Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Air France vyřadily ze služby první superjumbo A380. Sloužilo jen deset let

  12:48aktualizováno  12:48
Francouzské aerolinky Air France poslaly teprve po deseti letech provozu první obří Airbus A380 do „důchodu“. Po Singapore Airlines jsou teprve druhou leteckou společností na světě, která se superjumba zbavuje. Jeho provoz je výrazně méně ekonomický než u modernějších typů menších letadel.

Airbus A380 v barvách letecké společnosti Air France | foto: Profimedia.cz

Už loni Air France oznámily, že přestanou využívat pět strojů A380, tedy polovinu své flotily. Zbavovat se jich začala firma až nyní. Do šrotu nebo k jiným aeroliniím zamíří pět strojů, které má francouzský dopravce pronajaté přes leasingovou společnost Dr. Peters Group.

Fotogalerie

Ostatních pronajatých letadel tohoto typu se chce zbavit do roku 2022. Stane se tak prvním dopravcem na světě, který vyřadí všechny své letouny typu A380.

Air France uvádí, že současné konkurenční prostředí na trhu limituje prostor pro využití obřích strojů na úkor menších letadel. Faktem také je, že letadla A380, která má francouzský dopravce ve flotile, jsou zastaralá a modernizace by si vyžádala investice ve výši 45 milionů eur. Superjumba ve francouzských barvách také mají častá zpoždění.

Airbus se rozhodl, že v roce 2021 ukončí výrobu letadel A380. Provoz dvoupatrových obrů, kam se vejde přes pět set lidí, je zhruba o pětinu dražší než u menších a modernějších letadel.

Oznámení Airbusu přišlo letos v únoru poté, co Emirates snížily počet objednávek těchto letadel ze 162 na 123. Dubajské aerolinky jsou stále největším uživatelem těchto strojů, ve flotile jich aktuálně mají 113 a na dalších deset čekají, ale do budoucna dali přednost menším letadlům, například A330 a A350.

Prezident společnosti Emirates Tim Clarke je stále velkým fanouškem superjumba. Tvrdí dokonce, že si ostatní aerolinky mohou za vysoké náklady samy, mimo jiné proto, že těchto letadel vlastní málo.

Emirates si také tolik nestěžují na nižší spolehlivost A380, která dosahuje 99,5 procenta, zatímco na začátku provozu to bylo 90 procent.

Letouny A380 měly představovat budoucnost létání podobně jako Boeing 747, ale z ekonomického hlediska jsou pro firmu fiaskem. Podle některých názorů měly smůlu i proto, že přišly na trh v době vysokých cen ropy a finanční krize, která srazila poptávku po létání. Zároveň nastala doba hledání levnějších alternativ.

Do Prahy začal letoun Airbus A380 pravidelně létat v květnu 2016:


Autor:
  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Kremlík couvá z revoluce taxislužeb. Brání záplavě cizinců a půjčování aut

Obavy ze zahlcení Prahy a dalších velkých českých měst nekontrolovatelným přílivem taxikářů donutily ministerstvo...

Šňůra rekordů končí, letecký provoz nad ČR po třiceti letech poprvé klesl

Letecký provoz nad Českem meziročně poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od...

Odcházející zaměstnanec už není zrádce. Firmy jsou navrátilcům otevřené

Ještě před několika lety byl dobrovolný odchod z velké korporace jednosměrnou jízdenkou. Cesta zpět nebyla možná. Firmy...

Premium

Stát chce uzavřít tisíce nebezpečných přejezdů. Obce je rušit nechtějí

Železniční přejezd na téměř každém kilometru českých kolejí by měl být brzy minulostí. Dlouhodobou snahu ministerstva...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz