Čtvrtek 23. září 2021, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. září 2021 Berta

Firmy se perou o státní silniční zakázky. A sleví až téměř polovinu

  0:58
Mnoho silničních staveb má dokumentace EIA, které posuzují vliv stavby na životní prostředí, vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců. Stavbaři se proto soustředí i na menší zakázky a jsou schopni státu slevit až téměř polovinu z­ původní ceny.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic má letos výrazně větší rozpočet na silnice než loni. Přesto se zatím zdá, že na nich kvůli posouzení vlivu na životní prostředí citelně ušetří.

Za stavební práce na silnicích se letos bude platit málo jako loni. A možná ještě méně. Stavební firmy se totiž předhánějí ve zlevňování.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Důvodem je to, že mnohé silniční stavby mají dokumenty EIA – posuzující vliv stavby na životní prostředí – vypracované podle starého zákona. Nejsou tudíž v souladu s evropskými směrnicemi, Evropská komise je nechce uznat a stavbám hrozí zastavení na několik měsíců.

Stavbaři se bojí, že nebudou mít co stavět. Soustředí se proto i na menší zakázky, které jsou jisté. Poslední velké soutěže ukazují, že jsou schopni státu slevit až 45 procent z ­původní ceny.

Dokládají to dvě středně velké soutěže na nové silnice na jihu Moravy, které se stavět budou, protože mají stavební povolení. Jde o obchvaty Znojma a ­Lechovic. V případě Lechovic přišlo čtrnáct nabídek, v případě Znojma dokonce šestnáct.

Klíčová je však cena. Zatímco stát odhadl podle projektu náklady na 493 milionů korun, nejnižší nabídka činila 270 milionů od sdružení firem vedeného Imosem Brno. Hlad a­ ochotu firem zlevnit potvrzuje rovněž to, že i nejdražší nabídka v­ soutěži byla o více než 150 milionů korun pod cenou projektu.

„Není vůbec jistota, kolik soutěží bude, proto se jde na takové ceny. Je reálná hrozba, že zakázek bude málo,“ vysvětluje Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební.

Soutěžení za méně než 60 procent ceny na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyvolává obavy, zda jsou nabídky firem reálné. Společnosti by totiž předem mohly počítat s­ tím, že budou šidit kvalitu, nebo se chtít dostat do zisku dodatečným účtováním víceprací. ŘSD proto plánuje posílit stavební dozory.

Silničáři letos větší naděje vkládají do oprav. ŘSD na ně získalo do rozpočtu další dvě miliardy korun, peníze navíc dostanou od státu také kraje. Na rozdíl od výstavby nových silnic se v tomto případě nemusí tak složitě řešit povolení.

Objem nových veřejných stavebních zakázek navíc klesá, loni se snížil o 29,3 procenta. „To se projeví v menším přílivu stavebních zakázek od veřejných investorů v příštích čtvrtletích zejména v infrastruktuře,“ míní Jiří Vacek ze společnosti CEEC Research.

Na železnici je to jinak

Na železnici byly stavební firmy loni zahlceny prací a většiny soutěží se účastnili maximálně čtyři uchazeči. „V oblasti zakázek na železnici mají firmy velice dobrou zasmluvněnost, a to včetně cen. Proto nebudou mít potřebu jít za jakoukoliv cenu do dumpingového boje,“ podotkl Vacek.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím vypsala nových zakázek za poslední měsíce relativně málo. Nicméně i na železnici se časy mění: téměř miliardová rekonstrukce tratě ze Žďáru nad Sázavou do Ostrova nad Oslavou přilákala osm firem. Loni se přitom do zakázek v hodnotě stovek milionů přihlásily třeba jen dvě firmy.

SŽDC ale nechce z jedné zakázky věštit budoucnost. „Není to důkazem nějakého trendu jako spíš otázkou zaměření stavby jako takové. Záleží totiž na tom, jak moc je zakázka specializovaná,“ vysvětluje mluvčí firmy Jakub Ptačinský. Na železnici je mezi firmami také menší konkurence, protože získat potřebná povolení a techniku je těžší než pro silnice.

Situace ve veřejných zakázkách mohla být ještě zamotanější. Antimonopolní úřad v pondělí potvrdil rekordní pokutu za kartelové dohody ve výši přesahující 1,6 miliardy korun a mezi pokutovanými je i ­trio velkých firem Skanska, Eurovia a ­Strabag (psali jsme zde).

Podle zákona by měly být zařazeny automaticky na seznam firem, které nemohou jít do veřejných soutěží. Ke kartelu ale došlo ještě před platností této verze zákona, takže vyloučeny nebudou.

Autor:
  • Nejčtenější

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Regály ve Spojeném království jsou po brexitu prázdné. Roste strach z Vánoc

Velká Británie stále bojuje s následky odchodu z Evropské unie. Dodavatelé prožili léto hrůzy. Stát bojuje s velkým...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Suchozemci Češi překvapili. Zájem o pronájem jachet a lodí na moři je rekordní

Premium Na začátku léta se Češi kromě půjčování obytných vozů vrhli i na jachtaření. Rezervovali si lodě dvakrát častěji než...

KOMENTÁŘ: Co dělat, pokud chceme zpátky nízkou inflaci

Premium Statistický úřad Eurostat publikoval srovnání inflace v zemích EU v jednotné metodice. Inflace v Česku je vyšší, než...

Zlotý je vůči koruně rekordně slabý. Češi využívají levné nákupy v Polsku

Hodnota polské měny vůči české koruně se ve středu propadla na nejnižší úroveň v novodobé historii. Kurz klesl na 5,48...

Cesta k levné elektřině? Nové soláry a větrníky začnou nahrazovat uhlí

Dveře ke vzniku nových větrných a solárních elektráren se pootevřely. Poslanci před týdnem schválili zákon umožňující...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...