Radní Dušek ustupuje. Jízdní řády se o rok zpět nevrátí všude

  15:49aktualizováno  15:49
Velký třesk, kterým byly pro cestující v Pardubickém kraji rozsáhlé změny jízdních řádů před třinácti měsíci, se opakovat nebude. Nápad radního a odboráře Jaromíra Duška vrátit se od března ke starým řádům řada obcí odmítá.

Krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek. | foto:  David Neff, MAFRA

Krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek před týdnem oznámil, že od 3. března se jízdní řády vrátí do podoby z prosince 2011. Tehdy vedení kraje provedlo rozsáhlé změny, které zkomplikovaly život tisícům obyvatel.

Jenže nápad vrátit vše, jak bylo, ostře odmítají desítky obcí. A vedení Pardubického kraje ustupuje.

"Navrhované řešení jízdních řádů nebude v žádném případě převratem. Kde autobusová doprava dobře funguje, ponecháme ji v současné podobě, ale budeme požadovat její určité omezení, protože nejsme schopni všechny její výkony zaplatit," uvedl v pondělí hejtman Martin Netolický.

Obce mají pro úsporu na projetých kilometrech pochopení, ale ne pro návrat do časů, kdy jim jízdní řády údajně vyhovovaly a jejich změnu si nepřály.

Plán kraje narazil hned při jednání se starosty na Holicku. "Starostové obcí Holicka se do jednoho shodli, že návrat jízdních řádů do roku 2011 nepřijímáme. Než aby se posouvaly časy jízdních řádů, raději uvítáme, aby to zůstalo, jak to je s tím, že se některé nevyužité linky omezí," řekl starosta obce Veliny Petr Krejcar.

Podle hejtmana se jízdní řády budou měnit jen tam, kde jsou lidé nespokojení. "Kde to nefunguje, tak řekneme starostům, že výchozím bodem pro jízdní řády je rok 2011 a požádáme je o vyjádření," řekl hejtman Martin Netolický.

Takovou nabídku dostanou například v Oucmanicích, Svatém Jiří, Řetové a Přívratu na Orlickoústecku či v Březové nad Svitavou a Brněnci na Svitavsku.

Narychlo chystaný návrat kraje ke starým jízdním řádům z roku 2011 vzbudil rozpaky a odmítání.

Ředitel brání děti bez oběda

Ředitel krounské mateřské a základní školy Josef Kyncl brání ve svém dopisu hejtmanovi a radním kraje děti dojíždějící do školy z okolních vesnic emotivně. "Prostý návrat jízdních řádů opět odsoudí téměř sto dětí k hladu bez oběda. Nezlobte se na mne, ale přijde mi to jako hodně silné kafe - omlouvám se za upřímnost, ale vy sami všichni si téměř každý den dojdete mezi 11. a 13. hodinou na obědy, a tady necháte tolik dětí bez jídla a v situaci, kdy si po příjezdu a příchodu domů ze školy (u většiny až okolo 14:15) budou muset samy něco ohřívat v mikrovlnkách z předchozích dnů? Jaká asi bude životospráva? Jsou to malé děti, ne středoškoláci! Ráno většina z nich vstává okolo šesté hodiny ráno. Představte si, že to jsou vaše vlastní děti!"

"Shodli jsme se, že návrat k technickému řešení jízdních řádů by byl holý nesmysl. Nesouhlasíme s návratem k tomu, co zaznělo v deklaraci krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška. Starostové ve spolupráci s řediteli upravili začátky školního vyučování, vznikla by nová a nová jednání. Mrzelo by mě, kdyby na starosty nedal," řekl starosta Horního Jelení Petr Tupec.

Krajský radní Jaromír Dušek při dosavadních jednáních se starosty v okrese Pardubice nezaznamenal nesouhlas s tím, že je potřeba kilometry někde ušetřit.

"Kdybychom změny protáhli o dalších čtvrt nebo půl roku později, pak bude redukce autobusových spojů drastičtější a starostové budou oprávněně naštvaní," říká Dušek.

A raději již mluví spíše o změnách v počtu kilometrů směrem dolů, než o úplném obnovení starých jízdních řádů.

Starostka Zámrsku na Vysokomýtsku Zuzana Tvrzníková se přimlouvá za to, aby se už nic radikálního s jízdními řády nedělo.

"Ideální by bylo, kdyby se současný systém jenom nějak učesal, aby vyhovoval pokud možno co největší skupině obyvatel, ale i tyto změny budou stát peníze," uvedla.

Převrat v jízdních řádech odmítají i Rudoltice. "Rok řešíme optimalizaci, hádáme se o nejrůznější spoje, děláme ústupky, diskutujeme s občany, a teď, když už si to skoro 'sedlo', kraj přijde s takovou změnou. Vybrali si nejjednodušší řešení, jak se problému zbavit, ale způsobí spoustu potíží lidem," stěžuje si starostka Rudoltic na Orlickoústecku Lenka Bartlová.

Návrat ke starým jízdním řádům má i pár příznivců

Ne všichni ovšem návrat k jízdním řádům před prosincem 2011 odmítají. "Je to dobrý nápad," řekl například svitavský starosta David Šímek.

"Jestli to bude, jak to bylo předtím, tak bychom proti tomu nic neměli, zvláště pokud se vrátí autobus, který nám skoro úplně zrušili a po velkých bojích jsme dokázali zajistit, aby se děti dostaly do školy aspoň ráno," řekla ředitelka Základní školy Vápno na Přeloučsku Jana Školníková.

Kraj chce letos snížit náklady na autobusovou dopravu z loňských 343 milionů korun na letošních 297 milionů.

"Peníze prostě nemáme. Až změny provedeme, chceme mít čtyři roky klid a nevracet se stále k tomu, jak budou jezdit autobusy," dodal hejtman.

"Musíme to stihnout, aby se poprvé jízdní řády autobusů odsouhlasily dříve, než začnou autobusy jezdit. A to tady nebylo zvykem," uvedl Jaromír Dušek.

Ačkoli průměrný autobus najezdil loni v průměru místo předchozích 50 tisíc 77 tisíc kilometrů, počet cestujících se zvýšil jen o jednotky procent.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Najdete na iDNES.cz