„Když firmy potřebují ušetřit, mají tři možnosti. Zvednout cenu a riskovat tím nespokojenost zákazníků, nebo nahradit ingredience za levnější alternativy. Nebo za třetí, nepozorovatelně zvýší tržbu tím, že zmenší balení. Většina sáhne po té poslední. Rafinovaně dosáhnou svého a nenaštvou zákazníky, kteří jsou na zdražování příliš hákliví,“ uvedl pro The Washington Post advokát Edward Dworsky, expert na zákony na ochranu spotřebitele.
Spotřebitelům pak nezbývá, než bedlivě sledovat jednotkovou cenu, všímat si velikosti balení, měnit značky, nakupovat ve slevách. Supermarkety ovšem nejsou jediné místo, kde se lidé se smrskflací mohou setkat. Agentura Bloomberg upozornila na přibývající stížnosti v internetových recenzích restaurací. Odvětví gastronomie také bojuje s inflací všemi možnými prostředky, nicméně zmenšení porcí se stalo už tak očividným, že si zákazníci začínají stěžovat.
Hospody čelí odlivu hostů krabičkami. Trendu podléhají i proslulí šéfkuchaři![]() |
„Zmínky o inflaci jsou častější a častější. A vůbec poprvé lidé komentují i smrskflaci.“ popisuje Pria Mudan, datová analytička společnosti Yelp, jejíž portál se na recenze nejrůznějších služeb specializuje. Nejvíce si zákazníci stěžují na porce v restauracích prodávající levná jídla jako pizzy, hamburgery, hotdogy.
Čeští strávníci se naproti tomu potýkají s otázkou, zda oběd v restauraci raději nevynechat. „Cena nejprodávanějších jídel během času obědů narostla ve srovnání s rokem 2019 o 28 procent,“ říká Vladimír Sirotek ze společnosti Dotykačka ČR. Aby podniky přežily, budou muset nabídnout zážitek, nebo nejlevnější služby.