Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

  1:00aktualizováno  1:00
Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny přehrávače blu-ray disků nebo nenahraných cédéček a dévédéček. Naopak nově zařadili mezi hojně prodávané výrobky paměťovou kartu prodávanou v internetových obchodech.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv

Spotřební koš je několikastránkový seznam zhruba tisíce položek zboží a služeb, které patří v Česku k nejprodávanějším a nejoblíbenějším. Český statistický úřad (ČSÚ) je sleduje, aby z nich mohl počítat inflaci.

S tím, jak se mění zvyky zákazníků a spotřebitelské trendy, je třeba měnit i položky ve spotřebním koši. Od letošního ledna z něj proto vypadla nenahraná CD a DVD, blu-ray přehrávače prodávané na internetu. Ze služeb zase zmizelo vydání stavebního povolení a zprostředkovatelské služby realitních kanceláří.

„Provádění pravidelných aktualizací spotřebního koše je nezbytné. Vyřazovány jsou položky, u nichž je zaznamenávána nižší poptávka spotřebitelů. Zařazováno je zboží a služby, které domácnosti nakupují více, ať už z důvodu technologické změny, nebo nákupního chování,“ popisuje za statistický úřad mluvčí Petra Báčová.

„Obecně média jako CD, DVD či blu-ray jsou již několik let na ústupu, takže sice se ještě prodávají a ve všech našich prodejnách je stále nabízíme, ale prodej šel výrazně dolů. Většina výrobců již výrobu optických médií ukončila, nicméně ten největší z nich, společnost Verbatim, stále nabízí širokou nabídku těchto médií,“ popisuje mluvčí Euronicsu Lenka Mastešová. Výrobu ukončily například společnosti TDK, Imation, JVC či Taiyo Yuden.

„Meziroční pokles prodejů našich médií je menší než celkový pokles této kategorie na trhu, což je dáno i ukončením výroby některých značek medií,“ potvrzuje country manažer společnosti Verbatim pro střední a východní Evropu Pavel Matyáš s tím, že ukončovat výrobu zatím nehodlají.

Něco sledují už jen na webu

Jak dodává Mastešová, prodeje cédéček a dévédéček sice klesají, ale stále je ročně zájem o několik desítek tisíc balení. Na podobné úrovni se prodávají i nyní oblíbené paměťové karty a flash disky. Cena, a tudíž i jejich váha při útratách je ale řádově jiná.

Zatímco „stará“ média stojí pár korun, paměťové karty od několika stovek výše.

„Zájem zákazníků stále trvá, prodej prázdných CD a DVD na Alze pokračuje. Prodeje jsou již tři roky zhruba na stejné úrovni a pohybují se v desítkách tisíc kusů ročně,“ uvádí mluvčí on-linového obchodu Alza Patricia Šedivá. Pokud jde o prodej blu-ray přehrávačů, ten sice podle ní na Alze každoročně roste, ale podle agentury GfK, která se zabývá výzkumem trhu, v Česku celkově klesá.

V oblasti elektroniky jsou sice změny v trendech a oblíbených výrobcích nejrychlejší, letos ale došlo i na služby. Vyřazeno ze spotřebního koše bylo třeba vydání stavebního povolení. „S novelizací stavebního zákona významně stoupl podíl staveb, u nichž je pro provedení stavby postačující ohlášení stavebnímu úřadu,“ vysvětluje Bačová. Položka byla nahrazena jinou, a to „návrhem na vklad do katastru nemovitostí“.

Na spotřebním koši je navíc vidět i další trend, a to jak se lidi přesouvají se svými nákupy na internet. Právě paměťovou kartu statistici zařadili do spotřebního koše už pouze jako nakoupenou na internetu a podobně je tomu u stále rostoucího počtu položek. Například cenu MP3 přehrávače sledují statistici jak na internetu, tak v kamenných obchodech.

Změny přijdou i příští rok. „Diskman nahradil MP3 přenosný přehrávač a ten už nahrazují mobily či smart watch. Na ústupu jsou i standardní autonavigace, protože ji obsahuje každý smartphone. Totéž se dá říct u klasických videokamer, které nahradily buď outdoorové kamery, drony, nebo smartphony,“ popisuje Mastešová z Euronicsu.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Cifršpioni zajistili rekordní částku, jedná se o více než sedm miliard

Ilustrační snímek

Česká finanční zpravodajská jednotka FAÚ má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Za loňský rok cifršpioni...

Světové módní značky končí s prodejem pravých kožichů, Češi je následují

V závěru přehlídky došlo i na kožichy.

Sehnat kožich z pravého norka je čím dál těžší. Čeští i zahraniční prodejci se kožešinovým zvířatům vyhýbají. Najít je...

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Najdete na iDNES.cz