PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

  19:43aktualizováno  19:43
Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od roku 2005, si za tu dobu mezi cestujícími získal značnou oblibu. Aerolinky však mají na jeho používaní jiný názor. Proč tedy muselo „superjumbo“ skončit?

ZměnaLetecký trh není stejný

V devadesátých letech, kdy začal vývoj A380, se letecký trh od toho současného v mnohém lišil. Přímá spojení do cílových destinací tehdy byla výjimkou a při dlouhých letech se muselo často přestupovat. Linky, pro které byl letoun, tehdy označovaný A3XX, vyvíjen, spojovaly pouze tzv. huby, velká letiště celosvětového významu.

Z těch pak do okolí létala mnohem menší letadla s krátkým doletem, která dopravila cestující do cíle cesty. S postupující dobou a technologickým pokrokem se však ochota cestujících během cesty jednou a někdy i vícekrát přestupovat zmenšila. Ohromné stroje, které měly převážet masy cestujících z jednoho ohromného letiště do druhého, jsou tak postupně nahrazovány menšími stroji, které nabízejí přímá spojení až do cíle.

KonkurenceStejný dolet a lepší motory

K tomu se váže i dolet letadel. Když se začínalo s vývojem tohoto Airbusu, mohly si let bez mezipřistání na dlouhé vzdálenosti dovolit často jen opravdoví létající obři. Malá letadla tak zpravidla nebyla schopná obsluhovat tak dlouhé linky, jako A380 nebo jeho konkurent Boeing 747. A ani nemusela – málokdo předpokládal, že by to bylo potřeba. Měly pouze propojovat místní hub s menšími letišti. 

To se však změnilo. Menší letadla, jako A350, A330neo nebo Beoing 787 – Dreamliner, mají podobný nebo totožný dolet, jako jejich větší „bratři“. Navíc mají jen dva motory – přestože byly motory Rolls-Royce Trent 900, které A380 má, tehdy předním výdobytkem techniky, na novější pohony nestačí. A to jak co se týče hlučnosti, tak spotřeby paliva.

PasažéřiObří letadlo se těžko plní

Fotogalerie

Neochotou pasažérů přestupovat v hubech na kratší lety však potíže s nimi nekončí. Důsledkem výše zmíněného je totiž relativně obtížné naplnit velký letoun do plné kapacity. Ta u A380 mohla dosahovat až 853 lidí a v průměru se většinou pohybovala kolem 530.

Vypravit obrovské letadlo, které však není naplněné, se aeroliniím prostě a jednoduše nevyplatí. To je další z důvodů, proč se začali přesouvat k menším variantám. Tím si však A380 vytvořil konkurenci i ve vlastních řadách – výše zmíněné A350 a A330neo.

VýdajePro letiště i pro aerolinky

Pokud se některé z letišť rozhodlo, že by na svých ranvejích rádo přivítalo Airbus A380, často to znamenalo velké finanční výdaje. Ty se nevyhnuly ani tomu pražskému. V roce 2014 utratilo za úpravy, které umožňují bezpečné a snadnější odbavení takto velkých letadel, zhruba 150 milionů korun.

Cena letounu A380 se v průměru pohybovala kolem deseti miliard korun. Kromě toho byla jeho spotřeba paliva ohromná a to i přesto, že se podle některých zdrojů v přepočtu na pasažéra pohybovala níže než u některých hybridních automobilů.

VýrobaDovoz součástí z celé Evropy

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Výroba částí A380 probíhala souběžně v několika továrnách po celé Evropě. Součástky z desítek továren se nakonec setkaly v Toulouse, kde se letadlo sestavovalo. Kvůli transportu částí letadla, například křídel nebo trupu, z přístavu až do továrny, byly dokonce upraveny některé silnice.

Namátkou (pro představu, jak moc byla výroba rozložená): Křídla se vyráběla v britském Walesu, přední a střední část trupu v Bretani, zadní část trupu v německém Hamburku a ocasní plochy na jihu Španělska.

VýsledekOblíbené, ale ekonomicky nevýhodné letadlo

Z původního cíle prodat 700 letadel A380 tak zbylo Airbusu podle BBC jen 273 objednávek, z nichž 39 ještě zbývá firmě doručit. Z části je tomu tak nejspíš i kvůli tomu, že letoun nemá nákladní verzi.

Přestože byl letoun mezi cestujícími oblíbený a mnozí na cestu v něm s láskou vzpomínají, aerolinkám se jeho provoz příliš nevyplácel. I proto se rozhodly místo něj přejít k menším, levnějším variantám.

I přes konec výroby však Airbusy A380 ještě na velkých letištích budeme potkávat. Jejich životnost se totiž pohybuje kolem deseti let. Poslední letoun tohoto typu bychom tak odhadem mohli na letišti vidět v roce 2031.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

Další z rubriky

Kupce po devíti měsících odvolali z čela Českých drah, hledá se nástupce

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

Miroslav Kupec skončil ve vedení Českých drah. Po pondělním jednání dozorčí rady o tom informovaly ČD. O odvolání Kupce...

Česko v mýtných kleštích. Po Kapsch hrozí vymáháním škody i vítěz soutěže

Ilustrační snímek

Uspěchaným uzavřením smlouvy na další desetiletou správu mýtného systému si Česko loni v září zadělalo na pořádný...

Po Vltavě až do Budějovic. Kraje křísí lodní výtahy pro turistické lodě

Výletní loď na přehradě Slapy.

Středočeský a Jihočeský kraj oživují roky odkládané plány na výstavbu obřích lodních výtahů schopných přes hráze...

Najdete na iDNES.cz