Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

  14:21aktualizováno  14:21
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to opět miliard víc, než bylo avizováno. Řekl to v pořadu Otázky Václava Moravce. I tak by šlo meziročně o pětimiliardový pokles. Státní rozpočet bude vláda schvalovat 25. září.

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru pohybové medicíny. (3. září 2017) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Rozpočet fondu kritizoval předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Podle něj vláda sice tvrdí, že je stavba dopravní infrastruktury pro ní prioritou, meziročně však plánuje peníze na tyto stavby snížit.

Podle něho by proti střednědobým výhledům schvalovaným sněmovnou v loňském roce mělo jít o snížení o 25 miliard Kč. Ťok však uvedl, že již na příští rok vyjednal pět miliard korun navíc, rozpočet SFDI by tak měl mít k dispozici 76 miliard korun, možná i o něco více.

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) v minulém týdnu vyzval jednotlivá ministerstva, aby naopak do rozpočtu přispěla ze svých vlastních rezerv. Přestože ministr zvýšil v novém návrhu rozpočtu příjmy a výdaje státu o 21 miliard korun proti červnovému návrhu, stále kvůli avizovanému navýšení platů zaměstnanců ve veřejné sféře příjmy státu nadále zcela nestačí.

Nová část D8 se otevře 20. září, potvrdil Ťok

V nedělní diskusi se politici věnovali i konkrétním dopravním stavbám. Ministr potvrdil, že nejnovější část dálnice D8 na Litoměřicku se řidičům otevře bez omezení 20. září. Zbývá však dodělat část prací na stabilizaci dálnice, v příštím roce během stavební sezony tak bude provoz omezený.

D8 pod drobnohledem. V budoucnu je možné další zavření, míní geolog

Celá dálnice D8 je v provozu od konce loňského roku, uvedený úsek na Litoměřicku ale mohou řidiči zatím projíždět pouze v jednom jízdním pásu.

Stanjura dodal, že v tom, že se na několik měsíců dálnice celá otevře, aby se znovu částečně provoz v příštím roce omezil, vidí volby. Své zástupce do Poslanecké sněmovny budou volit čeští občané v říjnu.

Betony na D1 se budou předělávat

Do konce letošního roku měly být podle Ťoka otevřeny dva úseky zmodernizované dálnice D1. „Do konce tohoto roku se mají otevřít dva nové úseky, ten jeden se však možná neotevře, protože necháme firmu udělat znovu betony, ty nevycházejí kvalitativně,“ řekl Ťok. Jde o část stavby u Jihlavy. „Stát trvá na tom, aby se odvedly kvalitní práce,“ dodal ministr.

Připomněl, že po modernizaci dálnice ještě trvá desetiletá záruční doba. „Po deseti letech to má být v podstatě jako nové,“ uvedl. Před koncem garanční doby by tak nejspíš ještě měly firmy opravenou dálnici upravit nebo nahradit její svrchní vrstvu.

Práce na rekonstrukci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem jsou nyní zhruba v polovině. Dokončených je sedm úseků, které stát vyšly na čtyři miliardy korun, dalších šest úseků za necelých pět miliard Kč je v současnosti nadále rozestavěných. Celkem se má na D1 opravit 21 úseků, zbylých osm úseků se však bude opravovat až v letech 2018 až 2020, vyplývá z informací Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, z počátku září. 

Po zprovoznění posledního úseku dálnice D8 Českým středohořím se cesta do Ústí nad Labem zkrátila o 9 minut (8.12.2016):

Autoři: ,

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Najdete na iDNES.cz