Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

  1:01
Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti kamenným prodejnám – to, že si zákazník nemůže zboží vyzkoušet. Testují spoustu nových technologií, ale žádná zatím nemá navrch.

„Významnou bariérou při nákupu módy, módních doplňků a kosmetiky na internetu je nemožnost si zboží vyzkoušet. Pro e-shop jsou pak velmi nákladné vratky, tedy náklady na celý proces vrácení zboží, pokud nesplňuje představy zákazníka,“ říká Vít Endler, někdejší dlouholetý šéf Mallu v Polsku a v Česku, nyní jeden ze spoluinvestorů startupu Virtooal. Zbořit bariéru pro zákazníka a ušetřit peníze e-shopu je nyní jeho hlavním cílem.

Konkrétně nabízí e-shopům software fungující jako virtuální zrcadlo. „Máme fungující plug-in od krku výše. Vše, co se týká tváře, make-upu nebo zkoušení brýlí,“ popisuje Endler. V Česku jej od května využívá při prodeji kosmetiky Alza a malé e-shopy běžící na platformách od velkých firem, jako je Shopify, Shoptet a další.

Celé to funguje tak, že si zákazník buď vybere přednastavenou modelku a na ní si zkouší rtěnky, řasenky a make-up, anebo si nahraje do počítače svou fotku a testuje výrobky na své tváři. Nově bude možné i zkoušení v realitě přes web kameru.

Alza ještě přínos technologie nevyhodnocovala. „Zpětnou vazbu od zákazníků nemáme, nicméně kolegům se virtuální kabinka moc líbí. Určitě to pomůže zákazníkům s výběrem produktu. Je to služba navíc, jak usnadnit výběr v on-line světě,“ říká mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Virtooal nyní cílí na další velké firmy na internetu, hlavně pokud jde o kosmetiku. Největší v Česku, Notino, už podle svého marketingového šéfa Radka Ondrašíka před lety virtuální zrcadlo využívalo, ale pak ho opustilo.

Jak rostly maloobchodní tržby na internetu

„Pro naše zákazníky šlo spíše o nástroj k pobavení, případně k porovnání mezi různými odstíny než o nástroj, který by přinášel zvýšení obratů,“ vysvětluje Ondrašík. Nicméně nyní opět uvažují, že se k něčemu podobnému vrátí, protože technologie od té doby pokročily.

„Před pár lety jste si nahrála vlastní fotku a pak musela složitě nastavovat, kde máte oči, ústa, aby zrcadlo vědělo, kam aplikovat nějaký produkt,“ vzpomíná Ondrašík. Dnes už software vše umí sám.

Některé nadnárodní firmy vývoj podobných technologií řeší vlastními silami. L’Oréal například koupil kanadskou společnost Modiface a postupně vyvíjí technologie pro jednotlivé značky celé skupiny.

„Ve spolupráci s Modiface nabízí L’Oréal Professionnel zákazníkům umělou inteligenci v aplikaci Style My Hair. V té si zákazníci mohou vyzkoušet vlasovou proměnu,“ popisuje Ivona Karvinen za L’Oréal Česká republika. Jde o 3D technologii, kterou si podle odborníků mohou kvůli vysokým nákladům dovolit jen největší firmy typu Amazonu. Na českém trhu vyvíjená virtuální zrcadla či plánované kabinky jsou 2D.

Potíže s velikostí

Jinou oblastí, kde je velký prostor pro využití nových technologií, jsou e-shopy s módou. Trefit správnou velikost po internetu totiž není vždy snadné. Na to se zaměřuje například společnost SizeID, k vývoji virtuálního zrcadla směřuje i zmíněný Virtooal.

