsahem. Řetězec Carrefour se již dříve rozhodl sám začít zákazníky na nový poměr ceny a obsahu upozorňovat.