Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

  7:00aktualizováno  7:00
Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z benzinu. Ministerstvo dopravy plánuje zvýšit dosavadní odvod peněz, které se na dani z paliv a maziv vyberou, ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který má v první řadě na starosti financování výstavby a oprav komunikací, v současnosti z těchto daní končí přibližně devět procent a zbytek sumy vybrané od motoristů putuje bez bližšího určení do státního rozpočtu.

Letos by z vybrané daně mělo zpět do resortu dopravy putovat 8,2 miliardy korun. Zvýšení podílu z nynějších devíti na dvacet pět procent by mohlo přinést dalších čtrnáct miliard korun.

Návrh na zvýšení podílu peněz, které se z motoristických poplatků vracejí zpět do dopravy, se s přestávkami objevuje dlouhodobě. Při nedávném vyjednávání koalice mezi ANO a ČSSD se ale stal ústředním motivem dopravního programu vznikající vlády, na kterém se shodli dopravní experti obou stran. I přes fiasko vyjednávání o vládě však tento bod zůstává ve hře.

„Pokud bude vláda, zejména ministerstvo financí, chtít, ministerstvo dopravy je připraveno pokračovat v diskusi na toto téma,“ řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Fond dopravy historicky o část peněz z paliv a minerálních olejů přišel v souvislosti s převodem silnic nižších tříd ze státu na kraje. Po vzniku krajů byly totiž v roce 2001 do jejich majetku převedeny silnice druhých a třetích tříd. Nově vzniklé samosprávné celky se tak o tyto komunikace musely začít starat samy. Spolu s tím však klesl příjem fondu dopravy ve prospěch krajů.

Krajům tyto peníze přicházejí společně s ostatními prostředky v rámci takzvaného rozpočtového určení daní. Peníze, které tak byly původně určené na opravy silnic, mnohdy kraje využily v jiných oblastech, než je obnova komunikací.

Krajům chybí jistota

Tento způsob financování má proto řadu kritiků, nesprávnost rozpuštění peněz určených na dopravu dokazuje i technický stav řady silnic nižších tříd, na které musí krajům stát v posledních letech stejně přispívat z peněz určených na dálnice a silnice vyšších tříd. Ročně tak v rámci mimořádného opatření putují na tento typ komunikací tři až čtyři miliardy korun.

Starostové a hejtmani ale dopředu nevědí, zda se v rozpočtu fondu tyto peníze na opravy najdou, a zda tedy mají připravovat projekty na opravy silnic. Vloni v září například ředitel SFDI kraje varoval, že letošní rozpočet SFDI bude natolik napjatý, že s penězi na silnice druhé a třetí třídy počítat nemohou. Začátkem dubna ministr dopravy Dan Ťok krajům přislíbil čtyři miliardy, pokud se zasadí o rychlé odstraňování billboardů od krajských silnic.

Právě problémy s plánováním mají být hlavním smyslem návrhu na zvyšování peněz plynoucích do SFDI ze spotřební daně. Její výběr je totiž relativně stálý. Resort dopravy by tak s těmito penězi mohl počítat několik let dopředu, na rozdíl od výše rozpočtové dotace, která závisí na politické shodě a je značně proměnlivá. Na skutečnost, že konečná výše rozpočtu se mimo jiné právě kvůli této pohyblivé složce významně liší od střednědobých výhledů, si fond dopravy dlouhodobě stěžuje. „Přispělo by to ke stabilizaci rozpočtu a nemuseli bychom při jeho sestavování vést z roku na rok jednání,“ uvedl ředitel fondu Zbyněk Hořelica.

Stabilitu by ale návrh nepřinesl jen státnímu fondu, ale i krajům a obcím. V rámci návrhu se uvažuje o vytvoření pevně dané rozpočtové položky, kterou by fond krajům na opravy silnic nižších tříd každoročně přispíval.

Uvažovaným navýšením by se z daně z paliv a maziv stala nejsilnější položka daňových příjmů fondu. Kromě spotřební daně dostává fond zhruba šest miliard ze silniční daně. Pět miliard pak v letošním rozpočtu připadá na dálniční známky od řidičů osobních aut a přes devět miliard na příjem z mýta.

Koronavirus

Nový typ koronaviru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění COVID-19 se z Čínského města Wu-Chan rozšířil do více než 40 dalších zemí.

  • Nejčtenější

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Panický nákup i o hmotnosti 600 kilo. Košík.cz proto omezuje objednávky

E-shop s potravinami Košík.cz omezuje maximální hmotnost nákupů, které zákazníkům dováží. Reaguje tak na paniku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky
Premium

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od srpna příštího roku...

Premium

E-shop za 40 milionů. Zakázky na dálniční známky směřují k státnímu Cendisu

Ministerstvo dopravy pracuje na tom, aby mohlo spustit výběr dálničního poplatku bez nutnosti vylepování papírových...

Cestování v Lucembursku od neděle bez lístku. Země zavádí dopravu zdarma

Lucembursko se v neděli stane první zemí světa, v níž budou lidé veřejnou dopravou cestovat zdarma. Opatření, které už...

ČSA ruší lety do korejského Soulu. Kvůli epidemii o ně není zájem

České aerolinie pozastavily provoz svojí jediné dálkové linky do korejského Soulu. Kvůli šířící se epidemii koronaviru...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Manžel toleroval v domě milence své ženy. Po Výměně se pár rozvádí

V televizní reality show Výměna manželek šokovala ve středu večer rodina z domku v Doksech. Operátorka Helena tam žije...