Peníze jsou, ale stejně se nestaví. Hlavní brzdou je papírovaní

  11:02aktualizováno  11:02
V dopravě se loni nepodařilo prostavět dvě miliardy korun. Plány se nepodařilo dodržet především Ředitelství vodních cest, které má na starosti stavbu jezů a dalších projektů na tuzemských splavných řekách. To tvrdí, že se mnoho projektů neuskutečnilo kvůli komplikacím při vyřizování stavebního povolení.

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Příprava dopravních staveb se táhne roky, a když už se podaří sehnat všechna razítka, jen s obtížemi se daří přejít od plánů k samotné realizaci. Právě kvůli tomu leží na účtech Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a státních investorských organizací nevyužité peníze. Za rok 2017 jde podle předběžných odhadů o dvě miliardy korun, které chce fond dopravy přelít z loňského do letošního účetnictví.

Z velkých státních investorů se při plánování neudrželo hlavně Ředitelství vodních cest (ŘVC). Tato organizace ale nakonec vrátila velkou většinu peněz, které plánovala během loňska utratit.

Loňské investice do dopravních cest

Loňské investice do dopravních cest

Ředitelství vodních cest ale nebylo zdaleka jediné, kdo musel vyjednané peníze dopravnímu fondu vracet. Na navýšení částky nevyužitých peněz se podle ředitele fondu dopravy Zbyňka Hořelici podílely rovněž obce a města, kterým dopravní fond přispívá na projekty zvyšující bezpečnost silničního provozu. Jde zejména o menší akce, jako jsou úpravy chodníků, zabezpečení přechodů pro chodce nebo příspěvky na výstavbu cyklostezek.

Naproti tomu se na řekách nedařilo spíše velkým dopravním projektům. Celkem Ředitelství vodních cest proinvestovalo 210 milionů korun, prvotní rozpočet ale předpokládal, že státní investor během roku utratí 880 milionů korun.

Naprostá většina nevyužitých peněz připadá podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského na projekty na Vltavě, kterou chce organizace od Prahy až po Mělník proměnit na efektivní vodní cestu pro nákladní i výletní lodě.

Během roku tak vázly například prohrábky dna, které mají na řeku pustit lodě s větším ponorem, nebo naopak zvedání těch mostů, které brání v plutí větším lodím. Ředitelství se nepodařilo rozhýbat ani úpravy plavební komory v Hoříně na Vraňansko-Hořínském kanále. Za celý resort dopravy se loni podařilo prostavět 75,8 miliardy korun z českých peněz i unijních dotací. 

V meziročním srovnání to pak vychází na pokles o zhruba tři miliardy proti roku 2016. Možnosti dopravní výstavby podle šéfa fondu rovněž ovlivňovaly i změny ve financování. Během loňska totiž doprava přišla o 10,6 miliardy korun z dotací EU, které sice v rozpočtu zahrnuty byly, ale doprava je neměla jisté. Naopak do rozpočtu přerozdělovaného jednotlivým investorům přibyly tři miliardy korun na opravy krajských silnic.

19 miliard z Evropy

Po započtení těchto mimořádných položek se podařilo na výstavbu silniční infrastruktury a železnic využít přes 99 procent připravených peněz. Na české železnici se tak podle předběžných čísel prostavělo 33,6 miliardy korun, na výstavbu a opravy silnic a dálnic směřovalo ještě o téměř čtyři miliardy korun více.

Fotogalerie

Tyto úpravy pak také zachránily ŘVC před přiznáním, že dokázalo vyčerpat jen necelou čtvrtinu přidělených peněz. S výrazně nižší upravenou sumou 0,21 miliardy dokázalo vyčerpat 78 procent rozpočtu.

Stavby, které se loni nepodařilo zahájit, jsou podle Hořelici z velké části přesunuty do seznamu projektů připravených pro letošní rok. To se týká i Ředitelství vodních cest, které s nimi v letošním roce počítá. Většinu neuskutečněných projektů podle Bukovského zastavily komplikace při vyřizování stavebního povolení. Nový program výstavby ale tento dluh zohledňuje a odráží se to i v množství peněz, které má ŘVC pro letošek k dispozici. „Letošní rozpočet je tak konstruován daleko realističtěji než ten loňský,“ dodal mluvčí.

Vodní cesty jsou nicméně jediným druhem dopravy, který si v množství přidělených peněz proti loňsku polepší. Rozpočet fondu dopravy, který poslanci schválili loni v prosinci, vyčlenil Ředitelství vodních cest 1,2 miliardy korun. Na výstavbu a rekonstrukce silnic a dálnic půjde 29,5 miliardy korun, 21,8 miliardy má směřovat na rozvoj železniční infrastruktury. Celkem bude doprava hospodařit se 72,5 miliardy korun, z toho 19 připadá na dotace z EU.

Archivní video: Vizualizace lodního zdvihadla na Slapech

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

PŘEHLEDNĚ: Rodiče, počítejte, jak vyčerpat celých 80 tisíc korun

tatínek a syn

Vláda rozhodla o navýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 300 tisíc korun. Týkat se to bude všech, kteří budou...

Do Česka se z Polska dovezlo 16 tun masa se salmonelou. Mířilo i do Alberta

Kuřecí maso

Z Polska se do České republiky od poloviny dubna dovezlo celkem 16 tun masa se zjištěnou salmonelou. Na všech dvanáct...

Najdete na iDNES.cz