Sobota 1. dubna 2023, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. dubna 2023 Hugo

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

  1:01
Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti kamenným prodejnám – to, že si zákazník nemůže zboží vyzkoušet. Testují spoustu nových technologií, ale žádná zatím nemá navrch.

„Významnou bariérou při nákupu módy, módních doplňků a kosmetiky na internetu je nemožnost si zboží vyzkoušet. Pro e-shop jsou pak velmi nákladné vratky, tedy náklady na celý proces vrácení zboží, pokud nesplňuje představy zákazníka,“ říká Vít Endler, někdejší dlouholetý šéf Mallu v Polsku a v Česku, nyní jeden ze spoluinvestorů startupu Virtooal. Zbořit bariéru pro zákazníka a ušetřit peníze e-shopu je nyní jeho hlavním cílem.

Konkrétně nabízí e-shopům software fungující jako virtuální zrcadlo. „Máme fungující plug-in od krku výše. Vše, co se týká tváře, make-upu nebo zkoušení brýlí,“ popisuje Endler. V Česku jej od května využívá při prodeji kosmetiky Alza a malé e-shopy běžící na platformách od velkých firem, jako je Shopify, Shoptet a další.

Celé to funguje tak, že si zákazník buď vybere přednastavenou modelku a na ní si zkouší rtěnky, řasenky a make-up, anebo si nahraje do počítače svou fotku a testuje výrobky na své tváři. Nově bude možné i zkoušení v realitě přes web kameru.

Alza ještě přínos technologie nevyhodnocovala. „Zpětnou vazbu od zákazníků nemáme, nicméně kolegům se virtuální kabinka moc líbí. Určitě to pomůže zákazníkům s výběrem produktu. Je to služba navíc, jak usnadnit výběr v on-line světě,“ říká mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Virtooal nyní cílí na další velké firmy na internetu, hlavně pokud jde o kosmetiku. Největší v Česku, Notino, už podle svého marketingového šéfa Radka Ondrašíka před lety virtuální zrcadlo využívalo, ale pak ho opustilo.

Jak rostly maloobchodní tržby na internetu

„Pro naše zákazníky šlo spíše o nástroj k pobavení, případně k porovnání mezi různými odstíny než o nástroj, který by přinášel zvýšení obratů,“ vysvětluje Ondrašík. Nicméně nyní opět uvažují, že se k něčemu podobnému vrátí, protože technologie od té doby pokročily.

„Před pár lety jste si nahrála vlastní fotku a pak musela složitě nastavovat, kde máte oči, ústa, aby zrcadlo vědělo, kam aplikovat nějaký produkt,“ vzpomíná Ondrašík. Dnes už software vše umí sám.

Některé nadnárodní firmy vývoj podobných technologií řeší vlastními silami. L’Oréal například koupil kanadskou společnost Modiface a postupně vyvíjí technologie pro jednotlivé značky celé skupiny.

„Ve spolupráci s Modiface nabízí L’Oréal Professionnel zákazníkům umělou inteligenci v aplikaci Style My Hair. V té si zákazníci mohou vyzkoušet vlasovou proměnu,“ popisuje Ivona Karvinen za L’Oréal Česká republika. Jde o 3D technologii, kterou si podle odborníků mohou kvůli vysokým nákladům dovolit jen největší firmy typu Amazonu. Na českém trhu vyvíjená virtuální zrcadla či plánované kabinky jsou 2D.

Potíže s velikostí

Jinou oblastí, kde je velký prostor pro využití nových technologií, jsou e-shopy s módou. Trefit správnou velikost po internetu totiž není vždy snadné. Na to se zaměřuje například společnost SizeID, k vývoji virtuálního zrcadla směřuje i zmíněný Virtooal.

„Pracujeme s veřejně dostupnými velikostními tabulkami výrobců nebo distributorů oblečení a bot a převádíme je do jednotného SizeID standardu. Naše technologie tato data pak dokáže vyhodnotit a pracovat s nimi tak, aby konečný spotřebitel dostal přesné doporučení velikosti,“ popisuje službu marketingová šéfka SizeID Veronika Matějková. Využívá ji podle ní zhruba stovka obchodů, kde zákazník nalezne tlačítko „doporučit velikost“.

„SizeID používáme od června letošního roku. Zásadní změna v počtech dotazů na velikost či v procentu vratek zatím nenastala,“ tvrdí marketingová manažerka prodejce outdoorového oblečení Loap Iva Faiklová. Aplikaci ale zatím využilo několik stovek lidí a sezona je teprve na počátku.

Loap chystá také spuštění prezentace vybraného oblečení a batohů v 360stupňové animaci, což je další technologie, která se na onlinovém trhu objevuje. Díky tomu si zákazníci mohou zboží plasticky prohlédnout ze všech stran.

Podobným směrem jde největší český prodejce módy, společnost Zoot. Pouze k tomu směřuje vlastními silami a zavádí takzvanou zootí velikost. „Každý kousek je přeměřen, takže v tabulce velikostí u každého produktu zákazník vidí zootí velikost i tu od výrobce,“ popisuje mluvčí Andrea Burgerová s tím, že jedním z důvodů tohoto kroku je snaha o snížení vratek.

Základní informace chybějí

To, že módní byznys patří k těm, kterým podobné vychytávky mohou nejvíce pomoci, potvrzuje Radek Hudák za společnost Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení. „Z věcí, které nabízíme, jsou určitě nejoblíbenější systémy na práci s velikostí u módních e-shopů, jako právě SizeID, což má pozitivní dopad na vratkovost,“ uvádí Hudák.

Zpříjemnit nakupování mají za úkol také třeba automatizované chatboty. Výhodou podle Hudáka je, že tyto prvky jsou relativně levné. Na rozdíl od zmíněné 360stupňové fotografie, jejíž cena se na trhu pohybuje kolem 500 korun. Dostupné pro většinu jsou i zmíněná virtuální zrcadla nabízená jako předplacená služba podle velikosti e-shopu za cenu od 50 do 299 eur měsíčně (1300 až 7700 korun).

Technologické firmy a startupy sice své nápady popisují nadšeně, nicméně masové rozšíření zatím nepřichází. „Na e-shopy se obecně valí desítky technologií, velmi často jsou však roztříštěné a řeší jen části problémů. Takže e-shopy možná řeší virtuální zrcadla a spotřebitelé mají problém se základními informacemi,“ připomíná Jan Penkala z poradenské společnosti Acomware.

Podle průzkumu jeho firmy z letošního srpna zákazníci považují za nejnepříjemnější situaci v e-commerce zdlouhavé hledání správného zboží, nedostačující popisky či fotky a neuvedení, zda je produkt na skladě.

Nohama na zemi stojí v tomto směru i Tomáš Čupr, zakladatel online obchodu s potravinami Rohlík.cz. „Virtuální prohlídky zní hezky, ale sady pro ně má doma minimum lidí, takže bychom pomohli jen málo zákazníkům,“ říká s tím, že Rohlík.cz se kromě nejrůznějších filtrů usnadňujících zákazníkovi nákup orientují třeba na alternativní možnosti doručení zboží.

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Nejvíc poboček zavře pošta v Praze a Ostravě, ukazuje pracovní seznam

Desítky poboček uzavře Česká pošta ve všech větších městech. Například 35 v Praze nebo 27 v Ostravě. Tak má podle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropští ministři stvrdili konec spalovacích motorů. S jednou výjimkou

Ministři pro energetiku členských států Evropské unie v úterý definitivně rozhodli o schválení normy, která omezí...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

OBRAZEM: Nejkrásnější bankovní pobočky. Podívejte se i na nepřístupná místa

Opulentní paláce, výjimečná výzdoba a práce těch nejlepších architektů i umělců své doby, ale i moderní prostory plné...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Velikonoční otevírací doba: Tři dny bude otevřeno, jeden zavřeno

Velikonoce pomalu klepou na dveře a spolu s nimi i sváteční nákupy. Řetězce budou mít otevřeno podle upravené otevírací...

Slovenský IT sektor bude propouštět. Pojďte k nám, lákají firmy v Česku

Vlna propouštění v technologickém sektoru dorazila i na Slovensko. Novou práci ale můžou propuštění ajťáci najít v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...