Česká piva mají stejnou pověst jako německá auta, říká šéf Staropramenu

  13:04
Staropramen chce více pomáhat hospodám, kterým dlouhodobě slábnout tržby z piva. Speciály bude vyrábět speciálně pro ně, v obchodech si je lidé nekoupí. V hospodách chce také dvojka na trhu více protlačit čepovaný Braník. V rozhovoru pro iDNES.cz to řekl ředitel Petr Kovařík.
Fotogalerie1

Generální ředitel Pivovarů Staropramen Petr Kovařík | foto:  Michal Šula, MAFRA

Jako sládek prošel Kovařík všemi třemi pivovary, které pod Pivovary Staropramen patří či patřily. Do Česka se vrátil letos v polovině roku z postu šéfa maďarského pivovaru.

Je velký rozdíl řídit pivovar v Maďarsku a v Česku?
Z pohledu řízení firmy tam rozdíl není. Liší se postavení piva ve společnosti. V Maďarsku pochopitelně není taková pivní kultura jako u nás, je to země pyšná hlavně na svá vína, spotřeba piva na hlavu je tam poloviční. V Maďarsku jsem si uvědomil, jak dobře je české pivo v zahraničí vnímáno a jaký potenciál má. Pobyt tam zvýšil moji hrdost na české pivovarnictví. Je to odvětví, ve kterém jsme celosvětově na špici - česká piva jsou v zahraničí vnímána jako francouzská vína či německá auta. Jako ta nejlepší. Proto věřím, že se nám podaří export a licenční výrobu Staropramenu v zahraničí navýšit, už dnes tvoří více než polovinu celkových prodejů značky.

Jedním z vašich hlavních odbytišť je Velká Británie, nemáte obavy, co bude následovat po brexitu?
Zatím víme o jediném dopadu, kvůli poklesu kurzu libry nám export podražil. Nečekám ale zásadní vlivy. Ve Velké Británii rosteme, máme marketing a distribuci více pod kontrolou. Doposud jsme tam prodávali produkci Staropramenu přes distribučního partnera pivovar Carlsberg, teď už ho má na starosti naše mateřská společnost Molson Coors. Myslím, že velký potenciál máme i na dalších trzích. Chceme být v zahraničí ještě úspěšnější.

Český trh je na druhou stranu nasycený, spotřeba piva spíše dlouhodobě klesá, do toho přichází ještě spousta nových minipivovarů. Je tu nějaká cesta, jak růst, zvláště když se říká, jak je český zákazník konzervativní?
Myslím, že už neplatí, že jsou Češi konzervativní. Vidíme to na našich pivech a nápojích. Když jsme například před lety začínali s pivními mixy, neodhadli jsme, jak moc budou prodejně úspěšné. Po velkých nárůstech přišlo sice oslabení, ale právě teď jsou prodeje na úrovni, kterou jsme původně očekávali. Ukázalo se, že Češi už rádi zkoušejí a my můžeme dál přinášet novinky.

Jak se to projeví ve vaší nabídce?
Chceme jít cestou více speciálů, přinášet pivo s novým příběhem. Začali jsme vařit limitované edice, které jsou většinou dostupné jen pro hospody, ať lidé mohou ochutnávat tam. Je to cesta, jak je podpořit, mohou nabízet něco exkluzivního, co si člověk v obchodě nekoupí. Hodně se dá také ještě pracovat na technologiích čepování piva - investovali jsme například do zařízení, díky kterému je konstantní teplota piva od sudu až k pípě, máme zchlazovací kamiony pro velké festivaly... Přes všechny inovace však platí, že klasický ležák a desítka zůstávají dominantní.

Jak se zatím vyvíjí letošní rok?
Co se celkového pivního trhu týká, tak první čtvrtletí dopadlo dobře, velmi příjemně nás překvapilo, že rostl i odbyt sudového piva. Druhé čtvrtletí však už tak pozitivní pro hospody nebylo a letošní červencové prodeje byly pochopitelně slabší, nebylo tak příznivé počasí jako loni. Pokles trhu v červenci odhaduji přes deset procent, ale je nutné vzít v úvahu, že loňský červenec byl, co se teplého počasí a prodejů piva týká, extrémní. Na odhady celkové letošní spotřeby je ještě brzy, máme před sebou celé čtvrtletí a třeba září je zatím velmi teplé.

Fenoménem celého pivního trhu jsou u nás minipivovary, nevnímáte je jako konkurenci?
Jsou samozřejmě konkurencí. Nicméně jejich vznik vítám, rozšiřují nabídku a zvyšují popularitu celého oboru. Z mého osobního pohledu je zajímavé, že když jsem před pětadvaceti lety studoval pivovarnictví, učili jsme se o jejich boomu v USA a západní Evropě, teď ho máme se zpožděním tady. Je to ale přirozené. Změnil se spotřebitel, je otevřenější a navíc tehdy jsme počítali návratnost investice do minipivovaru na 14 let, teď je třetinová, takže se není čemu divit, že jich tolik přibývá. Jejich přínos vidím v tom, že pomáhají z pití piva dělat opět módní záležitost. Lidé si obecně začali vážit více místní produkce, lokální výrobky jsou najednou v kurzu. Dříve, když jel někdo na chatu, vezl si s sebou lahvové pivo velkých značek, dnes bývá hrdý, že si tam koupí pivo z malého pivovaru. Z piva se stalo téma, což je dobře. Ostatně i Staropramen kdysi vznikl jako malý, v dnešním měřítku minipivovar. Vždyť v prvním roce uvařil jen deset tisíc hektolitrů. Produkce rostla postupně 145 let.

Za boomem minipivovarů stojí i nářky řady konzumentů, že velké pivovary vaří příliš unifikované pivo. Někteří vaši konkurenti začali měnit recepturu i u svých levnějších značek a tlačit je více z lahví do hospod. Jak na to budete reagovat v případě Braníku, který je vaší tradiční levnější značkou?
Braník je dlouhodobě mezi třemi nejprodávanějšími výčepními pivy v Česku, objemově velmi důležitá značka. Určitě s ním máme plány, jak ho posílit především v hospodách, má své zákazníky a je pravda, že většinou se prodává jen balený, nikoliv točený. Díváme se nyní ale na všechny naše značky, chceme jít více k jejich kořenům a více akcentovat to, jakou tradici vaření piva u nás na Smíchově i v Ostravě má. Receptury měnit neplánujeme, jsme s nimi spokojeni a jejich kvalitu potvrzují také úspěchy v odborných degustačních soutěžích, kde pravidelně získáváme ceny.

Tématem pro pivovary je, jak zastavit pokles prodejů sudového piva, čím dál více pivovarů zkouší i vlastní koncepty restaurací. Vy jste přišli jako první s franšízovým modelem Potrefených hus, budete síť ještě budovat?
Potrefené husy budou přibývat, nyní již ale pomaleji než v minulosti. Máme jich 27 po celém Česku, za optimální považujeme počet kolem 30. Stále by to měla být exkluzivní záležitost, aby si vzájemně nekonkurovaly. Proto jich nemůžeme mít víc. Je to však koncept, který se osvědčil. Abychom mohli růst v této oblasti více, tak jsme vymysleli další dva značkové koncepty, které už nemají tak přísná pravidla a jde typově spíše o klasické hospody, které jsou dnes stále populárnější. Jde jak o Ostravarnu, tak projekt Naše hospoda - a tam budou další hospody přibývat.

Nemáte obavy, jak na počty hospod dopadne EET a zákaz kouření?
Je to pro nás samozřejmě velká nejistota, jak vše dopadne, těžko se pak plánuje dopředu. Víme, že zákazníci jsou kvůli tomu značně nervózní, budeme jim nabízet veškerou podporu v oblasti poradenství, jak přechod na EET zvládnout. Víme už i o hospodských, kteří nám tvrdí, že skončí.

V Praze vaříte i značku Stella Artois, která patří konkurenčnímu InBevu. Nemůže se současná megafúze dotknout i její produkce v Česku?
Nemyslím si. Je to v podstatě největší zahraniční značka na českém trhu, její prodeje jsou stabilní, má své zákazníky a není důvod tu s výrobou končit. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by tato fúze něco změnila.

Jak se jako česká dvojka díváte na fakt, že hlavní hráč na trhu Plzeňský Prazdroj změní vlastníky?
Nepředpokládám, že to na trh bude mít nějaký zásadní dopad. My si změnou majitele prošli už třikrát. Zahraniční majitelé vědí, že pokud pivovar na trhu funguje dobře, nemá smysl dělat nějaké zásadní změny směrem k trhu. Ke změnám v těchto případech dochází především interně.

Takhle se vyrábí dvanáctistupňový ležák:

15. září 2016

Nejčtenější

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

Od královského fondu ke kryptoměně: dvě kauzy, které spojují stejní lidé

Jsou to dva na první pohled odlišné projekty – investiční skupina s údajným napojením na malajskou královskou rodinu a technologický startup v oblasti kryptoměn. Přesto je spojuje podobná struktura,...

18. dubna 2025  18:18

Návrat západních firem do Ruska je na stole. O zakázky se bojí IT společnosti

Ruský IT sektor se obává o svou budoucnost. Na trhu se totiž hlasitěji začíná hovořit o návratu firem ze Západu. Takové vyhlídky vyvolávají vlnu nejistoty a obav. Opětovný vstup zahraničních firem by...

18. dubna 2025

Destinace Hello Kitty. Japonské letiště se přejmenovalo, aby přilákalo návštěvníky

Neobvyklý zážitek si mohou odnést cestující na japonské letiště Oita po dobu příštích šesti měsíců. Bude totiž přejmenováno na počest fiktivní postavičky původem z Japonska Hello Kitty. Akce se koná...

18. dubna 2025  16:31

Nasaďte armádu! žádá vládu Ryanair kvůli frontám na letišti v belgickém Charleroi

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vyzvala vládu v belgickém Valonsku, aby urychleně přijala kroky, které vyřeší nedostatek bezpečnostních pracovníků na letišti Charleroi nedaleko...

18. dubna 2025  16:10

Peking hledá nová odbytiště. Levné zboží z Číny může zahltit Evropu

Na obchodní válku mezi Spojenými státy americkými a Čínou mohou doplatit firmy v Evropě. Právě do evropských států totiž podle odborníků zamíří hromady levného a často dotovaného zboží z Číny, které...

18. dubna 2025

Vypěstujte si vlastní toaletní papír. V Africe znají alternativu již dávno

V době zdražování toaletního papíru v Africe přichází inspirace z východní části kontinentu na jeho levnější alternativu. Rostlinu Plectranthus barbatus zvanou též někdy africká kopřiva tam někteří...

18. dubna 2025

Notino rozšiřuje kamennou síť po Evropě. Strategické investice míří do Česka

Notino, největší evropský prodejce produktů pro krásu a zdraví, pokračuje ve své expanzi v oblasti retailu a letos rozšiřuje evropskou síť kamenných prodejen o čtyři nové pobočky. Celkový počet...

18. dubna 2025  11:41

Přesun do Států nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Rozstřel

Trump hraje na voliče, kteří se cítí globalizací zrazeni, ale realita amerického průmyslu je komplikovanější. V pořadu Rozstřel na iDNES.cz to řekl Martin Těšitel, provozní ředitel české společnosti...

18. dubna 2025

Česká firma 2N vstupuje na japonský trh. Zabezpečila náš pavilon na Expo v Ósace

Český technologický lídr 2N Telekomunikace zahajuje oficiální vstup na japonský trh. Společnost, která patří mezi světové průkopníky v oblasti IP přístupových systémů, rozšiřuje své globální působení...

18. dubna 2025  10:51

Indie větří svoji ekonomickou šanci. Otázka však je, zda ji dokáže využít

Z Trumpovy obchodní války s Čínou by mohla vítězně vyjít Indie. Zatímco tato země sní o tom, že se stane novou továrnou světa, její výrobci se zoufale snaží najít kvalifikované pracovníky, zajistit...

18. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

ČEZ změní sídlo. Za dva roky se přesune do nyní budovaného Smíchov City

Energetická skupina ČEZ plánuje změnit sídlo. Z Brumlovky se přestěhuje do projektu Smíchov City společnosti Sekyra Group. Nové sídlo bude zahrnovat tři samostatné objekty o celkové rozloze 44 tisíc...

18. dubna 2025  8:45

Nebankovní půjčky lidé využívají na nenadálé výdaje, ne na luxus, říkají odborníci

Zažitá představa, že lidé využívají nebankovní půjčky k tomu, aby si dopřáli nedosažitelný luxus nebo zlepšili svůj životní styl, je mylná. Alespoň v Česku platí, že takto získané peníze jdou spíše...

18. dubna 2025