Pondělí 16. května 2022, svátek má Přemysl
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. května 2022 Přemysl

Letos začne stavba 24 úseků silnic a dálnic, většina ale až po volbách

  5:03
Klepání politiků na základní kameny nových silnic před volbami bude letos výjimečné. Ministerstvo dopravy sice plánuje do konce roku zahájit stavbu 16 dálničních úseků a osmi úseků silnic první třídy, ale většinu z nich odstartuje až v listopadu a prosinci - po volbách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle zjištění MF DNES je ve skluzu zahájení výstavby zejména u těch dopravně nejvýznamnějších a veřejností nejvíc sledovaných staveb, tedy dálnice D35 z Opatovic směrem k Vysokému Mýtu a D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři. Reálně se na těchto místech začne stavět až v závěru roku 2017.

Naopak tři dlouho očekávané, ale dopravně méně vytížené stavby na trase D6 Praha – Karlovy Vary zřejmě do voleb zahájeny budou. Konkrétně jde o dálniční obchvaty Lubence, Krušovic a Řevničova. Momentálně také vrcholí přípravy na zahájení výstavby jihovýchodního obchvatu Otrokovic. Po dostavbě se na tomto místě očekává přibližně dvojnásobná intenzita provozu v porovnání s nedalekým plánovaným úsekem dálnice D49 Hulín–Fryšták. Jeho zahájení je rovněž reálné ještě do říjnových voleb, i když někteří dopravní experti význam úseku zpochybňují a už jednou se jeho výstavba zastavila.

Politici by mohli stihnout rovněž start dvou úseků dálnice D3 kolem Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín).

Vzhledem ke skluzu v přípravě nových staveb se budou moci politici zviditelnit spíše při stříhání pásek nově dokončených úseků silnic prvních tříd. Těch bude do voleb, které se uskuteční 20. a 21. října, otevřeno sedm.

Už v září přijde na řadu úsek silnice I/35 u Valašského Meziříčí a D3 mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic. „Stavební firmy finišují a v říjnu se budou stříhat pásky také na dvou úsecích I/11 u Třince, na D4 u Příbrami a na D3 u Veselí nad Lužnicí,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. V závěru letošního roku se podle ní řidiči poprvé projedou i po prodloužené Rudné z Ostravy na Opavu. Zřejmě se dočkají i dokončení prací na dostavbě klíčové pardubické křižovatky U Trojice na silnici I/37.

Novela slibuje rychlejší stavby

Až dvojnásobné urychlení přípravy dalších dopravních staveb by měla přinést novela stavebního zákona, která vstoupí v platnost 1. ledna. Novela se však nelíbí skupině 17 senátorů, kteří podali v předchozích dnech návrh k Ústavnímu soudu. Žádají ho o zrušení některých ustanovení „z důvodu jejich rozporu s Listinou základních práv a svobod a s Ústavou“.

„Novela selhává v tom, že nedokáže řízení zrychlit, protože neomezuje účast dotčených orgánů v řízení, ale pouze vylučuje veřejnost,“ uvedl předseda Zelených Matěj Stropnický. „V důsledku novelizace totiž někteří lidé, kteří žijí v okolí budoucího středně velkého stavebního záměru, dotýkajícího se přírody v místě jejich bydliště, zcela ztrácejí možnost ovlivnit rozhodování stavebního úřadu o umístění a povolení takové stavby. Zákonná úprava jim doposud zaručovala účast v řízení alespoň prostřednictvím spolků. Novelizací však tuto možnost bez náhrady ztratili. A to je z hlediska ústavních principů nepřiměřené,“ dodal Stropnický.

S tím nesouhlasí předseda dopravní sekce hospodářské komory Emanuel Šíp. „Novela stavebního zákona je určitě krokem správným směrem, standardizovala a zjednodušila postupy při přípravě a schvalování stavebních akcí obecně. V omezení přístupu veřejnosti k rozhodování o stavbách bych problém neviděl, pokud v rámci sloučeného řízení existuje etapa, v níž se všechny připomínky dotčených osob a spolků mohou vypořádat,“ prohlašuje Šíp.

Podle Šípa není žádná škoda, že se ministerstvu dopravy nepodařilo prosadit dlouho chystaný zákon o liniových stavbách. „Myslím si, že místo něj potřebujeme spíše zákon o státních strategických projektech. Ten by pro několik desítek zásadních projektů, například pro dálnici D35, připravované vysokorychlostní tratě nebo prioritní energetické stavby, zajistil ochranu pro celou dobu přípravy a realizace,“ konstatoval Šíp. „Podobně to mají například v Německu nebo Rakousku. To už je ale věcí nové vlády.“

Dálnici D11 chceme ukončit u Jaroměře

Děti Země nedávno podaly rozklad proti stavebnímu povolení dálnice D11 pro úsek z Hradce Králové do Smiřic. Tím připravenou stavbu zablokovali na několik měsíců. Co si od toho slibují, vysvětluje předseda spolku Miroslav Patrik.

Proč stavbu blokujete?

Nejraději bychom dálnici D11 ukončili v Jaroměři, neboť její pokračování nemá dopravní a ekonomické odůvodnění. Ke státní hranici s Polskem by stačilo postavit potřebné obchvaty a zvýšit kvalitu stávajících silnic. Dlouhodobý přínos nových dálnic není až tak jednoznačný.

Co konkrétně vám vadí na úseku z Hradce Králové do Smiřic?

Chceme mít jistotu, že povolování dálnice je v pořádku. V rozkladu proti stavebnímu povolení pro tento úsek tak například žádáme změnit jednu podmínku o hlučnosti při výstavbě, dále u stanoviska hygieniků navrhujeme doplnit dvě nové podmínky. U stanoviska k zásahu do významných krajinných prvků žádáme změnit jednu podmínku o­kácení dřevin a doplnit čtyři nové. U stanoviska EIA chceme změnit čtyři podmínky. Výstavba D11 ovšem nevázne jenom na nás, ale i na nevypořádaných pozemcích.

Rozklad jste podali také u ­modernizace dálnice D1. Budete žádat přezkum všech závazných stanovisek u všech dalších dálnic?
Naše účast v řízeních o dálnicích je vždy individuální, ale u D1 a D11 jsme vycházeli z principu předběžné opatrnosti. Dříve se totiž spolky, včetně Dětí Země, mohly aktivně účastnit řady správních řízení podle zákona o ochraně přírody a ­krajiny, a to ještě před zahájením územních či stavebních řízení. Podkladová rozhodnutí tak „prošla jejich rukama“. Tyto procesy byly ale zrušeny a nový stavební zákon je nahrazuje vydáváním podkladových závazných stanovisek úřady bez účasti veřejnosti. Tak to politici svými zákony zařídili, aby se povolování urychlilo až o polovinu.

Jak na změny v zákoně reagujete?
Spolkům u velkých staveb nezbývá jiná možnost než tato stanoviska úřadů napadnout až společně s podáním odvolání proti územnímu či stavebnímu rozhodnutí. Děti Země jsou k tomuto postupu politiky donuceny, takže se jen logicky přizpůsobily této novotě.

Autor:
  • Nejčtenější

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské lodě nabízejí kradené ukrajinské obilí. Putin pěl o rekordní sklizni

Rusko krade ukrajinské obilí a pokouší se ho prodat na mezinárodních trzích, stěžuje si Ukrajina. Moskva k tomu...

Jmenování Michla guvernérem ČNB vzbudilo na trzích strach, koruna oslabuje

Prezident Miloš Zeman jmenoval do funkce nového guvernéra centrální banky Aleše Michla, který je dlouhodobým odpůrcem...

ČNB zahájila měnové intervence, snaží se zvrátit oslabení koruny

Bankovní rada ČNB se na čtvrtečním mimořádném zasedání rozhodla zahájit intervence na devizovém trhu. Důvodem je...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Finance na tři roky. Silničáři chtějí jistotu

Místo pravidelného žebrání o peníze na každý kilometr nové dálnice nebo na záplatování rozbitých silnic má být pevně...

Dráhy snížily ztrátu na 1,6 miliardy korun. Pomohla nákladní doprava

České dráhy zakončily druhý covidový rok se ztrátou 1,6 miliardy korun. Proti roku 2020 se hospodaření státem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Státu docházejí peníze na dopravní stavby. Líčí na soukromý kapitál

Premium Doba, kdy byl na dorovnávání restů v podobě nedokončené dálniční sítě dostatek peněz, je za námi, obává se ministerstvo...

Cena ojetin vzrostla za pandemie o více než třetinu. Nyní stojí v průměru 179 tisíc

Ceny ojetých aut od vypuknutí pandemie vzrostly o 37,8 procenta. V Česku se tak cena průměrného ojetého vozidla zvýšila...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Lhal a přísahal na smrt vlastní rodiny, říká Kuchařová o nevěrách exmanžela

Taťána Kuchařová (34) promluvila o článcích v bulváru, podle kterých je po rozvodu s Ondřejem Gregorem Brzobohatým na...