Jančurovy vlaky skřípou a vržou, stěžuje si exministr Bárta

  12:11aktualizováno  12:11
Česká železnice má nového experta na hodnocení kvality vlaků. Je jím poslanec, bývalý ministr dopravy a neformální vůdce VV Vít Bárta. Ten se poněkud nečekaně pustil do kritiky projektu žlutých vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury, který dříve veřejně přiznal, že Bártovu stranu volil, ale nedávno Bártu ostře kritizoval.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Začalo to přitom nevinně: anketou v týdeníku Respekt, v níž Bárta uvedl, že ho kvalita Jančurových vlaků zklamala. Na dotaz MF DNES, v čem konkrétně, se nečekaně detailně rozepsal o všem, co mu na žlutých vlacích vadí.

Není přitom jasné, zda Bárta vůbec žlutým vlakem už jel. Na přímý dotaz neodpověděl, o jeho cestě nevědí ani v RegioJetu. Bárta kritiku Jančurova projektu sepsal do devíti bodů. Vadí mu prakticky vše: od posouvání startu vlaků až po zastavování v Ústí nad Orlicí.

"Záleží nám mnohem více na lepším fungování našich služeb a spokojenosti zákazníků, než abychom ztráceli čas komentováním nějakých poťouchlých výroků," reagoval majitel RegioJetu Radim Jančura.

Bárta žlutým vlakům nefandí

Bártu od RegioJetu odrazuje například fakt, že vlakové soupravy jezdí dosud s dvěma lokomotivami. Důvod je jednoduchý: firma ještě nemá tolik spojů, které by umožňovaly naplno využít devět lokomotiv, které dopravce vlastní. Proto jezdí s dvěma, aby se na nich vychytaly případné závady. Současně jsou pojistkou pro případ kolapsu druhého stroje. "Na mne jako na cestujícího toto rozhodně nepůsobí důvěryhodným dojmem," uvedl Bárta.

Jančura jezdí s modernizovanými vozy, které rakouské dráhy využívaly většinou jako první třídu. Ani to Bártovi nestačí. "V interiéru je slyšet skřípání a vrzání, které dává natvrdo tušit jejich skutečný věk. Bez žlutého pozlátka," dodává Bárta, který je zvědav na to, jak budou koberce ve vlacích vypadat v zimě, kdy na botách pasažérů ulpí sníh či bláto. Avšak koberce má uvnitř i pendolino.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je ještě brzy na to hodnotit, zda jsou služby RegioJetu lepší nebo horší než u Českých drah. "Každopádně je to krok vpřed, od lidí slyšíme na RegioJet spíše pozitivní ohlasy. Navíc přinutil dráhy se více snažit," připomíná Vyka. Ve vlacích RegioJetu je navíc prokazatelně více místa než ve vagonech Českých drah.

Bártovi dále vadí například absence první třídy nebo teplého občerstvení. Zastavování v Ústí nad Orlicí, kde dosud kvalitnější vlaky Českých drah nestavěly kvůli blízkosti železniční bašty České Třebové, označuje za populismus. Přidává k tomu, že Jančurův vlak je "už tak nejpomalejší" na celé trase mezi Prahou a Ostravou. To se však mýlí, protože rychlejší než RegioJet je pouze pendolino, ostatní vlaky ČD nikoliv.

Přízeň se změnila v antipatii

Za celou kritikou mohou být zejména osobní antipatie. Ještě na začátku Bártova ministrování to přitom vypadalo, že si oba muži budou rozumět. Jančura loni Věci veřejné dokonce volil. A naopak Bártovi se podnikatel, jehož chování nyní označuje za prostoduché, na začátku jeho úřadování hodil: Bárta mohl díky jeho nástupu slibovat odstranění dotací na vlaky ČD EuroCity a InterCity mezi Prahou a Ostravou.

To se ovšem nakonec nestalo: dráhy jen změnily u většiny spojů kategorii vlaků na Expres a dotace dál dostávají. Jančura poté Bártu nazval lhářem a slibotechnou. "Pan Bárta, to bylo jedno velké divadlo. Jenom mluvil a nic nedotáhl do konce," uvedl dříve v Reflexu.

Bártovými slovy musí být potěšen hlavně šéf drah Petr Žaluda.

Ještě před pár týdny se mluvilo na ministerstvu dopravy o tom, že bude muset odejít i kvůli nezvládnutému nástupu konkurence. Ze Žaludova odvolání však na poslední chvíli sešlo. Teď ho navíc pochválila hlavní postava Věcí veřejných, které nominovaly na post ministra dopravy Pavla Dobeše. Tím se pravděpodobnost Žaludova konce ještě více snížila.

Bárta vs. Jančura. Jak se přitakávání změnilo v kritiku

květen 2010 - Radim Jančura, který už před lety oznámil plány na vlastní vlak, volí do Sněmovny Věci veřejné.
červenec 2010 - Neformální lídr VV Vít Bárta se stává ministrem dopravy, za jednu z priorit považuje otevření železniční dopravy konkurenci. Jančura je spokojen.
říjen 2010 - Bárta slibuje, že Českým drahám vezme všechny dotace na dálkové a komfortnější vlaky EuroCity a InterCity. Jančura je spokojen.
listopad 2010 - Ministerstvo dopravy oznamuje v Bruselu plán vypsat tendry na první tratě. Materiál začal vznikat už za ministra Gustava Slamečky.
leden 2011 - Ukazuje se, že z plánu na zrušení dotací na vlaky EuroCity a InterCity z velké části sešlo. Některé dotované zůstaly, část spojů přešla do kategorie Expres a dál jezdí se státní dotací.
březen 2011 - Bárta oznamuje, že skutečně většina dotací do vlaků EuroCity a InterCity končí. "Pan ministr Bárta je lhář a slibotechna," prohlašuje Jančura.
říjen 2011 Vlaky RegioJetu už jezdí. Bárta se pouští do ostré kritiky kvality služeb Jančurovy firmy.

Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Leo Express je po šesti letech poprvé v zisku. Vydělal 2,5 milionu

leo Express má ve flotile pět jednotek Stadler Flirt

Leo Expres je po šesti letech mnohamilionových ztrát poprvé v zisku. Společnosti založené Leošem Novotným mladším...

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

Města chtějí vypudit kamiony z okresek. Nasaďte mýtný systém, žádají

Ilustrační snímek

Potkat mnohatunový kamion na silnici spojující dvě vesnice není v Česku nic neobvyklého. Zástupci měst a krajů nyní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz