Firmy se perou o státní silniční zakázky. A sleví až téměř polovinu

  0:58aktualizováno  0:58
Mnoho silničních staveb má dokumentace EIA, které posuzují vliv stavby na životní prostředí, vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců. Stavbaři se proto soustředí i na menší zakázky a jsou schopni státu slevit až téměř polovinu z­ původní ceny.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic má letos výrazně větší rozpočet na silnice než loni. Přesto se zatím zdá, že na nich kvůli posouzení vlivu na životní prostředí citelně ušetří.

Za stavební práce na silnicích se letos bude platit málo jako loni. A možná ještě méně. Stavební firmy se totiž předhánějí ve zlevňování.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Důvodem je to, že mnohé silniční stavby mají dokumenty EIA – posuzující vliv stavby na životní prostředí – vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi, Evropská komise je nechce uznat a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců.

Stavbaři se bojí, že nebudou mít co stavět. Soustředí se proto i na menší zakázky, které jsou jisté. Poslední velké soutěže ukazují, že jsou schopni státu slevit až 45 procent z ­původní ceny.

Dokládají to dvě středně velké soutěže na nové silnice na jihu Moravy, které se stavět budou, protože mají stavební povolení. Jde o obchvaty Znojma a ­Lechovic. V případě Lechovic přišlo čtrnáct nabídek, v případě Znojma dokonce šestnáct.

Klíčová je však cena. Zatímco stát odhadl podle projektu náklady na 493 milionů korun, nejnižší nabídka činila 270 milionů od sdružení firem vedeného Imosem Brno. Hlad a­ ochotu firem zlevnit potvrzuje rovněž to, že i nejdražší nabídka v­ soutěži byla o více než 150 milionů korun pod cenou projektu.

„Není vůbec jistota, kolik soutěží bude, proto se jde na takové ceny. Je reálná hrozba, že zakázek bude málo,“ vysvětluje Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební.

Soutěžení za méně než 60 procent ceny na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyvolává obavy, zda jsou nabídky firem reálné. Společnosti by totiž předem mohly počítat s­ tím, že budou šidit kvalitu, nebo se chtít dostat do zisku dodatečným účtováním víceprací. ŘSD proto plánuje posílit stavební dozory.

Silničáři letos větší naděje vkládají do oprav. ŘSD na ně získalo do rozpočtu další dvě miliardy korun, peníze navíc dostanou od státu také kraje. Na rozdíl od výstavby nových silnic se v tomto případě nemusí tak složitě řešit povolení.

Objem nových veřejných stavebních zakázek navíc klesá, loni se snížil o 29,3 procenta. „To se projeví v menším přílivu stavebních zakázek od veřejných investorů v příštích čtvrtletích zejména v infrastruktuře,“ míní Jiří Vacek ze společnosti CEEC Research.

Na železnici je to jinak

Na železnici byly stavební firmy loni zahlceny prací a většiny soutěží se účastnili maximálně čtyři uchazeči. „V oblasti zakázek na železnici mají firmy velice dobrou zasmluvněnost, a to včetně cen. Proto nebudou mít potřebu jít za jakoukoliv cenu do dumpingového boje,“ podotkl Vacek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím vypsala nových zakázek za poslední měsíce relativně málo. Nicméně i na železnici se časy mění: téměř miliardová rekonstrukce tratě ze Žďáru nad Sázavou do Ostrova nad Oslavou přilákala osm firem. Loni se přitom do zakázek v hodnotě stovek milionů přihlásily třeba jen dvě firmy.

SŽDC ale nechce z jedné zakázky věštit budoucnost. „Není to důkazem nějakého trendu jako spíš otázkou zaměření stavby jako takové. Záleží totiž na tom, jak moc je zakázka specializovaná,“ vysvětluje mluvčí firmy Jakub Ptačinský. Na železnici je mezi firmami také menší konkurence, protože získat potřebná povolení a techniku je těžší než pro silnice.

Situace ve veřejných zakázkách mohla být ještě zamotanější. Antimonopolní úřad v pondělí potvrdil rekordní pokutu za kartelové dohody ve výši přesahující 1,6 miliardy korun a mezi pokutovanými je i ­trio velkých firem Skanska, Eurovia a ­Strabag (psali jsme zde).

Podle zákona by měly být zařazeny automaticky na seznam firem, které nemohou jít do veřejných soutěží. Ke kartelu ale došlo ještě před platností této verze zákona, takže vyloučeny nebudou.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Sázíme stromy a jsme uhlíkově neutrální, tvrdí moravský výrobce „parmazánů“

Jsme uhlíkově neutrální, hlásí výrobce moravského „parmazánu“. Skupina Brazzale, podnikající i v Česku tvrdí, že...

Nový blok Dukovan bude stát až 160 miliard, dokončit se má do roku 2036

Nový blok Jaderné elektrárny Dukovany se začne stavět v roce 2029, dokončen bude v roce 2036. Na tiskové konferenci po...

Bývalou šéfku ERÚ zprostil soud viny v kauze licencí k solárním elektrárnám

Krajský soud v Brně ve středu nanovo rozhodoval v části kauzy solárních elektráren na Chomutovsku. Zprostil obžaloby...

Premium

Svěřenské fondy lze využít i ve sporu o dědictví, říká advokát Svejkovský

Počet svěřenských fondů stoupá. Do konce roku by jich v Česku měly být až tři tisíce. „Většinou přicházejí lidé, kteří...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz