Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

  1:01
Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti kamenným prodejnám – to, že si zákazník nemůže zboží vyzkoušet. Testují spoustu nových technologií, ale žádná zatím nemá navrch.

„Významnou bariérou při nákupu módy, módních doplňků a kosmetiky na internetu je nemožnost si zboží vyzkoušet. Pro e-shop jsou pak velmi nákladné vratky, tedy náklady na celý proces vrácení zboží, pokud nesplňuje představy zákazníka,“ říká Vít Endler, někdejší dlouholetý šéf Mallu v Polsku a v Česku, nyní jeden ze spoluinvestorů startupu Virtooal. Zbořit bariéru pro zákazníka a ušetřit peníze e-shopu je nyní jeho hlavním cílem.

Konkrétně nabízí e-shopům software fungující jako virtuální zrcadlo. „Máme fungující plug-in od krku výše. Vše, co se týká tváře, make-upu nebo zkoušení brýlí,“ popisuje Endler. V Česku jej od května využívá při prodeji kosmetiky Alza a malé e-shopy běžící na platformách od velkých firem, jako je Shopify, Shoptet a další.

Celé to funguje tak, že si zákazník buď vybere přednastavenou modelku a na ní si zkouší rtěnky, řasenky a make-up, anebo si nahraje do počítače svou fotku a testuje výrobky na své tváři. Nově bude možné i zkoušení v realitě přes web kameru.

Alza ještě přínos technologie nevyhodnocovala. „Zpětnou vazbu od zákazníků nemáme, nicméně kolegům se virtuální kabinka moc líbí. Určitě to pomůže zákazníkům s výběrem produktu. Je to služba navíc, jak usnadnit výběr v on-line světě,“ říká mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Virtooal nyní cílí na další velké firmy na internetu, hlavně pokud jde o kosmetiku. Největší v Česku, Notino, už podle svého marketingového šéfa Radka Ondrašíka před lety virtuální zrcadlo využívalo, ale pak ho opustilo.

Jak rostly maloobchodní tržby na internetu

„Pro naše zákazníky šlo spíše o nástroj k pobavení, případně k porovnání mezi různými odstíny než o nástroj, který by přinášel zvýšení obratů,“ vysvětluje Ondrašík. Nicméně nyní opět uvažují, že se k něčemu podobnému vrátí, protože technologie od té doby pokročily.

„Před pár lety jste si nahrála vlastní fotku a pak musela složitě nastavovat, kde máte oči, ústa, aby zrcadlo vědělo, kam aplikovat nějaký produkt,“ vzpomíná Ondrašík. Dnes už software vše umí sám.

Některé nadnárodní firmy vývoj podobných technologií řeší vlastními silami. L’Oréal například koupil kanadskou společnost Modiface a postupně vyvíjí technologie pro jednotlivé značky celé skupiny.

„Ve spolupráci s Modiface nabízí L’Oréal Professionnel zákazníkům umělou inteligenci v aplikaci Style My Hair. V té si zákazníci mohou vyzkoušet vlasovou proměnu,“ popisuje Ivona Karvinen za L’Oréal Česká republika. Jde o 3D technologii, kterou si podle odborníků mohou kvůli vysokým nákladům dovolit jen největší firmy typu Amazonu. Na českém trhu vyvíjená virtuální zrcadla či plánované kabinky jsou 2D.

Potíže s velikostí

Jinou oblastí, kde je velký prostor pro využití nových technologií, jsou e-shopy s módou. Trefit správnou velikost po internetu totiž není vždy snadné. Na to se zaměřuje například společnost SizeID, k vývoji virtuálního zrcadla směřuje i zmíněný Virtooal.

„Pracujeme s veřejně dostupnými velikostními tabulkami výrobců nebo distributorů oblečení a bot a převádíme je do jednotného SizeID standardu. Naše technologie tato data pak dokáže vyhodnotit a pracovat s nimi tak, aby konečný spotřebitel dostal přesné doporučení velikosti,“ popisuje službu marketingová šéfka SizeID Veronika Matějková. Využívá ji podle ní zhruba stovka obchodů, kde zákazník nalezne tlačítko „doporučit velikost“.

„SizeID používáme od června letošního roku. Zásadní změna v počtech dotazů na velikost či v procentu vratek zatím nenastala,“ tvrdí marketingová manažerka prodejce outdoorového oblečení Loap Iva Faiklová. Aplikaci ale zatím využilo několik stovek lidí a sezona je teprve na počátku.

Loap chystá také spuštění prezentace vybraného oblečení a batohů v 360stupňové animaci, což je další technologie, která se na onlinovém trhu objevuje. Díky tomu si zákazníci mohou zboží plasticky prohlédnout ze všech stran.

Podobným směrem jde největší český prodejce módy, společnost Zoot. Pouze k tomu směřuje vlastními silami a zavádí takzvanou zootí velikost. „Každý kousek je přeměřen, takže v tabulce velikostí u každého produktu zákazník vidí zootí velikost i tu od výrobce,“ popisuje mluvčí Andrea Burgerová s tím, že jedním z důvodů tohoto kroku je snaha o snížení vratek.

Základní informace chybějí

To, že módní byznys patří k těm, kterým podobné vychytávky mohou nejvíce pomoci, potvrzuje Radek Hudák za společnost Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení. „Z věcí, které nabízíme, jsou určitě nejoblíbenější systémy na práci s velikostí u módních e-shopů, jako právě SizeID, což má pozitivní dopad na vratkovost,“ uvádí Hudák.

Zpříjemnit nakupování mají za úkol také třeba automatizované chatboty. Výhodou podle Hudáka je, že tyto prvky jsou relativně levné. Na rozdíl od zmíněné 360stupňové fotografie, jejíž cena se na trhu pohybuje kolem 500 korun. Dostupné pro většinu jsou i zmíněná virtuální zrcadla nabízená jako předplacená služba podle velikosti e-shopu za cenu od 50 do 299 eur měsíčně (1300 až 7700 korun).

Technologické firmy a startupy sice své nápady popisují nadšeně, nicméně masové rozšíření zatím nepřichází. „Na e-shopy se obecně valí desítky technologií, velmi často jsou však roztříštěné a řeší jen části problémů. Takže e-shopy možná řeší virtuální zrcadla a spotřebitelé mají problém se základními informacemi,“ připomíná Jan Penkala z poradenské společnosti Acomware.

Podle průzkumu jeho firmy z letošního srpna zákazníci považují za nejnepříjemnější situaci v e-commerce zdlouhavé hledání správného zboží, nedostačující popisky či fotky a neuvedení, zda je produkt na skladě.

Nohama na zemi stojí v tomto směru i Tomáš Čupr, zakladatel online obchodu s potravinami Rohlík.cz. „Virtuální prohlídky zní hezky, ale sady pro ně má doma minimum lidí, takže bychom pomohli jen málo zákazníkům,“ říká s tím, že Rohlík.cz se kromě nejrůznějších filtrů usnadňujících zákazníkovi nákup orientují třeba na alternativní možnosti doručení zboží.

Nejčtenější

Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411. Pád fázového vodiče na něm odstartoval minulý týden řetěz událostí, jehož výsledkem byl výpadek...

Tak tohle nevyšlo. „Duhový“ Jaguar ukousl značce 97,5 procenta prodejů

Pokus o „duhovou revoluci“, přechod na elektromobilitu a oslovení mladých zákazníků se kdysi tradiční britské automobilce Jaguar krutě nevyvedl. Její prodeje v Evropě propadly o drtivých 97,5...

OBRAZEM: Kam se hrabe mandelinka. Německou úrodu ničí nebezpečný druh hmyzu

Německo se potýká s bramborovou nákazou, kterou roznáší muška jménem žilnatka rákosní. Hmyz kromě brambor napadá i další plodiny, jako je cukrová řepa nebo rebarbora. Některým pěstitelům hmyz...

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

Blackout byl pro sklárnu na hranici katastrofy, nakonec přijde „jen“ o miliony

Novoborská sklárna Crystalex CZ vyčísluje škody po pátečním rozsáhlém výpadku elektřiny, půjdou do milionů korun. K tavení skla využívá sklárna na rozdíl od jiných výhradně elektřinu.

Bateriová úložiště jako pojistka proti blackoutu. Spojené státy mají náskok

Změna klimatu způsobuje vlny veder, navzdory tomu se otevírají nová datová centra a další kryptoměnové doly. Tyto nové vysavače elektřiny však v USA přicházejí současně s instalací velkých...

11. července 2025  12:51

Bitcoin láme rekordy, překonal už 118 tisíc dolarů. Rostou i další kryptoměny

Cena bitcoinu v pátek překonává jeden rekord za druhým. Poté, co během dopoledne posílila zhruba o sedm procent, překonala už hranici 118 000 dolarů (2,49 milionu korun). Výrazně zpevňují i další...

11. července 2025  12:08

Konec těžby hnědého uhlí v dole Bílina. Český báňský úřad potvrdil rok 2033

Těžba hnědého uhlí v severočeském dole Bílina skončí nejpozději v roce 2033. Potvrdil to Český báňský úřad rozhodnutím, které zveřejnil na úřední desce. Na ukončení těžby v roce 2033 se v polovině...

11. července 2025  11:18

Electrolux pod tlakem: Evropská pokuta se blíží, firma odpovědnost nepřehodí

Společnost Electrolux dlouhodobě staví svou značku na principech udržitelnosti. V kampaních zdůrazňuje používání recyklovatelných materiálů, ekologicky šetrných technologií a podporu cirkulární...

11. července 2025  10:45

Chytrá vana na chlazení pivních sklenic má pomoci šetřit vodu

Největší podíl na spotřebě vody ve výčepu má chladicí vana. Zároveň je nepostradatelná, protože čistá, studená a mokrá sklenice je klíčová pro správně načepované pivo.

11. července 2025  9:43

ČEZ staví fotovoltaické elektrárny, na severu vyrostou u Tušimic a Prunéřova

Éra, kdy se z komínu uhelných elektráren v České republice valil dým, se chýlí ke konci. Zelená dohoda pro Evropu tlačí energetické giganty k rozsáhlé transformaci. Česká republika se podobně jako...

11. července 2025  9:30

Trump od srpna uvalí 35procentní clo na kanadské zboží, EU má čekat dopis

Sledujeme online

Prezident USA Donald Trump oznámil, že od 1. srpna bude Kanada čelit clu ve výši 35 procent na dovoz do Spojených států. Uvedl to v dopise kanadskému premiérovi Markovi Carneymu, který byl následně...

11. července 2025  6:55

Ekonomové volají po šetření. Stát však čekají výdaje na bezpečí i Dukovany

Premium

Nejlepší výsledek od pandemie, pochválil se ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) za pololetní výsledek hospodaření státní pokladny. Na konci června dosáhl schodek státního rozpočtu částky 152,4...

11. července 2025

Zemědělci konečně znají pravidla proti rekordním erozím. Ale jen na půl roku

Zemědělci znají erozní pravidla pro vysetí plodin. Ale jen na půl roku. Ministerstvo zemědělství vydalo novou metodiku ohledně ochrany půdy proti erozi. Podle ní se budou řídit zemědělci půl roku,...

11. července 2025

Jak vypadá stará kabelka za 200 milionů? Luxus podle Jane Birkinové dražili v Paříži

První kabelka Birkin od značky Hermès se dnes v Paříži vydražila za 8,6 milionu eur (přes 211 milionů korun) včetně poplatků. Podle aukční síně Sotheby’s jde o druhý nejcennější módní předmět,...

10. července 2025  17:57,  aktualizováno  21:19

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jedinou těžbu vzácných zemin v USA ovládne Pentagon, pomoci může i Aljaška

Americké ministerstvo obrany se stane největším akcionářem těžařské firmy MP Materials, která se zabývá těžbou kovů vzácných zemin. Firma podle prohlášení souhlasila, že ministerstvo koupí její...

10. července 2025  20:08

Konopí s nízkým obsahem THC míří v Rakousku do trafik. Čekají se vysoké tržby

Už na konci letošního července budou mít trafiky v Rakousku možnost legálně prodávat konopí s maximálním obsahem THC do úrovně 0,3 procenta. Rakouské ministerstvo financí již vydalo první licence pro...

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.