„Pracujeme s veřejně dostupnými velikostními tabulkami výrobců nebo distributorů oblečení a bot a převádíme je do jednotného SizeID standardu. Naše technologie tato data pak dokáže vyhodnotit a pracovat s nimi tak, aby konečný spotřebitel dostal přesné doporučení velikosti,“ popisuje službu marketingová šéfka SizeID Veronika Matějková. Využívá ji podle ní zhruba stovka obchodů, kde zákazník nalezne tlačítko „doporučit velikost“.

„SizeID používáme od června letošního roku. Zásadní změna v počtech dotazů na velikost či v procentu vratek zatím nenastala,“ tvrdí marketingová manažerka prodejce outdoorového oblečení Loap Iva Faiklová. Aplikaci ale zatím využilo několik stovek lidí a sezona je teprve na počátku.

Loap chystá také spuštění prezentace vybraného oblečení a batohů v 360stupňové animaci, což je další technologie, která se na onlinovém trhu objevuje. Díky tomu si zákazníci mohou zboží plasticky prohlédnout ze všech stran.

Podobným směrem jde největší český prodejce módy, společnost Zoot. Pouze k tomu směřuje vlastními silami a zavádí takzvanou zootí velikost. „Každý kousek je přeměřen, takže v tabulce velikostí u každého produktu zákazník vidí zootí velikost i tu od výrobce,“ popisuje mluvčí Andrea Burgerová s tím, že jedním z důvodů tohoto kroku je snaha o snížení vratek.

Základní informace chybějí

To, že módní byznys patří k těm, kterým podobné vychytávky mohou nejvíce pomoci, potvrzuje Radek Hudák za společnost Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení. „Z věcí, které nabízíme, jsou určitě nejoblíbenější systémy na práci s velikostí u módních e-shopů, jako právě SizeID, což má pozitivní dopad na vratkovost,“ uvádí Hudák.

Zpříjemnit nakupování mají za úkol také třeba automatizované chatboty. Výhodou podle Hudáka je, že tyto prvky jsou relativně levné. Na rozdíl od zmíněné 360stupňové fotografie, jejíž cena se na trhu pohybuje kolem 500 korun. Dostupné pro většinu jsou i zmíněná virtuální zrcadla nabízená jako předplacená služba podle velikosti e-shopu za cenu od 50 do 299 eur měsíčně (1300 až 7700 korun).

Technologické firmy a startupy sice své nápady popisují nadšeně, nicméně masové rozšíření zatím nepřichází. „Na e-shopy se obecně valí desítky technologií, velmi často jsou však roztříštěné a řeší jen části problémů. Takže e-shopy možná řeší virtuální zrcadla a spotřebitelé mají problém se základními informacemi,“ připomíná Jan Penkala z poradenské společnosti Acomware.

Podle průzkumu jeho firmy z letošního srpna zákazníci považují za nejnepříjemnější situaci v e-commerce zdlouhavé hledání správného zboží, nedostačující popisky či fotky a neuvedení, zda je produkt na skladě.

Nohama na zemi stojí v tomto směru i Tomáš Čupr, zakladatel online obchodu s potravinami Rohlík.cz. „Virtuální prohlídky zní hezky, ale sady pro ně má doma minimum lidí, takže bychom pomohli jen málo zákazníkům,“ říká s tím, že Rohlík.cz se kromě nejrůznějších filtrů usnadňujících zákazníkovi nákup orientují třeba na alternativní možnosti doručení zboží.

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Češi ročně vyhodí tisíce tun textilu. Zrecykluje se asi 15 procent, říká expertka

V Česku se znovu použije či zrecykluje přibližně 15 procent textilu, který se vyhodí, řekla ČTK analytička Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN) Andrea Veselá. Export použitého textilu podle ní...

27. července 2024  9:18

Turisté, nebo místní? Starosta Barcelony má jasno, zvyšuje daň pro návštěvníky

Hlavní město Španělska, stejně jako mnoho dalších turistických cílů, hledá rovnováhu mezi turismem a zájmy místních obyvatel. Nyní město plánuje zvýšit turistikou daň pro návštěvníky, kteří sem...

27. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....