Sobota 14. prosince 2019, svátek má Lýdie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 14. prosince 2019 Lýdie

Dvourychlostní železnice v Česku. Regionální tratě dostanou méně peněz

  5:00aktualizováno  5:00
Stále intenzivnější diskuse o omezování exhalací oxidu uhličitého umožňují tuzemské železnici získávat z evropských dotací na rozvoj výrazně více peněz než mnohem špinavější silniční dopravě. Z obnovení zájmu o ekologičtější transport ale nebude těžit celá železniční síť.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Folprecht, Technet.cz

Pro hlavní tahy budou peníze i v následujícím sedmiletém období. Regionální spojení, kterým se trend návratu cestujících patrný z posledních let spíše vyhýbal, zůstanou stranou.

„Je cítit tlak na mezinárodní železniční síť. V případě tratí, které na síti evropsky významných spojení nejsou, se budou dotace blížit nule,“ uvedl náměstek ministra dopravy pro oblast ekonomiky a zdrojů EU Tomáš Čoček.

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Podle výsledků dosavadního vyjednávání by Česko na výstavbu dopravní infrastruktury mohlo po roce 2021 získat z evropského Operačního fondu doprava přibližně sto miliard korun – tedy o pětinu méně, než kolik čerpá v dosavadním sedmiletém období. Kromě zaměření na ekologicky šetrné formy dopravy, které má být cestou k uhlíkově neutrální Evropě do roku 2050, musí Česko rovněž počítat s výrazně vyšší podílem vlastních peněz, které bude nutné na financování programů přidávat.

Stará trať, letité vlaky

Zatímco dnes na velkou většinu železničních staveb spolufinancovaných z Evropské unie doplácí ČR v průměru pouze ze třiceti procent, mezi roky 2021 až 2027 půjde až o polovinu nákladů.

Regionální lokálky neopomíjejí jen evropští úředníci, ale i samosprávy, které na nich železniční dopravu objednávají. Velkou většinu lokálních tratí totiž obsluhují několik desítek let staré motorové vozy a výrazný posun v úrovni cestování na nich nebude ani v následujících letech.

Podle místopředsedy představenstva Českých drah Radka Dvořáka totiž jen pět procent nově uzavřených smluv s kraji počítá s nějakou formou modernizace vlaků. „Nemůžeme proto zaručit velkou obnovu vozidlového parku,“ uvedl na pondělním diskusním fóru k otázkám budoucí železnice Dvořák, který má v národním dopravci na starosti ekonomiku. 

Například na příměstských tratích v okolí Prahy, kde počet cestujících každoročně narůstá, se počítá pouze s modernizací patrových elektrických souprav označovaných jako CityElefant.

Naopak v dálkové a mezistátní dopravě možnosti pro nákup nových vlaků jsou. Dopravce proto chce pořídit na 230 nových vagonů a k tomu adekvátní počet lokomotiv. Problémem přitom nejsou peníze, které je v současnosti možné si půjčit relativně lacino. Zpoždění v obnově parku způsobují poddimenzované kapacity výrobců, kvůli kterým se na dodání vozidel čeká od objednání několik let.

Kromě emisí z osobní dopravy trápí EU i obava z razantního růstu počtu kamionů. Předpokládá totiž, že do roku 2030 se objem přepravovaného zboží zvýší téměř o třetinu. Kdyby přitom pokračoval současný trend stagnace přeprav zboží po kolejích, znamenalo by to ročně jeden a půl jízd kamionů navíc.

  • Nejčtenější

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Aerolinky Delta propustily 79letou letušku, ta je zažalovala za diskriminaci

Americké aerolinky Delta Air Lines čelí žalobě 79leté Idy Gomez Llanosové, která ve společnosti pracovala 57 let jako...

Pražské letiště zlomilo rekord, letos odbavilo již 17 milionů lidí

Letiště Václava Havla v Praze v pátek pokořilo rekord, když počet odbavených cestujících v letošním roce překročil 17...

Na expanzi Leo Expressu dohlédne otec zakladatele, Novotný starší

Na další rozvoj železničního a autobusového dopravce Leo Express dohlédne otec zakladatele společnosti, Leoš Novotný...

V Kanadě vzlétlo první plně elektrické letadlo, testovací let trval 15 minut

Šestimístný hydroplán na baterie absolvoval v kanadském Vancouveru úspěšný testovací let. Podle vývojářů se tak stal...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz