Středa 23. června 2021, svátek má Zdeňka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 23. června 2021 Zdeňka

O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

  6:00
Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak může výrazně ušetřit. Často však přijdou na řadu vícepráce.

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen 2017) | foto: Miloslav Jančík, MAFRA

Nejvyšší pokles ceny, o 45 procent oproti plánům Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), přinesla soutěž u krátkého silničního úseku Trstěnice–Drmoul, který přilákal rekordní počet 12 stavebních firem. U technologicky náročných dálnic je počet uchazečů nižší, ale osm zájemců o výstavbu dálnice D11 ze Smiřic do Jaroměře stlačilo výslednou cenu o 38 procent.

„Zdánlivě velmi nízké ceny se ale mohou dodatečně zvýšit, klidně až o dvacet procent,“ upozorňuje dopravní expertka Miroslava Pošvářová. „Českým firmám se obvykle podaří uplatnit řadu víceprací, které navýší finální rozpočet. V tom mají výhodu oproti zahraničním stavebním společnostem, které v tom neumějí tak dobře chodit. Proto většinou nabídnou vyšší cenu, se kterou ve výběrovém řízení neuspějí,“ vysvětlila Pošvářová.

„Překvapivě nízké ceny a velký zájem stavebních firem svědčí o silném konkurenčním boji na českém trhu,“ dodal profesor Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. 

O kolik spadly ceny
Počet soutěžících firemÚspora pro stát (v %)*
I/21 Trstěnice - Drmoul1245
I/16 Slaný – Velvary8 43
D11 Smiřice – Jaroměř
8 38
I/21 Nová Hospoda - Kočov1037
I/15 Kravaře Obchvat1135
D 11 Hradec Kr. - Smiřice635
I/13 Třebušice most8 34

* Jde o rozdíl mezi nabídkovou cenou ŘSD a nejnižší nabídkou v soutěži. 

V minulých letech, kdy se výstavba silnic a dálnic dostala do hluboké deprese, se podle něj řada stavebních firem dostala do potíží. „Teď, kdy stát rozjel nevídaný počet výběrových řízení na nové silnice i dálnice, se všechny velké firmy snaží získat zakázky za každou cenu,“ uvedl Petr Moos. 

Stát si teď podle něj musí ohlídat kvalitu a posílit na nových stavbách investiční i technický dozor. „Nesmí se opakovat případ zvlněné dálnice D48 u Ostravy,“ konstatoval Moos. 

Záruka kvality až na deset let

Podle něj je překvapivé, že stát připouští do výběrových řízení i firmy, které měly v minulosti problém s kvalitou. „Podmínky výběrových řízení jsou pevně dané, devadesát procent hodnocení činí cena a deset procent záruka,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Připomněl také, že naprostá většina firem, které se zúčastnily posledních tendrů, nabídla maximální možnou délku záruky. Ta činí u silnic 1. třídy 7 let a u dálnic 10 let.

„Pokud se na dopravní stavbě vyskytuje nějaká skrytá vada, u této prodloužené záruky se dle našich zkušeností vždy projeví,“ dodal Studecký.

Se současným systémem výběru stavebních firem není úplně spokojený ministr dopravy Dan Ťok. „Rádi bychom vedle ceny a záruky hodnotili i celkovou ekonomickou výhodnost včetně kvality manažerského týmu dané společnosti,“ dodal ministr Ťok. Současná česká legislativa to ale podle něj dostatečně neumožňuje, její změna proto bude jedním z úkolů pro příštího ministra dopravy.

Volební stavební boom

Ředitelství silnic a dálnic v těchto dnech otevřelo obálky s nabídkami stavebních společností. Hned sedm nových silničních staveb už díky tomu zná firmu, která je postaví.

„Dalších osm úseků budeme vyhodnocovat během dalšího měsíce,“ řekl Jan Studecký. Obyvatelé mnoha míst České republiky se tak těsně před volbami dozví, že se dlouho slibované úseky začnou stavět do několika málo měsíců. Samozřejmě jen v případě, že se neúspěšné stavební firmy neodvolají k Úřadu pro hospodářskou soutěž. 

„Za poslední tři roky jsme zrychlili výstavbu a přípravu nových dálnic a silnic první třídy. Aktuálně stavíme 230 kilometrů bezpečnějších komunikací a teď máme připraveno k zahájení dalších 152 kilometrů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Podle informací MF DNES navíc ŘSD stihne do voleb otevřít hned sedm nových hotových úseků.

Jako první přijde na řadu část obchvatu Českých Budějovic, tedy D3 Borek–Úsilné, a to 27 .září. O týden později pak poprvé vyjedou auta na obchvat Dubence u Příbrami, tedy na úsek D4 Skalka – křižovatka II/118. Následovat bude úsek dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí a také dva úseky čtyřproudé silnice 1/11 u Třince.

Autor:
  • Nejčtenější

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...

Ronaldo odsunul láhve Coca-Coly. A akcie společnosti se propadly

Portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo během pondělní tiskové konference odsunul stranou dvě láhve Coca-Coly, podal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Už jen drobné úpravy. Podívejte se do českého Primarku den před otevřením

Irský módní řetězec Primark připravil slavnostní otevření na 17. června, redakce iDNES.cz však do prodejny nahlédla...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Štreka 13 tisíc kilometrů. Kamiony nově vozí zboží z Číny do Česka po souši

Logistická a spediční společnost DB Schenker spustila kamionovou linku z Číny do Česka. Alternativní možností přepravy...

Rodí se další logistická krize. Na jihu Číny se kvůli covidu zasekly přístavy

Premium Lodní kontejnerová doprava je kvůli pandemii opět pod tlakem. Na jihu Číny, kde se nacházejí nejvytíženější nákladní...

Největšímu kraji hrozí kolaps veřejné dopravy. Chybějící peníze chce od obcí

Premium Lockdown donutil kraje překopat financování autobusových a vlakových spojů. Města a obce se musejí na platbách více...

Obce musí platit za dopravu. Pokud tak neučiní, autobus k nim nepřijede

Obce se musí více podílet na financování veřejné dopravy, požaduje Středočeský kraj. Řada měst za autobusové a vlakové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....