Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

  19:43
Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od roku 2005, si za tu dobu mezi cestujícími získal značnou oblibu. Aerolinky však mají na jeho používaní jiný názor. Proč tedy muselo „superjumbo“ skončit?

Změna Letecký trh není stejný

V devadesátých letech, kdy začal vývoj A380, se letecký trh od toho současného v mnohém lišil. Přímá spojení do cílových destinací tehdy byla výjimkou a při dlouhých letech se muselo často přestupovat. Linky, pro které byl letoun, tehdy označovaný A3XX, vyvíjen, spojovaly pouze tzv. huby, velká letiště celosvětového významu.

Z těch pak do okolí létala mnohem menší letadla s krátkým doletem, která dopravila cestující do cíle cesty. S postupující dobou a technologickým pokrokem se však ochota cestujících během cesty jednou a někdy i vícekrát přestupovat zmenšila. Ohromné stroje, které měly převážet masy cestujících z jednoho ohromného letiště do druhého, jsou tak postupně nahrazovány menšími stroji, které nabízejí přímá spojení až do cíle.

Konkurence Stejný dolet a lepší motory

K tomu se váže i dolet letadel. Když se začínalo s vývojem tohoto Airbusu, mohly si let bez mezipřistání na dlouhé vzdálenosti dovolit často jen opravdoví létající obři. Malá letadla tak zpravidla nebyla schopná obsluhovat tak dlouhé linky, jako A380 nebo jeho konkurent Boeing 747. A ani nemusela – málokdo předpokládal, že by to bylo potřeba. Měly pouze propojovat místní hub s menšími letišti. 

To se však změnilo. Menší letadla, jako A350, A330neo nebo Beoing 787 – Dreamliner, mají podobný nebo totožný dolet, jako jejich větší „bratři“. Navíc mají jen dva motory – přestože byly motory Rolls-Royce Trent 900, které A380 má, tehdy předním výdobytkem techniky, na novější pohony nestačí. A to jak co se týče hlučnosti, tak spotřeby paliva.

Pasažéři Obří letadlo se těžko plní

Neochotou pasažérů přestupovat v hubech na kratší lety však potíže s nimi nekončí. Důsledkem výše zmíněného je totiž relativně obtížné naplnit velký letoun do plné kapacity. Ta u A380 mohla dosahovat až 853 lidí a v průměru se většinou pohybovala kolem 530.

Vypravit obrovské letadlo, které však není naplněné, se aeroliniím prostě a jednoduše nevyplatí. To je další z důvodů, proč se začali přesouvat k menším variantám. Tím si však A380 vytvořil konkurenci i ve vlastních řadách – výše zmíněné A350 a A330neo.

Výdaje Pro letiště i pro aerolinky

Pokud se některé z letišť rozhodlo, že by na svých ranvejích rádo přivítalo Airbus A380, často to znamenalo velké finanční výdaje. Ty se nevyhnuly ani tomu pražskému. V roce 2014 utratilo za úpravy, které umožňují bezpečné a snadnější odbavení takto velkých letadel, zhruba 150 milionů korun.

Cena letounu A380 se v průměru pohybovala kolem deseti miliard korun. Kromě toho byla jeho spotřeba paliva ohromná a to i přesto, že se podle některých zdrojů v přepočtu na pasažéra pohybovala níže než u některých hybridních automobilů.

Výroba Dovoz součástí z celé Evropy

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Výroba částí A380 probíhala souběžně v několika továrnách po celé Evropě. Součástky z desítek továren se nakonec setkaly v Toulouse, kde se letadlo sestavovalo. Kvůli transportu částí letadla, například křídel nebo trupu, z přístavu až do továrny, byly dokonce upraveny některé silnice.

Namátkou (pro představu, jak moc byla výroba rozložená): Křídla se vyráběla v britském Walesu, přední a střední část trupu v Bretani, zadní část trupu v německém Hamburku a ocasní plochy na jihu Španělska.

Výsledek Oblíbené, ale ekonomicky nevýhodné letadlo

Z původního cíle prodat 700 letadel A380 tak zbylo Airbusu podle BBC jen 273 objednávek, z nichž 39 ještě zbývá firmě doručit. Z části je tomu tak nejspíš i kvůli tomu, že letoun nemá nákladní verzi.

Přestože byl letoun mezi cestujícími oblíbený a mnozí na cestu v něm s láskou vzpomínají, aerolinkám se jeho provoz příliš nevyplácel. I proto se rozhodly místo něj přejít k menším, levnějším variantám.

I přes konec výroby však Airbusy A380 ještě na velkých letištích budeme potkávat. Jejich životnost se totiž pohybuje kolem deseti let. Poslední letoun tohoto typu bychom tak odhadem mohli na letišti vidět v roce 2031.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Děláte z Benátek zábavní park, stěžují si místní. Město začalo vybírat vstupné

25. dubna 2024  8:51,  aktualizováno  9:33

Italské Benátky od čtvrtka zavedly poplatek ve výši pěti eur (asi 126 korun) pro návštěvníky, kteří...

Vláda pomůže ovocnářům. Mrazy způsobily miliardovou škodu na úrodě

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  8:56

Škoda na úrodě ovoce kvůli mrazům přesáhne podle odhadů ovocnářů miliardu korun. Poškozena je...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...