Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

  1:07
Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční tratě prodat. Pokud by je však obcím od počátku nabídla za nižší než odhadní cenu, bylo by to chápáno jako nedovolená podpora. Nabídnout zdarma je může až po letech a jen za podmínky, že nový majitel obnoví na trati provoz.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ivannah CC-BY-SACreative Commons

Obce a města se snaží zachránit před úplným zrušením lokálky, na které roky nevyjel žádný vlak. Tato neudržovaná spojení už mnohdy ani nepřipomínají železniční trať, jako třeba dráha mezi Mladoticemi a Karlovicemi na Plzeňsku.

Poslední vlak tam projel v roce 1997. Podle starosty Mladotic Zdeňka Slacha, který se o obnovu železničního spojení dlouhodobě zasazuje, bylo rozhodnutí o zrušení provozu na této trati modelovým příkladem uspěchaného verdiktu.

Linku, která zajišťovala potřebné spojení z Rakovníka do Plzně, využívali mimo jiné studenti. Po přerušení spojení však živoří i zbytek trasy z Kralovic do Rakovníka, která teď nenavazuje na trať do Plzně. A místní se obávají, že kvůli úbytku cestujících bude zrušena její další část do Čisté.

Mladotice se snaží dohodnout s Plzeňským krajem, že by do budoucna na této trati provozovaly alespoň dva páry vlaků denně. Spustit pravidelný provoz je totiž podmínkou pro to, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) převedla vlastnictví kolejí na obec. Mladotice musí zajistit zhruba 2,5 milionu korun ročně na provoz vlaků. Jenže to není hlavní komplikací, která záchraně tratě brání.

Obnova spojení, do nějž stát investoval naposledy na konci devadesátých let, by podle Slacha vyšla na 80 až 90 milionů korun. Celé více než jedenáct kilometrů dlouhé spojení je zarostlé náletovými dřevinami a­ na části zcela chybějí koleje.

Podobná situace je na Vysočině, kde se místní obyvatelé snaží zachránit trať mezi Dobronínem a Polnou, která je mimo provoz pravidelných vlaků přes tři desítky let.

Tratě na prodej (stav k 5. 1. 2018)
Dráha Délka dráhy (km)
Kralovice - Mladotice 11,345
Velká Kraš -  Vidnava4,579
Dobronín - Polná5,607
Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou6,741
Královec - Žacléř5,092
Broumov - Otovice4,205
Moravské Budějovice - Jemnice20,628
Čejč - Uhřice15,47

Ambice na obnovení provozu jsou však o něco skromnější než v případě Kralovic. Kraj Vysočina podle starosty Polné Jindřicha Skočdopole totiž nemá na provozu pravidelného spojení zájem a nevypadá to, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Město se proto snaží přesvědčit správu železnic, aby vyměnila pražce a koleje na zhruba polovině pětikilometrového spojení, které potřebuje opravy nejvíce.

Částečným úspěchem je zařazení této tratě do programu oprav pro letošní rok. Je tam uvedena s podmínkou, že se bude opravovat jen v ­případě, že na to zbudou peníze.

Pokud by se rekonstrukce tratě podařila, mohly by se na ni vrátit alespoň víkendové turistické motoráčky. Ty na ní jezdily ještě před osmi lety během zářijových polenských poutí.

Zadarmo až po letech

V Mladoticích doufají, že by se na trať mohly nakonec vrátit i rychlíky, které by spojily Rakovník s Plzní. Obce se kvůli tomu domlouvají s­ provozovatelem rychlíků na trati mezi Plzní a Mostem, firmou GW Train Regio. Ta podle Slacha chce v první řadě obnovit zastavování rychlíků v zastávce v Mladoticích, kde dosud stavějí pouze osobní vlaky spojující Žihli s Plzní. Pro cestující by to znamenalo komfortní přestup z obnoveného železničního spojení, soukromá firma by získala další pasažéry.

Navázáním lokálky na rychlíkové dopravní spojení by se podle starosty uzavřela několik let trvající snaha, která začala nabídkou správy železnic na odkup zdevastovaného železničního spojení za téměř 30 milionů korun.

Za desítky milionů korun se správa železnic dlouhodobě pokouší prodat každou z 21 vytipovaných nevyužívaných železničních tratí. Zatím se jí to však příliš nedaří.

Podle vládního nařízení z roku 2012 musí státní správce kolejí tratě nabízet za odhadní cenu. Pokud by tratě od začátku prodával levněji, mohlo by to být chápáno jako nedovolená podpora.

Teprve po prvním pokusu může SŽDC vyhlásit další kolo výběrového řízení, ve kterém tratě nabízí za cenu v místě obvyklou. Pokud ani za takových podmínek zájemce nenajde, může cenu snížit na polovinu a pokus opakovat.

Po několika letech může SŽDC nepoužívaná železniční spojení dokonce nabídnout zdarma –­ například státní správě, obcím a dalším zájemcům. Podmínkou je však to, aby nový majitel alespoň částečně obnovil železniční provoz.

V případě pravidelného spojení pak může nový majitel žádat i o příspěvek na rekonstrukce od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Naposledy se správa neúspěšně snažila prodat jednu z tratí toto úterý. O spojení Čejč–Uhřice na jižní Moravě za 24,6 milionu korun se ale nikdo nepřihlásil. V příštím kole se proto SŽDC pokusí zájemce nalákat snížením ceny na desetinu.

Ojedinělý úspěch

Zatím nejúspěšnějším příkladem oživení lokálky je takzvaná švestková dráha mezi Lovosicemi a Mostem. Vloni na jaře ji spolu s tratí z­ Dolního Bousova do Kopidlna za 11 milionů korun koupila společnost AŽD Praha.

Kromě zkoušení nových technologií tam výrobce železničních zabezpečovačů obnovil letní víkendový provoz. A nyní společnost jedná o­ vrácení pravidelných vlaků. Podmínkou kraje je zkrácení jízdní doby na trati pod hodinu a přeprava cestujících moderním nízkopodlažním vozidlem.

Podle mluvčího firmy Jiřího Dlabaji je AŽD Praha ochotná splnit obě podmínky a nový vlak buď koupit, nebo pronajmout.

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....