PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

  19:43
Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od roku 2005, si za tu dobu mezi cestujícími získal značnou oblibu. Aerolinky však mají na jeho používaní jiný názor. Proč tedy muselo „superjumbo“ skončit?

Změna Letecký trh není stejný

V devadesátých letech, kdy začal vývoj A380, se letecký trh od toho současného v mnohém lišil. Přímá spojení do cílových destinací tehdy byla výjimkou a při dlouhých letech se muselo často přestupovat. Linky, pro které byl letoun, tehdy označovaný A3XX, vyvíjen, spojovaly pouze tzv. huby, velká letiště celosvětového významu.

Z těch pak do okolí létala mnohem menší letadla s krátkým doletem, která dopravila cestující do cíle cesty. S postupující dobou a technologickým pokrokem se však ochota cestujících během cesty jednou a někdy i vícekrát přestupovat zmenšila. Ohromné stroje, které měly převážet masy cestujících z jednoho ohromného letiště do druhého, jsou tak postupně nahrazovány menšími stroji, které nabízejí přímá spojení až do cíle.

Konkurence Stejný dolet a lepší motory

K tomu se váže i dolet letadel. Když se začínalo s vývojem tohoto Airbusu, mohly si let bez mezipřistání na dlouhé vzdálenosti dovolit často jen opravdoví létající obři. Malá letadla tak zpravidla nebyla schopná obsluhovat tak dlouhé linky, jako A380 nebo jeho konkurent Boeing 747. A ani nemusela – málokdo předpokládal, že by to bylo potřeba. Měly pouze propojovat místní hub s menšími letišti. 

To se však změnilo. Menší letadla, jako A350, A330neo nebo Beoing 787 – Dreamliner, mají podobný nebo totožný dolet, jako jejich větší „bratři“. Navíc mají jen dva motory – přestože byly motory Rolls-Royce Trent 900, které A380 má, tehdy předním výdobytkem techniky, na novější pohony nestačí. A to jak co se týče hlučnosti, tak spotřeby paliva.

Pasažéři Obří letadlo se těžko plní

Neochotou pasažérů přestupovat v hubech na kratší lety však potíže s nimi nekončí. Důsledkem výše zmíněného je totiž relativně obtížné naplnit velký letoun do plné kapacity. Ta u A380 mohla dosahovat až 853 lidí a v průměru se většinou pohybovala kolem 530.

Vypravit obrovské letadlo, které však není naplněné, se aeroliniím prostě a jednoduše nevyplatí. To je další z důvodů, proč se začali přesouvat k menším variantám. Tím si však A380 vytvořil konkurenci i ve vlastních řadách – výše zmíněné A350 a A330neo.

Výdaje Pro letiště i pro aerolinky

Pokud se některé z letišť rozhodlo, že by na svých ranvejích rádo přivítalo Airbus A380, často to znamenalo velké finanční výdaje. Ty se nevyhnuly ani tomu pražskému. V roce 2014 utratilo za úpravy, které umožňují bezpečné a snadnější odbavení takto velkých letadel, zhruba 150 milionů korun.

Cena letounu A380 se v průměru pohybovala kolem deseti miliard korun. Kromě toho byla jeho spotřeba paliva ohromná a to i přesto, že se podle některých zdrojů v přepočtu na pasažéra pohybovala níže než u některých hybridních automobilů.

Výroba Dovoz součástí z celé Evropy

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Výroba částí A380 probíhala souběžně v několika továrnách po celé Evropě. Součástky z desítek továren se nakonec setkaly v Toulouse, kde se letadlo sestavovalo. Kvůli transportu částí letadla, například křídel nebo trupu, z přístavu až do továrny, byly dokonce upraveny některé silnice.

Namátkou (pro představu, jak moc byla výroba rozložená): Křídla se vyráběla v britském Walesu, přední a střední část trupu v Bretani, zadní část trupu v německém Hamburku a ocasní plochy na jihu Španělska.

Výsledek Oblíbené, ale ekonomicky nevýhodné letadlo

Z původního cíle prodat 700 letadel A380 tak zbylo Airbusu podle BBC jen 273 objednávek, z nichž 39 ještě zbývá firmě doručit. Z části je tomu tak nejspíš i kvůli tomu, že letoun nemá nákladní verzi.

Přestože byl letoun mezi cestujícími oblíbený a mnozí na cestu v něm s láskou vzpomínají, aerolinkám se jeho provoz příliš nevyplácel. I proto se rozhodly místo něj přejít k menším, levnějším variantám.

I přes konec výroby však Airbusy A380 ještě na velkých letištích budeme potkávat. Jejich životnost se totiž pohybuje kolem deseti let. Poslední letoun tohoto typu bychom tak odhadem mohli na letišti vidět v roce 2031.

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...