Jančurovy vlaky skřípou a vržou, stěžuje si exministr Bárta

  12:11aktualizováno  12:11
Česká železnice má nového experta na hodnocení kvality vlaků. Je jím poslanec, bývalý ministr dopravy a neformální vůdce VV Vít Bárta. Ten se poněkud nečekaně pustil do kritiky projektu žlutých vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury, který dříve veřejně přiznal, že Bártovu stranu volil, ale nedávno Bártu ostře kritizoval.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Začalo to přitom nevinně: anketou v týdeníku Respekt, v níž Bárta uvedl, že ho kvalita Jančurových vlaků zklamala. Na dotaz MF DNES, v čem konkrétně, se nečekaně detailně rozepsal o všem, co mu na žlutých vlacích vadí.

Není přitom jasné, zda Bárta vůbec žlutým vlakem už jel. Na přímý dotaz neodpověděl, o jeho cestě nevědí ani v RegioJetu. Bárta kritiku Jančurova projektu sepsal do devíti bodů. Vadí mu prakticky vše: od posouvání startu vlaků až po zastavování v Ústí nad Orlicí.

"Záleží nám mnohem více na lepším fungování našich služeb a spokojenosti zákazníků, než abychom ztráceli čas komentováním nějakých poťouchlých výroků," reagoval majitel RegioJetu Radim Jančura.

Bárta žlutým vlakům nefandí

Bártu od RegioJetu odrazuje například fakt, že vlakové soupravy jezdí dosud s dvěma lokomotivami. Důvod je jednoduchý: firma ještě nemá tolik spojů, které by umožňovaly naplno využít devět lokomotiv, které dopravce vlastní. Proto jezdí s dvěma, aby se na nich vychytaly případné závady. Současně jsou pojistkou pro případ kolapsu druhého stroje. "Na mne jako na cestujícího toto rozhodně nepůsobí důvěryhodným dojmem," uvedl Bárta.

Jančura jezdí s modernizovanými vozy, které rakouské dráhy využívaly většinou jako první třídu. Ani to Bártovi nestačí. "V interiéru je slyšet skřípání a vrzání, které dává natvrdo tušit jejich skutečný věk. Bez žlutého pozlátka," dodává Bárta, který je zvědav na to, jak budou koberce ve vlacích vypadat v zimě, kdy na botách pasažérů ulpí sníh či bláto. Avšak koberce má uvnitř i pendolino.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je ještě brzy na to hodnotit, zda jsou služby RegioJetu lepší nebo horší než u Českých drah. "Každopádně je to krok vpřed, od lidí slyšíme na RegioJet spíše pozitivní ohlasy. Navíc přinutil dráhy se více snažit," připomíná Vyka. Ve vlacích RegioJetu je navíc prokazatelně více místa než ve vagonech Českých drah.

Bártovi dále vadí například absence první třídy nebo teplého občerstvení. Zastavování v Ústí nad Orlicí, kde dosud kvalitnější vlaky Českých drah nestavěly kvůli blízkosti železniční bašty České Třebové, označuje za populismus. Přidává k tomu, že Jančurův vlak je "už tak nejpomalejší" na celé trase mezi Prahou a Ostravou. To se však mýlí, protože rychlejší než RegioJet je pouze pendolino, ostatní vlaky ČD nikoliv.

Přízeň se změnila v antipatii

Za celou kritikou mohou být zejména osobní antipatie. Ještě na začátku Bártova ministrování to přitom vypadalo, že si oba muži budou rozumět. Jančura loni Věci veřejné dokonce volil. A naopak Bártovi se podnikatel, jehož chování nyní označuje za prostoduché, na začátku jeho úřadování hodil: Bárta mohl díky jeho nástupu slibovat odstranění dotací na vlaky ČD EuroCity a InterCity mezi Prahou a Ostravou.

To se ovšem nakonec nestalo: dráhy jen změnily u většiny spojů kategorii vlaků na Expres a dotace dál dostávají. Jančura poté Bártu nazval lhářem a slibotechnou. "Pan Bárta, to bylo jedno velké divadlo. Jenom mluvil a nic nedotáhl do konce," uvedl dříve v Reflexu.

Bártovými slovy musí být potěšen hlavně šéf drah Petr Žaluda.

Ještě před pár týdny se mluvilo na ministerstvu dopravy o tom, že bude muset odejít i kvůli nezvládnutému nástupu konkurence. Ze Žaludova odvolání však na poslední chvíli sešlo. Teď ho navíc pochválila hlavní postava Věcí veřejných, které nominovaly na post ministra dopravy Pavla Dobeše. Tím se pravděpodobnost Žaludova konce ještě více snížila.

Bárta vs. Jančura. Jak se přitakávání změnilo v kritiku

květen 2010 - Radim Jančura, který už před lety oznámil plány na vlastní vlak, volí do Sněmovny Věci veřejné.
červenec 2010 - Neformální lídr VV Vít Bárta se stává ministrem dopravy, za jednu z priorit považuje otevření železniční dopravy konkurenci. Jančura je spokojen.
říjen 2010 - Bárta slibuje, že Českým drahám vezme všechny dotace na dálkové a komfortnější vlaky EuroCity a InterCity. Jančura je spokojen.
listopad 2010 - Ministerstvo dopravy oznamuje v Bruselu plán vypsat tendry na první tratě. Materiál začal vznikat už za ministra Gustava Slamečky.
leden 2011 - Ukazuje se, že z plánu na zrušení dotací na vlaky EuroCity a InterCity z velké části sešlo. Některé dotované zůstaly, část spojů přešla do kategorie Expres a dál jezdí se státní dotací.
březen 2011 - Bárta oznamuje, že skutečně většina dotací do vlaků EuroCity a InterCity končí. "Pan ministr Bárta je lhář a slibotechna," prohlašuje Jančura.
říjen 2011 Vlaky RegioJetu už jezdí. Bárta se pouští do ostré kritiky kvality služeb Jančurovy firmy.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Najdete na iDNES.cz