Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Jančurovy vlaky skřípou a vržou, stěžuje si exministr Bárta

  12:11aktualizováno  12:11
Česká železnice má nového experta na hodnocení kvality vlaků. Je jím poslanec, bývalý ministr dopravy a neformální vůdce VV Vít Bárta. Ten se poněkud nečekaně pustil do kritiky projektu žlutých vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury, který dříve veřejně přiznal, že Bártovu stranu volil, ale nedávno Bártu ostře kritizoval.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Začalo to přitom nevinně: anketou v týdeníku Respekt, v níž Bárta uvedl, že ho kvalita Jančurových vlaků zklamala. Na dotaz MF DNES, v čem konkrétně, se nečekaně detailně rozepsal o všem, co mu na žlutých vlacích vadí.

Není přitom jasné, zda Bárta vůbec žlutým vlakem už jel. Na přímý dotaz neodpověděl, o jeho cestě nevědí ani v RegioJetu. Bárta kritiku Jančurova projektu sepsal do devíti bodů. Vadí mu prakticky vše: od posouvání startu vlaků až po zastavování v Ústí nad Orlicí.

"Záleží nám mnohem více na lepším fungování našich služeb a spokojenosti zákazníků, než abychom ztráceli čas komentováním nějakých poťouchlých výroků," reagoval majitel RegioJetu Radim Jančura.

Bárta žlutým vlakům nefandí

Bártu od RegioJetu odrazuje například fakt, že vlakové soupravy jezdí dosud s dvěma lokomotivami. Důvod je jednoduchý: firma ještě nemá tolik spojů, které by umožňovaly naplno využít devět lokomotiv, které dopravce vlastní. Proto jezdí s dvěma, aby se na nich vychytaly případné závady. Současně jsou pojistkou pro případ kolapsu druhého stroje. "Na mne jako na cestujícího toto rozhodně nepůsobí důvěryhodným dojmem," uvedl Bárta.

Jančura jezdí s modernizovanými vozy, které rakouské dráhy využívaly většinou jako první třídu. Ani to Bártovi nestačí. "V interiéru je slyšet skřípání a vrzání, které dává natvrdo tušit jejich skutečný věk. Bez žlutého pozlátka," dodává Bárta, který je zvědav na to, jak budou koberce ve vlacích vypadat v zimě, kdy na botách pasažérů ulpí sníh či bláto. Avšak koberce má uvnitř i pendolino.

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je ještě brzy na to hodnotit, zda jsou služby RegioJetu lepší nebo horší než u Českých drah. "Každopádně je to krok vpřed, od lidí slyšíme na RegioJet spíše pozitivní ohlasy. Navíc přinutil dráhy se více snažit," připomíná Vyka. Ve vlacích RegioJetu je navíc prokazatelně více místa než ve vagonech Českých drah.

Bártovi dále vadí například absence první třídy nebo teplého občerstvení. Zastavování v Ústí nad Orlicí, kde dosud kvalitnější vlaky Českých drah nestavěly kvůli blízkosti železniční bašty České Třebové, označuje za populismus. Přidává k tomu, že Jančurův vlak je "už tak nejpomalejší" na celé trase mezi Prahou a Ostravou. To se však mýlí, protože rychlejší než RegioJet je pouze pendolino, ostatní vlaky ČD nikoliv.

Přízeň se změnila v antipatii

Za celou kritikou mohou být zejména osobní antipatie. Ještě na začátku Bártova ministrování to přitom vypadalo, že si oba muži budou rozumět. Jančura loni Věci veřejné dokonce volil. A naopak Bártovi se podnikatel, jehož chování nyní označuje za prostoduché, na začátku jeho úřadování hodil: Bárta mohl díky jeho nástupu slibovat odstranění dotací na vlaky ČD EuroCity a InterCity mezi Prahou a Ostravou.

26. září 2011

To se ovšem nakonec nestalo: dráhy jen změnily u většiny spojů kategorii vlaků na Expres a dotace dál dostávají. Jančura poté Bártu nazval lhářem a slibotechnou. "Pan Bárta, to bylo jedno velké divadlo. Jenom mluvil a nic nedotáhl do konce," uvedl dříve v Reflexu.

Bártovými slovy musí být potěšen hlavně šéf drah Petr Žaluda.

Ještě před pár týdny se mluvilo na ministerstvu dopravy o tom, že bude muset odejít i kvůli nezvládnutému nástupu konkurence. Ze Žaludova odvolání však na poslední chvíli sešlo. Teď ho navíc pochválila hlavní postava Věcí veřejných, které nominovaly na post ministra dopravy Pavla Dobeše. Tím se pravděpodobnost Žaludova konce ještě více snížila.

Bárta vs. Jančura. Jak se přitakávání změnilo v kritiku

květen 2010 - Radim Jančura, který už před lety oznámil plány na vlastní vlak, volí do Sněmovny Věci veřejné.
červenec 2010 - Neformální lídr VV Vít Bárta se stává ministrem dopravy, za jednu z priorit považuje otevření železniční dopravy konkurenci. Jančura je spokojen.
říjen 2010 - Bárta slibuje, že Českým drahám vezme všechny dotace na dálkové a komfortnější vlaky EuroCity a InterCity. Jančura je spokojen.
listopad 2010 - Ministerstvo dopravy oznamuje v Bruselu plán vypsat tendry na první tratě. Materiál začal vznikat už za ministra Gustava Slamečky.
leden 2011 - Ukazuje se, že z plánu na zrušení dotací na vlaky EuroCity a InterCity z velké části sešlo. Některé dotované zůstaly, část spojů přešla do kategorie Expres a dál jezdí se státní dotací.
březen 2011 - Bárta oznamuje, že skutečně většina dotací do vlaků EuroCity a InterCity končí. "Pan ministr Bárta je lhář a slibotechna," prohlašuje Jančura.
říjen 2011 Vlaky RegioJetu už jezdí. Bárta se pouští do ostré kritiky kvality služeb Jančurovy firmy.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz