Jízdní řády jsou hanebné, vrátím vlaky, slibuje radní a odborář Dušek

  9:04
Zemanovec a šéf železničních odborů Jaromír Dušek, který v Pardubickém kraji usedá do křesla radního pro dopravu, ostře kritizuje zásahy do jízdních řádů, které provedla odstupující krajská vláda. Slibuje zásadní změny a návrat zrušených vlakových spojů.

Předseda Svazu odborů služeb a dopravy Jaromír Dušek. | foto:  David Neff, MAFRA

Hodláte vrátit regionální vlakové spoje na předchozí úroveň?
Nejde o vracení vlakových spojů, jsou možnosti, jak nejít zpátky, ale jít dopředu. Což neznamená, že by doprava měla zůstat ve stavu, na který desítky starostů a stovky občanů zrovna chválu nepějí. To, co se povedlo panu Tichému a Oredu (Jan Tichý z ČSSD byl radním pro dopravu, firma Oredo organizuje dopravu v regionu, pozn. red.) v Pardubicích, má těžko obdobu v Evropě, což myslím ve špatném slova smyslu. Hodně vydaných peněz a málo efektu.

Ovšem současný radní pro dopravu Jan Tichý argumentoval tím, že na jeden kilometr jízdy autobusu přispívá kraj dopravcům zhruba 18 korun a drahám připlácí 92 korun...
Nebudeme lidem lhát, že autobus je takto levný a vlak tak drahý. Oficiální hluboké analýzy z Evropské unie jsou opačné. Neumím si představit, že někdo s Tichého 18 korunami na kilometr pokryje veškeré náklady spojené s autobusovou dopravou na celý rok. Pokud zahrneme náklady státu a kraje na údržbu silnic, na provoz a investice Správy a údržby silnic, na dopravní policii, náklady obcí na autobusové čekárny, na prohrnování a zimní údržbu a všechno, co s tím souvisí, tak se lidem vysmíváme.

Jaromír Dušek

* 1952, kandidát na krajského radního pro dopravu, v krajských volbách kandidoval jako nestraník za SPOZ-Zemanovci. V minulosti pracoval jako výpravčí ČSD, je absolventem dopravní fakulty pardubické VŠCHT, byl předsedou Odborového svazu železničářů, organizátorem několika stávek železničářů. Od roku 2008 je systémový specialista ČD Cargo a předseda odborové organizace Svazu
odborářů služeb a dopravy.

Které tratě chcete především obnovit?
Projel jsem je motoráčkem i s odborníky, kteří tomu rozumí, a je třeba říci, že většina z nich je v překvapivě dobrém stavu, přestože do nich správci železnice roky neinvestovali ani korunu. A naopak do jiných investovali hodně, a přesto na nich byl zastaven provoz. Oredo a pan Tichý vyházeli peníze bez domluvy s dopravci a přes vůli starostů, s nimiž jednali tak, že absolutně nebrali v potaz jejich připomínky a v podstatě jim vnutili autobusy. Neznám trať v Pardubickém kraji, na které by se nedal obnovit provoz.

Zkusme si tyto tratě nyní projít, třeba u některých nebudete na svém odhodlání trvat. Co třeba ponechat současné omezení vlaků na trati Litomyšl - Choceň?
To je tak špatně, že nechápu, proč se to stalo. Jestliže ještě před 10 lety starosta Litomyšle hýřil představami o zvýšení propustnosti a rychlosti tratě s využitím prostředků Evropské unie, tak dneska to je o provozu, který nikomu neslouží a kde lišky dávají dobrou noc. Jsem přesvědčen, že tato trať může znovu sloužit jak lidem do zaměstnání, tak pro žáky škol a ostatním, kteří potřebují dojíždět do Mýta či přes Choceň do krajského města.

Co říkáte nahrazení většiny vlaků autobusy na trase Žďárec u Skutče - Pustá Kamenice na Poličsku?
Tam je hanba v tom, že nejdřív do toho železnice investují desítky stovky milionů na zkvalitnění a zvýšení zabezpečení a opravu a údržbu zastávek a stanic, vyšší komfort, a posléze se na části trati provozuje hanebná víkendová doprava jeden vlak v sobotu a jeden v neděli, což je pro mě a občany naprosto nepřijatelné. Třeba v Květné u Poličky projíždí vlak kolem oken nové rekonstruované budovy a nástupiště a cestující jsou nuceni, i když to mají jen 20 metrů, jít stovky metrů k autobusu, kterého se ne vždy dočkají.

Hodláte vrátit vlaky i do příhraničních oblastí? Tedy na Králicko a Moravskotřebovsko?
U příhraničních oblastí jsme připraveni jednat okamžitě se sousedními kraji Olomouckým, Královéhradeckým i Krajem Vysočina, že se musí znovu zajistit spolufinancování a propojení úseků, které vedou přes hranice kraje.

Proti rušení vlaků na Králicku se postavily tisíce lidí. Ale autobusy se už ujaly spojů Holice - Borohrádek či v okolí Heřmanova Městce…
Trať z Holic do Borohrádku je úplně zbytečné vynechat. Její část je ve velmi dobrém technickém stavu, na betonových pražcích je  kvalitní svršek a pokud měly tyto vlaky návaznost na hlavní trať, tak jezdily poměrně obsazené. Není sebemenší důvod neobnovit tuto trať. Na konci tratě Heřmanův Městec - Prachovice jsem si prohlédl v Prachovicích velmi obsáhlý autobusový jízdní řád. Trochu začínám mít dojem, jako by tady existovala podivná vazba mezi autobusovými dopravci a panem Tichým. Jako bychom měli za každou cenu vnutit autobusy i těm starostům, kteří si je nepřejí. Tam je to také o nákladní dopravě, což je věcí vlajkového dopravce ČD Carga. Když vidím devastovat regionální silnice stovkami kamionů, tak považuji rušení tratí za naprosto zbytečnou nevyužitou investici našich předků.

Ale dnes lidé oceňují hlavně rychlost, vlaky jsou pro ně někdy pomalé...
Například z Heřmanova Městce do Chrudimi můžete jet autobusem nebo autem velice rychle, ale až projedete Markovicemi a sjíždíte do Chrudimi, před kruhákem vaše nadšení pro silniční dopravu skončí. Protože i kdybych tam jel drezínou, která pamatuje císaře Franze Josefa, tak tam autobus nakonec předjedu a na nádraží v Chrudimi budu dřív.

Už za několik týdnů se začne jezdit podle nových jízdních řádů. Jaké podle vás budou?
Přestože do nich starostové navrhovali významné změny především kvůli zastavování vlaků, tak jim bylo jednatelem Oreda odpovězeno - co chcete, buďte rádi, že máte to, co jsme vám namalovali. To je velmi arogantní přístup. Přesto k drobným pozitivním úpravám došlo, ale ne k takovým, aby byli starostové nadšeni. Zaznamenal jsem i výhrady starostů měst na koridoru, že u nich nezastaví řada rychlíků, které by mohly být součástí dopravní obsluhy a nejsou.

To, co říkáte, může dopadnout kvůli nedostatku peněz v rozpočtu kraje jinak. Myslíte si, že své návrhy na obnovu provozu na tratích skutečně prosadíte?
Kdybych si nemyslel, že je prosadím, tak bych do toho nešel. Vedení Pardubického a Královéhradeckého kraje prosadily společnost Oredo a mohly za ni schovat jisté zájmy. Navíc se tato společnost velmi problematicky ovlivňuje, protože oba kraje mají po 50 procentech vlastnického podílu. Ani jeden kraj nemůže tím pádem prosadit rozhodnutí rady či zastupitelstva. Přitom si, jak jsem stačil mezitím zjistit, v ní dělá každý kdo chce co chce. Tam je potřeba se zaměřit především. Uděláme-li pořádek v Oredu, uděláme pořádek s dopravou v Pardubickém kraji.

Dá se tedy říci, že v jízdních řádech za rok v prosinci už cestující poznají váš rukopis?
Tak dlouho nejsme schopni čekat. Řada zásadních změn se dá udělat už formou změny toho jízdního řádu, který bude spuštěn letos v prosinci. Ten má své zákonné lhůty, ale změny jsou možné v daleko kratších termínech. Bude záležet na tom, jestli se domluvíme s ostatními kraji, abychom tu změnu dělali jen v rámci jednoho kraje a mohli říci, že jsme umělé hranice odstranili a doprava slouží veřejnosti.

Obecně však platí, že lidé nemají rádi neustálé každoroční změny jízdních řádů. A vy v tom z jejich hlediska jen budete pokračovat.
V tom s vámi plně souhlasím. Jízdní řády musí dělat ti, kteří tomu rozumí. A potom to může být jako ve Švýcarsku, kde jízdní řády platí pět let a nikdo do nich nezasahuje, protože předtím prošel dokonalou škálou připomínek všech zúčastněných stran.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

8. dubna 2024

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Letiště zkrátí parkování zdarma. Placené bude účtováno po čtvrthodinách

8. dubna 2024  11:05

Ruzyňské letiště výrazně zkrátí dobu, během niž zde řidiči mohou bezplatně parkovat, například při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

Sexy zadeček z Turecka. Úřad varuje před reklamou spojující plastiky s dovolenou

14. dubna 2024

Ve Spojeném království roste počet instagramových reklam, které propagují kosmetické zákroky v...

Vláda projedná zavedení povinnosti uvádět vlastnosti na českých stavebninách

14. dubna 2024  7:02

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhne ve středu vládě úpravu nařízení, podle které by měli...

KOMENTÁŘ: Nerovnost platů mužů a žen škodí celé české ekonomice

14. dubna 2024

Premium Rozdíly v platech mužů a žen v Česku zákon zakazuje, ale statistiky dokazují, že stále existují....

Kiss, Sting i Phil Collins. Za kolik hvězdy prodaly své hudební katalogy

14. dubna 2024

Když hudebník prodává svůj katalog, znamená to, že se zbavuje práv na své skladby včetně autorských...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Když se prohlížíme s manželem nazí, jsem smutná, říká herečka Želenská

Olgu Želenskou (63) znají čeští diváci především z dabingu nebo z jejího zájezdového divadla Háta. Objevila se i v...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Bianca Censori opět pobuřuje, ukázala prsa i klín v průsvitných šatech

Bianca Censori (29) se nahoty nebojí. Manželka rapera Kanyeho Westa (46) odhalila bujné poprsí i klín v průsvitném...

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv českých turistů...