Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Firmy se perou o státní silniční zakázky. A sleví až téměř polovinu

  0:58
Mnoho silničních staveb má dokumentace EIA, které posuzují vliv stavby na životní prostředí, vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců. Stavbaři se proto soustředí i na menší zakázky a jsou schopni státu slevit až téměř polovinu z­ původní ceny.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic má letos výrazně větší rozpočet na silnice než loni. Přesto se zatím zdá, že na nich kvůli posouzení vlivu na životní prostředí citelně ušetří.

Za stavební práce na silnicích se letos bude platit málo jako loni. A možná ještě méně. Stavební firmy se totiž předhánějí ve zlevňování.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Důvodem je to, že mnohé silniční stavby mají dokumenty EIA – posuzující vliv stavby na životní prostředí – vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi, Evropská komise je nechce uznat a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců.

Stavbaři se bojí, že nebudou mít co stavět. Soustředí se proto i na menší zakázky, které jsou jisté. Poslední velké soutěže ukazují, že jsou schopni státu slevit až 45 procent z ­původní ceny.

Dokládají to dvě středně velké soutěže na nové silnice na jihu Moravy, které se stavět budou, protože mají stavební povolení. Jde o obchvaty Znojma a ­Lechovic. V případě Lechovic přišlo čtrnáct nabídek, v případě Znojma dokonce šestnáct.

Klíčová je však cena. Zatímco stát odhadl podle projektu náklady na 493 milionů korun, nejnižší nabídka činila 270 milionů od sdružení firem vedeného Imosem Brno. Hlad a­ ochotu firem zlevnit potvrzuje rovněž to, že i nejdražší nabídka v­ soutěži byla o více než 150 milionů korun pod cenou projektu.

„Není vůbec jistota, kolik soutěží bude, proto se jde na takové ceny. Je reálná hrozba, že zakázek bude málo,“ vysvětluje Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební.

Soutěžení za méně než 60 procent ceny na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyvolává obavy, zda jsou nabídky firem reálné. Společnosti by totiž předem mohly počítat s­ tím, že budou šidit kvalitu, nebo se chtít dostat do zisku dodatečným účtováním víceprací. ŘSD proto plánuje posílit stavební dozory.

Silničáři letos větší naděje vkládají do oprav. ŘSD na ně získalo do rozpočtu další dvě miliardy korun, peníze navíc dostanou od státu také kraje. Na rozdíl od výstavby nových silnic se v tomto případě nemusí tak složitě řešit povolení.

Objem nových veřejných stavebních zakázek navíc klesá, loni se snížil o 29,3 procenta. „To se projeví v menším přílivu stavebních zakázek od veřejných investorů v příštích čtvrtletích zejména v infrastruktuře,“ míní Jiří Vacek ze společnosti CEEC Research.

Na železnici je to jinak

Na železnici byly stavební firmy loni zahlceny prací a většiny soutěží se účastnili maximálně čtyři uchazeči. „V oblasti zakázek na železnici mají firmy velice dobrou zasmluvněnost, a to včetně cen. Proto nebudou mít potřebu jít za jakoukoliv cenu do dumpingového boje,“ podotkl Vacek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím vypsala nových zakázek za poslední měsíce relativně málo. Nicméně i na železnici se časy mění: téměř miliardová rekonstrukce tratě ze Žďáru nad Sázavou do Ostrova nad Oslavou přilákala osm firem. Loni se přitom do zakázek v hodnotě stovek milionů přihlásily třeba jen dvě firmy.

SŽDC ale nechce z jedné zakázky věštit budoucnost. „Není to důkazem nějakého trendu jako spíš otázkou zaměření stavby jako takové. Záleží totiž na tom, jak moc je zakázka specializovaná,“ vysvětluje mluvčí firmy Jakub Ptačinský. Na železnici je mezi firmami také menší konkurence, protože získat potřebná povolení a techniku je těžší než pro silnice.

Situace ve veřejných zakázkách mohla být ještě zamotanější. Antimonopolní úřad v pondělí potvrdil rekordní pokutu za kartelové dohody ve výši přesahující 1,6 miliardy korun a mezi pokutovanými je i ­trio velkých firem Skanska, Eurovia a ­Strabag (psali jsme zde).

Podle zákona by měly být zařazeny automaticky na seznam firem, které nemohou jít do veřejných soutěží. Ke kartelu ale došlo ještě před platností této verze zákona, takže vyloučeny nebudou.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....