Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

  1:01aktualizováno  1:01
Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti kamenným prodejnám – to, že si zákazník nemůže zboží vyzkoušet. Testují spoustu nových technologií, ale žádná zatím nemá navrch.

„Významnou bariérou při nákupu módy, módních doplňků a kosmetiky na internetu je nemožnost si zboží vyzkoušet. Pro e-shop jsou pak velmi nákladné vratky, tedy náklady na celý proces vrácení zboží, pokud nesplňuje představy zákazníka,“ říká Vít Endler, někdejší dlouholetý šéf Mallu v Polsku a v Česku, nyní jeden ze spoluinvestorů startupu Virtooal. Zbořit bariéru pro zákazníka a ušetřit peníze e-shopu je nyní jeho hlavním cílem.

Fotogalerie

Konkrétně nabízí e-shopům software fungující jako virtuální zrcadlo. „Máme fungující plug-in od krku výše. Vše, co se týká tváře, make-upu nebo zkoušení brýlí,“ popisuje Endler. V Česku jej od května využívá při prodeji kosmetiky Alza a malé e-shopy běžící na platformách od velkých firem, jako je Shopify, Shoptet a další.

Celé to funguje tak, že si zákazník buď vybere přednastavenou modelku a na ní si zkouší rtěnky, řasenky a make-up, anebo si nahraje do počítače svou fotku a testuje výrobky na své tváři. Nově bude možné i zkoušení v realitě přes web kameru.

Alza ještě přínos technologie nevyhodnocovala. „Zpětnou vazbu od zákazníků nemáme, nicméně kolegům se virtuální kabinka moc líbí. Určitě to pomůže zákazníkům s výběrem produktu. Je to služba navíc, jak usnadnit výběr v on-line světě,“ říká mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Virtooal nyní cílí na další velké firmy na internetu, hlavně pokud jde o kosmetiku. Největší v Česku, Notino, už podle svého marketingového šéfa Radka Ondrašíka před lety virtuální zrcadlo využívalo, ale pak ho opustilo.

Jak rostly maloobchodní tržby na internetu

„Pro naše zákazníky šlo spíše o nástroj k pobavení, případně k porovnání mezi různými odstíny než o nástroj, který by přinášel zvýšení obratů,“ vysvětluje Ondrašík. Nicméně nyní opět uvažují, že se k něčemu podobnému vrátí, protože technologie od té doby pokročily.

„Před pár lety jste si nahrála vlastní fotku a pak musela složitě nastavovat, kde máte oči, ústa, aby zrcadlo vědělo, kam aplikovat nějaký produkt,“ vzpomíná Ondrašík. Dnes už software vše umí sám.

Některé nadnárodní firmy vývoj podobných technologií řeší vlastními silami. L’Oréal například koupil kanadskou společnost Modiface a postupně vyvíjí technologie pro jednotlivé značky celé skupiny.

„Ve spolupráci s Modiface nabízí L’Oréal Professionnel zákazníkům umělou inteligenci v aplikaci Style My Hair. V té si zákazníci mohou vyzkoušet vlasovou proměnu,“ popisuje Ivona Karvinen za L’Oréal Česká republika. Jde o 3D technologii, kterou si podle odborníků mohou kvůli vysokým nákladům dovolit jen největší firmy typu Amazonu. Na českém trhu vyvíjená virtuální zrcadla či plánované kabinky jsou 2D.

Potíže s velikostí

Jinou oblastí, kde je velký prostor pro využití nových technologií, jsou e-shopy s módou. Trefit správnou velikost po internetu totiž není vždy snadné. Na to se zaměřuje například společnost SizeID, k vývoji virtuálního zrcadla směřuje i zmíněný Virtooal.

„Pracujeme s veřejně dostupnými velikostními tabulkami výrobců nebo distributorů oblečení a bot a převádíme je do jednotného SizeID standardu. Naše technologie tato data pak dokáže vyhodnotit a pracovat s nimi tak, aby konečný spotřebitel dostal přesné doporučení velikosti,“ popisuje službu marketingová šéfka SizeID Veronika Matějková. Využívá ji podle ní zhruba stovka obchodů, kde zákazník nalezne tlačítko „doporučit velikost“.

„SizeID používáme od června letošního roku. Zásadní změna v počtech dotazů na velikost či v procentu vratek zatím nenastala,“ tvrdí marketingová manažerka prodejce outdoorového oblečení Loap Iva Faiklová. Aplikaci ale zatím využilo několik stovek lidí a sezona je teprve na počátku.

Loap chystá také spuštění prezentace vybraného oblečení a batohů v 360stupňové animaci, což je další technologie, která se na onlinovém trhu objevuje. Díky tomu si zákazníci mohou zboží plasticky prohlédnout ze všech stran.

Podobným směrem jde největší český prodejce módy, společnost Zoot. Pouze k tomu směřuje vlastními silami a zavádí takzvanou zootí velikost. „Každý kousek je přeměřen, takže v tabulce velikostí u každého produktu zákazník vidí zootí velikost i tu od výrobce,“ popisuje mluvčí Andrea Burgerová s tím, že jedním z důvodů tohoto kroku je snaha o snížení vratek.

Základní informace chybějí

To, že módní byznys patří k těm, kterým podobné vychytávky mohou nejvíce pomoci, potvrzuje Radek Hudák za společnost Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopových řešení. „Z věcí, které nabízíme, jsou určitě nejoblíbenější systémy na práci s velikostí u módních e-shopů, jako právě SizeID, což má pozitivní dopad na vratkovost,“ uvádí Hudák.

Zpříjemnit nakupování mají za úkol také třeba automatizované chatboty. Výhodou podle Hudáka je, že tyto prvky jsou relativně levné. Na rozdíl od zmíněné 360stupňové fotografie, jejíž cena se na trhu pohybuje kolem 500 korun. Dostupné pro většinu jsou i zmíněná virtuální zrcadla nabízená jako předplacená služba podle velikosti e-shopu za cenu od 50 do 299 eur měsíčně (1300 až 7700 korun).

Technologické firmy a startupy sice své nápady popisují nadšeně, nicméně masové rozšíření zatím nepřichází. „Na e-shopy se obecně valí desítky technologií, velmi často jsou však roztříštěné a řeší jen části problémů. Takže e-shopy možná řeší virtuální zrcadla a spotřebitelé mají problém se základními informacemi,“ připomíná Jan Penkala z poradenské společnosti Acomware.

Podle průzkumu jeho firmy z letošního srpna zákazníci považují za nejnepříjemnější situaci v e-commerce zdlouhavé hledání správného zboží, nedostačující popisky či fotky a neuvedení, zda je produkt na skladě.

Nohama na zemi stojí v tomto směru i Tomáš Čupr, zakladatel online obchodu s potravinami Rohlík.cz. „Virtuální prohlídky zní hezky, ale sady pro ně má doma minimum lidí, takže bychom pomohli jen málo zákazníkům,“ říká s tím, že Rohlík.cz se kromě nejrůznějších filtrů usnadňujících zákazníkovi nákup orientují třeba na alternativní možnosti doručení zboží.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Místo na skládku do třídírny. Česko se chystá zatočit s odpady

Třídit plasty a papír není žádná procházka růžovou zahradou

Během příštích patnácti let se má zásadně změnit osud odpadů z domácností. Do jaké míry, závisí na tom, jak důsledně...

Cifršpioni zajistili rekordní částku, jedná se o více než sedm miliard

Ilustrační snímek

Česká finanční zpravodajská jednotka FAÚ má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Za loňský rok cifršpioni...

Najdete na iDNES.cz