Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá širokou škálu marketingových a psychologických technik, které mají zákazníka udržet v nakupovacím procesu, a tak není divu, že má řada z nich pocit, že jsou na Temu závislí.
Aplikace Temu

Aplikace Temu | foto: Profimedia.cz

Když se Lucy Clarková z Manchesteru v roce 2023 poprvé přihlásila do maloobchodní aplikace Temu, cítila se jako ve virtuálním kasinu. Točící se ruleta nabízela lákavé odměny v podobě peněžních kuponů a odpočítávací slevová časomíra se každou vteřinou blížila k nule. Aplikace Lucy slibovala bezplatné doručení a slevové akce postupně zaplnily celou obrazovku.

„Slyšela jsem o Temu na TikToku, kde lidé předváděli své úlovky a sdíleli propagační kódy,“ vylíčila 27letá marketingová ředitelka britské BBC. „Každý, koho znám, byl alespoň jednou na Temu a podíval se. Nehledal přitom nic konkrétního,“ tvrdí Clarková. Ta se zde nakonec rozhodla koupit pískací psí hračky pro Ricksona, francouzského buldočka své matky.

Tisíce tun denně. Laciné zboží od Temu či Alibaby zatěžuje leteckou dopravu

Hračky stojí zlomek ceny, kterou by zaplatila v tradičních maloobchodních prodejnách nebo třeba na Amazonu. Dvoutýdenní dodací lhůta ji nepřekvapila, odpovídá standardnímu doručení Shein nebo Amazonu, kde nakupuje již několik let. „Mohla bych si připlatit, abych to dostala urychleně,“ říká Clarková, „ale tak nedočkavá na objednávané věci nikdy nejsem.“

Neprůstřelná psychologie spotřebitele

„Prodáváme výrobky napříč stovkami kategorií, což znamená, že si u nás každý najde něco pro sebe,“ hodnotí Magdalena Mikulska, zástupkyně tiskové kanceláře Temu v regionu střední a východní Evropy.

Přístup společnosti Temu k cenotvorbě a způsobu, jakým propaguje produkty, je podle odborníků záměrný. Aktivuje přesně ty spouštěče v psychologii spotřebitele, které jsou nezbytné k udržení zákazníků v procesu nakupování. K úspěšné propagaci produktů přispívá i tzv. gamifikace, tedy zapojení určitých herních prvků do zážitku z online nakupování.

Temu vstupuje na český trh. Zatím vládne hlavně reklamě, nabízí výrazné slevy

Na tomto fenoménu se nyní snaží vydělat i další značky po celém světě. Do svých stránek tak začleňují koncepty výher, kvízů a propracovaných systémů doporučení. I značky jako Starbucks či Sephora přidaly do svých věrnostních programů tyto herní aspekty. A třeba Lacoste má hru na lov krokodýlů, v níž nakupující odemykají ceny ve virtuálním obchodě.

„Herní prvky v naší aplikaci čerpají inspiraci ze známých aktivit, které se často vyskytují v lunaparcích nebo nákupních centrech. Smyslem je převést tyto offline zážitky do digitální sféry a nabídnout tak spotřebitelům pocit známosti a zábavy při nakupování online,“ říká Mikulska.

Málokterá značka však dělá všechny tyto věci tak nápadně jako Temu. Čínská nákupní platforma proslula nápady podněcujícími zběsilé nakupování. „Temu je návykové jako cukr,“ shrnul pro BBC maloobchodní analytik Neil Saunders. „Zkušenosti a levné ceny dávají spotřebitelům trochu dopaminu a nutí je vracet se pro další.“

Dodává, že pravidelné propagační akce zvyšují angažovanost a chaotické rozhraní webových stránek vytváří u spotřebitelů iluzi, že se mohou do nabídky ponořit, přehrabovat se v ní a nakonec objevit nejvýhodnější nabídku.

„Opravdu dobře propojili nakupování a gamifikaci. Marketingová strategie Temu znamená, že musíte doslova procházet jednotlivé sekce, abyste získali své odměny,“ souhlasí Mark Griffiths, profesor behaviorální závislosti na Nottingham Trent University ve Velké Británii.

Vysvětluje, že Temu využívá aspekt vnímané naléhavosti pomocí časovačů a odpočítávání, které má přesvědčit zákazníky, že jejich nabídky brzy vyprší. Griffiths systém přirovnává ke strategii hracích automatů, kde zvuky spojené s mačkáním tlačítka zvyšují úroveň vzrušení.

Vyzkoušeli jsme za vás kontroverzní Temu. Drobnosti za desetikoruny

„Temu často používá kombinaci potřeby nedostatku, napodobování ostatních a animovaných prvků k upoutání pozornosti spotřebitelů. Dělá to ještě víc než konkurenční Shein a Wish,“ vysvětluje Vilma Todriová, docentka informačních systémů, která se zabývá výzkumem vlivu internetových technologií na chování spotřebitelů.

„Maloobchodník také hodně spoléhá na doporučování od ostatních jako na vysoce účinnou přesvědčovací techniku,“ dodává Todriová. Pokud zákazníka produkt upoutá, existuje mnoho způsobů, jak ho aplikace udrží v procesu nákupu.

Kupující může vidět recenzi produktu a počet pětihvězdičkových hodnocení, kolik lidí si produkt zakoupilo za posledních 24 hodin a počet zákazníků, kteří mají produkt aktuálně v košíku. „To vše poskytuje důkazy o předpokládané kvalitě a popularitě produktu a psychologicky naráží na naši touhu přizpůsobit se nebo se připojit,“ vysvětluje Todriová.

Temu a jiné závislosti

Někteří uživatelé tvrdí, že taktika Temu funguje tak dobře, že se na obchodu stali závislými. Griffiths je k tomuto tvrzení skeptický. Kromě malé menšiny jedinců se sklonem strávit více než deset hodin denně nakupováním, nepovažuje za pravděpodobné, že by si na Temu mohl někdo vypěstovat všepohlcující klinickou závislost.

Obraty e-commerce zaznamenaly historický pokles. Snížil se i počet e-shopů

Přesto by herní prvky mohly přimět spotřebitele, aby nerozumně utratil své peníze. „Nemyslím si, že by lidé trávili celé dny na Temu, ale stejně jako hazardní hry, i nakupování je komerční aktivita. A i když u ní netrávíte velké množství času, můžete překročit rámec svého příjmu,“ říká.

Může to tak dělat každý?

Pokud spotřebitele přitahují tyto typy marketingových přístupů, mohou být ostatní značky v pokušení je také přijmout, nebo dokonce mít pocit, že nemají na výběr. Podle odborníků oslovených BBC však může být Temu obtížné konkurovat, hlavně kvůli jeho obchodnímu modelu. Firma totiž sází na expanzi i za cenu ztráty, aby vytlačila téměř veškerou konkurenci.

NÚKIB varuje před čínským TikTokem, aplikaci označil za bezpečnostní hrozbu

Elizabeth Clarková, spoluzakladatelka a generální ředitelka britské společnosti zaměřené na umělou inteligenci Dream AI, považuje Temu za hrozbu. „S Temu nemůžete konkurovat cenou. Je to ohromný obchodní model. Nemuseli dávat peníze do logistiky nebo výrobců. Je to zrychlená verze Shein a Amazon pro chudé lidi,“ říká Clarková, která je také matkou Lucy.

„Na začátku loňského roku Temu nebyl v USA tak nějak nikde, ale ke konci už některé společnosti nemohly ani kupovat produkty za cenu, jakou je prodával Temu,“ říká.

Přes veškerou sílu Temu není společnost nedotknutelná. Navzdory tomu, že je na trhu jen o něco déle než rok, je již pod dohledem regulačních orgánů kvůli narušení dat a některým praktikám. Vyšetřuje se obchodní model firmy a Temu také čelí obviněním z otrocké práce.

Naši módu zabíjejí Shein a Vinted, čílí se Francouzi. Mají plán, jak ji zachránit

A i když se aplikace Temu může nyní zdát neodolatelná, Todriová si myslí, že časem se spotřebitelé mohou unavit nebo začnou být víc ostražití. „Jak si spotřebitelé více zvykají na marketingové a obchodní strategie, které Temu využívá, mohou být skeptičtější.“

Pro Lucy Clarkovou je Temu ale zatím stále přitažlivý dost. Navzdory tomu, co ona a její matka popisují jako zápach chemikálií pocházející z hraček pro psy, které si koupila, Rickson je miluje. „Některé se rozpadly, ale dražší verze by stejně potkal podobný osud,“ říká Lucy.

Máte staženou aplikaci Temu?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 sobota 11. května 2024. Anketa je uzavřena.
Autor:

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Indie větří svoji ekonomickou šanci. Otázka však je, zda ji dokáže využít

Z Trumpovy obchodní války s Čínou by mohla vítězně vyjít Indie. Zatímco tato země sní o tom, že se stane novou továrnou světa, její výrobci se zoufale snaží najít kvalifikované pracovníky, zajistit...

18. dubna 2025

ČEZ změní sídlo. Za dva roky se přesune do nyní budovaného Smíchov City

Energetická skupina ČEZ plánuje změnit sídlo. Z Brumlovky se přestěhuje do projektu Smíchov City společnosti Sekyra Group. Nové sídlo bude zahrnovat tři samostatné objekty o celkové rozloze 44 tisíc...

18. dubna 2025  8:45

Nebankovní půjčky lidé využívají na nenadálé výdaje, ne na luxus, říkají odborníci

Zažitá představa, že lidé využívají nebankovní půjčky k tomu, aby si dopřáli nedosažitelný luxus nebo zlepšili svůj životní styl, je mylná. Alespoň v Česku platí, že takto získané peníze jdou spíše...

18. dubna 2025

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

18. dubna 2025

Benátky se vrátily ke vstupnému. Bude platit déle, pro některé se zvýší

Do Benátek se po mimosezonní přestávce vrací turistický poplatek ve výši 5 eur. Městské úřady si systém zavedený loni vesměs pochvalují a stále doufají, že pomůže řešit nadměrný turismus ve městě. Na...

17. dubna 2025

Buď Peking, nebo my. Trump chce skrze cla globálně izolovat čínskou ekonomiku

Administrativa Donalda Trumpa má pracovat na nové strategii, která by v ideálním případě měla vést ke globální izolaci Číny. Prezident chce využít budoucích vyjednání s více než sedmi desítkami zemí...

17. dubna 2025

ECB dál uvolňuje měnovou politiku, sazby snížila o čtvrt procentního bodu

Rada guvernérů Evropské centrální banky (ECB) na čtvrtečním zasedání podle očekávání snížila základní úrokové sazby o čtvrt procentního bodu. Depozitní sazba se tak dostala na 2,25 procenta, sazba...

17. dubna 2025  15:52

Velikonoce jsou časem utrácení. Domácnosti na jídle nešetřily, zjistil průzkum

Zákazníci v Česku se po letech opatrnosti vracejí k větším velikonočním výdajům. Z průzkumu online supermarketu Košík.cz vyplývá, že jsou ochotní více utrácet, ale vybírají s rozmyslem. Výdaje rostou...

17. dubna 2025  15:41

Temu kvůli Trumpovi snížilo výdaje na reklamu v USA, se Sheinem brzy zdraží

„Nakupujte jako miliardář“. To byl reklamní slogan čínského online prodejce Temu, který láká na nízké ceny a široký výběr zboží. Tato společnost však oznámila, že vzhledem k celním opatřením...

17. dubna 2025  12:39

Ostrovní stát v Oceánii se konečně dočkal. Tuvalu má svůj první bankomat

Ostrovní stát Tuvalu, který patří mezi nejodlehlejší země světa, právě tento týden uvedl do provozu svůj první bankomat. Novinka je k dispozici zákazníkům v bance na hlavním ostrově Funafuti po více...

17. dubna 2025  10:37

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přestaňte fňukat, vyzývá Spojené státy čínský list. Klamete americkou veřejnost

Diplomatická přestřelka mezi Čínou a Spojenými státy pokračuje. Pár dnů poté, co Donald Trump vůči Číně zvýšil cla až na úroveň 145 procent, přišla čínská státní média s ostrou reakcí. „Spojené státy...

17. dubna 2025  10:26

Konec ruské ropy v Česku. Po 60 letech nejsme závislí na Družbě, oznámil Fiala

Česko se definitivně zbavilo závislosti na ruské ropě a přešlo na výhradní zásobování ropou západní cestou přes ropovody TAL a IKL. „Je to skutečně historický okamžik. Po šedesáti letech skončila...

17. dubna 2025  7:15,  aktualizováno  9:27