Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

  6:00aktualizováno  6:00
Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak může výrazně ušetřit. Často však přijdou na řadu vícepráce.

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen 2017) | foto: Miloslav Jančík, MAFRA

Nejvyšší pokles ceny, o 45 procent oproti plánům Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), přinesla soutěž u krátkého silničního úseku Trstěnice–Drmoul, který přilákal rekordní počet 12 stavebních firem. U technologicky náročných dálnic je počet uchazečů nižší, ale osm zájemců o výstavbu dálnice D11 ze Smiřic do Jaroměře stlačilo výslednou cenu o 38 procent.

„Zdánlivě velmi nízké ceny se ale mohou dodatečně zvýšit, klidně až o dvacet procent,“ upozorňuje dopravní expertka Miroslava Pošvářová. „Českým firmám se obvykle podaří uplatnit řadu víceprací, které navýší finální rozpočet. V tom mají výhodu oproti zahraničním stavebním společnostem, které v tom neumějí tak dobře chodit. Proto většinou nabídnou vyšší cenu, se kterou ve výběrovém řízení neuspějí,“ vysvětlila Pošvářová.

„Překvapivě nízké ceny a velký zájem stavebních firem svědčí o silném konkurenčním boji na českém trhu,“ dodal profesor Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. 

O kolik spadly ceny
Počet soutěžících firemÚspora pro stát (v %)*
I/21 Trstěnice - Drmoul1245
I/16 Slaný – Velvary8 43
D11 Smiřice – Jaroměř
8 38
I/21 Nová Hospoda - Kočov1037
I/15 Kravaře Obchvat1135
D 11 Hradec Kr. - Smiřice635
I/13 Třebušice most8 34

* Jde o rozdíl mezi nabídkovou cenou ŘSD a nejnižší nabídkou v soutěži. 

V minulých letech, kdy se výstavba silnic a dálnic dostala do hluboké deprese, se podle něj řada stavebních firem dostala do potíží. „Teď, kdy stát rozjel nevídaný počet výběrových řízení na nové silnice i dálnice, se všechny velké firmy snaží získat zakázky za každou cenu,“ uvedl Petr Moos. 

Stát si teď podle něj musí ohlídat kvalitu a posílit na nových stavbách investiční i technický dozor. „Nesmí se opakovat případ zvlněné dálnice D48 u Ostravy,“ konstatoval Moos. 

Záruka kvality až na deset let

Podle něj je překvapivé, že stát připouští do výběrových řízení i firmy, které měly v minulosti problém s kvalitou. „Podmínky výběrových řízení jsou pevně dané, devadesát procent hodnocení činí cena a deset procent záruka,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Připomněl také, že naprostá většina firem, které se zúčastnily posledních tendrů, nabídla maximální možnou délku záruky. Ta činí u silnic 1. třídy 7 let a u dálnic 10 let.

„Pokud se na dopravní stavbě vyskytuje nějaká skrytá vada, u této prodloužené záruky se dle našich zkušeností vždy projeví,“ dodal Studecký.

Se současným systémem výběru stavebních firem není úplně spokojený ministr dopravy Dan Ťok. „Rádi bychom vedle ceny a záruky hodnotili i celkovou ekonomickou výhodnost včetně kvality manažerského týmu dané společnosti,“ dodal ministr Ťok. Současná česká legislativa to ale podle něj dostatečně neumožňuje, její změna proto bude jedním z úkolů pro příštího ministra dopravy.

Volební stavební boom

Ředitelství silnic a dálnic v těchto dnech otevřelo obálky s nabídkami stavebních společností. Hned sedm nových silničních staveb už díky tomu zná firmu, která je postaví.

„Dalších osm úseků budeme vyhodnocovat během dalšího měsíce,“ řekl Jan Studecký. Obyvatelé mnoha míst České republiky se tak těsně před volbami dozví, že se dlouho slibované úseky začnou stavět do několika málo měsíců. Samozřejmě jen v případě, že se neúspěšné stavební firmy neodvolají k Úřadu pro hospodářskou soutěž. 

„Za poslední tři roky jsme zrychlili výstavbu a přípravu nových dálnic a silnic první třídy. Aktuálně stavíme 230 kilometrů bezpečnějších komunikací a teď máme připraveno k zahájení dalších 152 kilometrů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Podle informací MF DNES navíc ŘSD stihne do voleb otevřít hned sedm nových hotových úseků.

Jako první přijde na řadu část obchvatu Českých Budějovic, tedy D3 Borek–Úsilné, a to 27 .září. O týden později pak poprvé vyjedou auta na obchvat Dubence u Příbrami, tedy na úsek D4 Skalka – křižovatka II/118. Následovat bude úsek dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí a také dva úseky čtyřproudé silnice 1/11 u Třince.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Jsem HIV pozitivní, zjistila Monika. Otěhotněla se sňatkovým podvodníkem

Monika čeká dítě se sňatkovým podvodníkem. Je zamilovaná a odhodlaná na něj počkat, než si odpyká trest. V takovém...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...