Ve vagonech firmy RegioJet podnikatele Radima Jančury se servíruje čerstvá káva prestižní italské značky Illy, podnikatel Leoš Novotný ve vlacích Leo prodává značku Piazza d’Oro a v pendolinech Českých drah se od dubna začne rozlévat slavná americká káva Starbucks namísto nynějšího Douwe Egberts.
Když Starbucks, který se považuje za jednu z ikon amerického úspěchu, před šesti lety otevřel v Českou první kavárnu, mezi fanoušky americké kultury se slavilo podobně jako při první restauraci McDonald’s. Spojení Starbucks a české státní železnice se proto zdá být paradoxní.
"Přesto se to k sobě hodí. Pendolino je vnímané jako něco extra, nejsou to běžné vlaky Českých drah," upozorňuje expert na marketing Martin Charvát, ředitel agentury Konektor.
Dohodu podepsaly dráhy přímo s evropskou centrálou americké značky. "Spolupráce Starbucks s JLV na Českých drahách je pilotním projektem," vysvětluje za Starbucks mluvčí Petra Kubátová.
Vybíráte si dopravce podle nabídky nápojů a dalších služeb ve vlaku?
JLV je akciová společnost, která obsluhuje jídelní, lůžkové a lehátkové vlaky státních drah. "Jsme dohodnuti, teď jen ladíme detaily jako ceny či školení personálu," říká její obchodní ředitel Jan Valeš. Ceny na palubě vlaků se značně liší: RegioJet rozdává čerstvou kávu Illy zdarma, Leo Express si účtuje v ekonomické třídě 19 až 29 korun, u vyšších tříd je součástí ceny jízdenky. V pendolinu vyjde nyní nejlevnější káva na 35 korun, instantní na 39 Kč. V první třídě je zdarma. Kolik bude stát káva Starbucks, zatím známo není.
Starbucks kávu nabízí v britských či švýcarských vlacích
Káva Starbucks nebude v pendolinech v klasické podobě a s pestrými příchutěmi jako v jejích kavárnách, ale instantní nápoj pod značkou Starbucks Via Ready Brew Colombia. Prodávat se bude z minibarového vozíku, který projíždí vlakem.
Podobný koncept má Starbucks už v britských vlacích společnosti Virgin Trains nebo u švýcarských státních železnic SBB, kde má v některých vlacích už i vlastní kavárnu. Na to, jestli bude usilovat o proniknutí i na česká nádraží, však firma Starbucks neodpověděla.
Kávu mají Češi rádi, podle britské poradenské společnosti Euromonitor patříme mezi velké světové kafaře. A stále více lidí se už v kávě vyzná a ví například, že "piccolo neexistuje", jak se jmenuje hnutí za reinstalaci kávové kultury. Říká se jen espreso.
"Lidé už určitě doma nepijí jen turka, mnoho jich už má kávovar, více se zajímají, ale je rozdíl mezi městy a venkovem. V Praze je nyní móda zajímat se jak o gastronomii, tak o kávu," říká Kryštof Eliáš ze sítě kaváren Mamacoffee. V roce 2008 otevřeli pražírnu "férové" kávy a nyní mají šest kaváren. "Další dvě budeme otevírat, zájem se zvedá," dodává.