Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Soukromníci se bojí o vlaky. Nový zákon je může z tratí vyhnat

  12:57aktualizováno  12:57
Konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou srazila ceny a zlepšila komfort ve vlacích. Novela drážního zákona ji může zásadně omezit, obávají se soukromí dopravci. Ministerstvo dopravy navrhuje úřadům novou pravomoc, která jim může provoz zakázat.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Více než pět milionů cestujících, které ročně přepraví vlaky mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou, může mít od roku 2016 na výběr opět jen jediného dopravce – České dráhy. Ministerstvo dopravy totiž připravilo novou verzi drážního zákona, která dává úřadům pravomoci vypudit soukromníky z velké části této trati. Zákon už poslalo k připomínkám ostatním členům vlády.

Podle návrhu bude možné zakázat provoz dopravcům, kteří konkurují vlakům, jejichž ztrátu hradí stát nebo kraje. To by se týkalo i velké části trati mezi Prahou a Ostravou, na níž jezdí státem objednávané vlaky do Luhačovic či do Vsetína. „Podle této verze zákona to můžeme klidně zabalit. Když stát bude chtít, prostě nám nepřidělí místo na trati,“ obává se šéf soukromého dopravce RegioJet Radim Jančura.

„Je úsměvné, že stát, který se v rámci EU zavázal otevírat trh konkurenci, jde vstříc lobby státních drah, které neví, jak reagovat na ohromný odliv pasažérů. Místo toho, aby prázdná Pendolina a jiné vlaky zrušili, chtějí mít právo regulovat levnější a lepší služby soukromé konkurence. Myslím, že voliči vládě ve volbách připomenou, že chtějí moderní vlaky, lepší a levnější služby, a Brusel Praze připomene, že existuje nějaká hranice, za kterou se nechodí,“ reagoval šéf Leo Express Leoš Novotný.

Podobně kritizují novinku také zástupci dalšího soukromníka Leo Expressu. Opatření by přitom mohlo dopadnout i na České dráhy, konkrétně jejich pendolina. Ta totiž na trase z Prahy do Ostravy jezdí bez dotací, stejně jako soukromí dopravci.

Ministerstvo: pro dopravce chceme stabilitu

Ministerstvo dopravy se brání, že navrhovaná úprava se bude týkat až nových dopravních služeb, nikoliv stávajícího provozu na lince mezi Prahou a Ostravou. „Cílem je především poskytnout stabilitu dopravcům, kteří vzejdou ze soutěží o dotované linky, tedy rovněž těm soukromým,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. To se však v zákoně nikde přímo nepíše, a až se změní politické vedení, může si ho vykládat jinak. „Bylo by to snadno zneužitelné,“ upozorňuje Jiří Schmidt z RegioJetu.

Zákon pracuje s pojmem hospodářská vyváženost. Pokud by byla ohrožena, může stát dopravce buď omezit, aby v některých zastávkách neumožnil nástup a výstup lidí, nebo mu úplně zakázat vyjet. V praxi by to mohlo znamenat, že vlaky z Prahy zastaví nejdříve pár desítek kilometrů před Ostravou – za Hranicemi na Moravě, kde odbočuje z hlavní trati dotovaná linka do Vsetína. Rozhodovat by o tom měl Úřad pro ochranu podnikání v dopravě, který chce stát zřídit.

V zákoně je navíc další komplikace pro nedotované vlaky: kvůli přetíženým úsekům na hlavním koridoru ministerstvo navrhuje, aby tyto spoje dostávaly místo na trati až poté, co ho obdrží některé typy nákladních vlaků.

Soukromí dopravci už dlouho proti dotování vlaků přes Vsetín a do Luhačovic bojují. Leo Express kvůli němu dokonce podal žalobu, ve které se domáhá škod přesahujících půl miliardy korun, a hrozil arbitráží proti Česku. Stát totiž prostřednictvím stamilionů dotuje provoz vlaků, které ze dvou třetin jezdí po trase, kde zuří konkurenční boj, a dopravci dostávají od státu jen kompenzace za nařízené slevy. RegioJet zase nabídl státu převzetí dotovaných vlaků zdarma, ale ani on neuspěl.

Vyváženost vítáme, pokud se tratě budou soutěžit

Snaha ministerstva o „hospodářskou vyváženost“ je přitom na první pohled rozumná, dává smysl a dopravci s ní nemají problém. Jde o to, aby na některých tratích zbytečně nejezdilo víc dopravců, když pro ně není dostatek cestujících.

„Pokud se to bude týkat tratí, které prošly řádnou soutěží, nemáme s tím žádný problém. Naopak to vítáme. Takto ale hrozí, že se budou chránit linky, které byly zadány z ruky bez výběrového řízení, což může zazdít veškeré další pokusy o příchod nových dopravců. Budou se dotovat linky, které mohou jezdit bez dotací, kvůli tomu, aby žádný další dopravce nemohl dokázat, že to jde bez dotací,“ protestuje proti návrhu zákona šéf RegioJetu Radim Jančura.

V Česku není mnoho tratí, kde by mohly jezdit vlaky bez dotací. Nejčastěji se mluví o lince Praha–Ostrava, kvůli velké konkurenci na ní však dopravci prodělávají. Výdělečná by údajně mohla být také spojení Praha–Brno nebo Praha–Ústí nad Labem.

Podobná praxe funguje už v autobusech, kde například kraje nedovolují dálkovým autobusům, aby vozily cestující například jen v rámci kraje. „Vykrádaly“ by totiž cestující dotovaným spojům, u nichž by se prohlubovala ztráta.

Zákon je zatím v meziresortním připomínkovém řízení. Na jeho přípravě se podílely jak České dráhy, tak železniční odboráři. Ti přitom dlouhodobě proti soukromé konkurenci vystupují. Soukromníci žádný podobný prostor nedostali. 

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ČEZ rozjíždí cenovou válku, od října výrazně zlevní elektřinu. Dolů jde i plyn

Premium Po letech rychlého zdražování elektřiny přichází dobrá zpráva. ČEZ, hlavní dodavatel v Česku, snižuje od října ceny...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Tisíce mostů v Česku jsou ve špatném až havarijním stavu

V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III....

Nechcete se proletět jen tak? Zoufalé aerolinky se vrhly na vyhlídkové lety

Australský dopravce Qantas Airways začal nabízet sedmihodinový vyhlídkový let kolem Velké útesové bariéry a místa se...

Letecký benzin nikdo nechce, teď se z něj míchá palivo pro lodě

Za normálních okolností patří letecké palivo mezi nejdražší ropné produkty. Koronavirová krize však výrazně srazila...

RegioJet ukončí své spoje na Slovensku, nedohodl se s ministerstvem

Železniční dopravce RegioJet v pondělí ohlásil, že na Slovensku zahájil přípravy hromadného propouštění a ukončení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...