Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

  4:00
Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být odvozená nejen od poptávky a konkurence, ale třeba i od počasí nebo denní doby. Zejména e-shopy mohou v praxi měnit ceny mnohem častěji.

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně. | foto: Tchibo

Automatizace rychle proniká z průmyslu do jiných oblastí ekonomiky. Cenotvorbu v českých e-shopech i kamenných obchodech přebírají od lidí počítačové algoritmy, které se samy učí. Zboží přeceňují podle chování zákazníků i konkurence.

Do extrému dotáhl takzvanou dynamickou cenotvorbu americký Amazon. Může se u něj stát, že opalovací krém nebo boty, které chcete přihodit do košíku, zdraží, než si zalijete kávu. Některé položky přeceňuje i po deseti minutách. Stroje do matematických výpočtů zahrnují i externí vlivy, jako je počasí, čas či geografická poloha zákazníka. Titán digitální éry vám ve stejnou chvíli nabízí například dámské boty značky Toms za výrazně odlišnou cenu, za 45, resp. 75 dolarů. Liší se podle toho, zda nakupujete přes mobil, nebo laptop.

Důležitá je legislativa

„V USA je to trend. Dynamické naceňování nasadily všechny větší e-shopy,“ popsala Veronika Bauer ze společnosti Deloitte, která řešení nabízí v ČR. První prodejci v Česku už automatizovanou cenotvorbu nasadily, byť v mnohem mírnější podobě než v USA. Důvodem je i legislativa. „Ve stejný okamžik nemůžeme zákazníkům účtovat jiné ceny, které se liší třeba podle adresy nebo rozdílných preferencí zákazníků. Americké zákony to umožňují,“ vysvětlila Bauer.

Jedním z prvních, kdo nástroj v tuzemsku zavedl v ostrém provozu, je největší e-shop s potřebami pro kojence Feedo.cz. Počítačové algoritmy rozhodují o cenách 1 300 z dvaceti tisíc položek v jeho nabídce. „Rozhodli jsme se, že ceny budeme měnit jednou týdně, abychom úplně neděsili zákazníky. Jsme v sektoru rychloobrátkového zboží, kde je trh velmi citlivý,“ říká finanční ředitelka Lucie Hofírková.

E-commerce

115 miliard korun dosáhl loni v Česku sektor e-commerce. To představuje meziroční nárůst o 18 procent.

V ČR je 42 tisíc e-shopů.

Feedo mění ceny z neděle na pondělí v týdenním cyklu tak, aby položky zdražovaly nebo zlevňovaly maximálně o dvacet procent. Větší skoky nastanou, pokud se optimalizuje v době, kdy u zboží končí slevová akce. Cena zboží se někdy liší i podle barvy.

Například růžový dudlík MAM pro děti do půl roku stojí 169 korun, ale stejný zelený o dvacet korun méně, protože se hůř prodává.

Deloitte na denní bázi srovnává data o objednávkách, ceníky, pořizovací ceny, kompenzace i skryté bonusy. Vliv má i konkurence. Dokola se hledají takové ceny, které akceptuje zákazník a které zároveň přinesou prodejci co nejvyšší zisk. Podle firmy se to v praxi daří a hrubá marže na optimalizovaných položkách se za půl roku ve zmíněném e-shopu zvýšila o 22 až 97 procentních bodů. 

O nástroj ke zdražení přesto podle Hofírkové nejde. „Náš byznys rychloobrátkového zboží je z velké míry založen na akcích. Zákazník nevnímá, zda ceny stanovuje robot, nebo se mění ručně. Navíc polovina cen v portfoliu jde dolů, polovina nahoru,“ sdělila.

Dynamické ceny testují nebo již spustily i další firmy. Tříměsíční pilot běží u internetového prodejce léků Lékárna.cz a na Slovensku v rámci Mojalékáren.sk. Ceny léků mění každý den u patnácti tisíc, resp. deseti tisíc položek.

Vliv má konkurence i sezona

„Je velmi těžké optimálně nastavovat všechny prodejní ceny, proto zkoušíme různé přístupy, které na jedné straně uspoří náklady na obsluhu cenotvorby a na druhé straně budou směřovat k optimální marži,“ zdůvodnil Vladimír Finsterle z mateřské společnosti Pears Health Cyber. První čísla ukazují nárůst marže o jednotky procent.

Po řešení pokukují i kamenné obchody, v praxi již běží v tuzemském Makru. U tradičních obchodů nicméně situaci dost usnadní nástup digitálních regálových cenovek. Ty jsou v ČR zatím v plenkách, začaly je zavádět například hypermarkety Kaufland nebo síť prodejen značky Tchibo. V kamenných obchodech se prý digitální cenovky osvědčily. „Vypadají hezky a jsou pro zákazníky dobře čitelné,“ sdělila mluvčí Tchibo Eva Kotýnková s tím, že šetří čas personálu při obměně kolekcí a přestavování obchodů každý týden a je možné ihned nasadit akce typu „happy hour“. Rizikem podle ní nejsou ani rozdíly v cenách na kase a v regálu, když zákazník nakupuje v době přeceňování. „To se může stát i v případě papírových cenovek. V takovém případě uplatňujeme přístup ‚lepší ceny‘ pro zákazníka,“ dodala. 

Řešení v Makru, ale i u dalších klientů zajišťuje tuzemský startup Yeldigo, který má ambice stát se globálním hráčem na poli dynamické cenotvorby. Podle obchodního ředitele Milana Havlíčka efektivní nastavení cen do značné míry není o cenách konkurence, ale spíš o tom, jak budou položky v jednom obchodě mezi sebou provázané. „Nedíváme se na ceny izolovaně. Když zlevníte jeden artikl, pravděpodobně se stane, že zlevnění tohoto zboží ublíží jinému zboží. My sledujeme celou kategorii a umíme to dekódovat. Třeba cena u tuňáků ovlivní prodeje i u jiných rybích konzerv,“ vysvětlil.

Potvrzují to zkušenosti Deloitte. „Klíčové faktory jsou interní, souvisí s poptávkou a cenami příbuzných položek v e-shopu. Velmi nás překvapilo, že cena u konkurence není nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje o tom, jak se produkt prodává,“ uvedla Veronika Bauer.

V Makru, ale i ve slovenském Metru společnost Yeldigo přeceňuje velkou část zboží každé dva týdny a některé položky častěji. Příliš častá změna cen může podle Havlíčka škodit.

Dynamická cenotvorba pronikla i do nabídky ojetin v autobazarech. Autocenter AAA Auto používá ke stanovování cen dvojici aplikací inovační laboratoře AuresLab. Zákazníky chrání před špatným odhadem hodnoty vozů při výkupu a stanovují ceny podle mnoha kritérií: například dle regionů, poptávky, barvy a specifikací vozu, které dávají do souvislosti se zvyky Čechů.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rub a líc oděvní značky Shein. Co stojí za fenoménem ještě rychlejší módy

20. dubna 2024

Shein je momentálně nejvyhledávanější oděvní značka. Je to největší prodejce rychlé módy podle...

Americké přístavy jsou zranitelné. Ztrátu pohonu hlásí mnohé lodě opakovaně

21. dubna 2024

Podle dosavadního vyšetřování stálo za katastrofou nárazu kontejnerové lodi do mostu v Baltimoru...

Příběh českých zbrojařů. Jak se z opraváře sovětských tanků stal miliardář

21. dubna 2024  10:27

Otec Michala Strnada s opravami bojových vozidel začal v 90. letech, syn nyní díky válce na...

Česká letiště si loni s přepravou nákladu pohoršila, o šest procent

21. dubna 2024  10:14

Česká letiště loni přepravila 68.787 tun nákladu, meziročně o zhruba šest procent méně. Množství...

Přípravy na modernizaci české energetiky finišují, těžit z ní mají zákazníci

21. dubna 2024

Modernizace české elektroenergetiky zásadně posílí pozici spotřebitelů na energetickém trhu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...