Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

  4:00aktualizováno  4:00
Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být odvozená nejen od poptávky a konkurence, ale třeba i od počasí nebo denní doby. Zejména e-shopy mohou v praxi měnit ceny mnohem častěji.

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně. | foto: Tchibo

Automatizace rychle proniká z průmyslu do jiných oblastí ekonomiky. Cenotvorbu v českých e-shopech i kamenných obchodech přebírají od lidí počítačové algoritmy, které se samy učí. Zboží přeceňují podle chování zákazníků i konkurence.

Do extrému dotáhl takzvanou dynamickou cenotvorbu americký Amazon. Může se u něj stát, že opalovací krém nebo boty, které chcete přihodit do košíku, zdraží, než si zalijete kávu. Některé položky přeceňuje i po deseti minutách. Stroje do matematických výpočtů zahrnují i externí vlivy, jako je počasí, čas či geografická poloha zákazníka. Titán digitální éry vám ve stejnou chvíli nabízí například dámské boty značky Toms za výrazně odlišnou cenu, za 45, resp. 75 dolarů. Liší se podle toho, zda nakupujete přes mobil, nebo laptop.

Důležitá je legislativa

„V USA je to trend. Dynamické naceňování nasadily všechny větší e-shopy,“ popsala Veronika Bauer ze společnosti Deloitte, která řešení nabízí v ČR. První prodejci v Česku už automatizovanou cenotvorbu nasadily, byť v mnohem mírnější podobě než v USA. Důvodem je i legislativa. „Ve stejný okamžik nemůžeme zákazníkům účtovat jiné ceny, které se liší třeba podle adresy nebo rozdílných preferencí zákazníků. Americké zákony to umožňují,“ vysvětlila Bauer.

Jedním z prvních, kdo nástroj v tuzemsku zavedl v ostrém provozu, je největší e-shop s potřebami pro kojence Feedo.cz. Počítačové algoritmy rozhodují o cenách 1 300 z dvaceti tisíc položek v jeho nabídce. „Rozhodli jsme se, že ceny budeme měnit jednou týdně, abychom úplně neděsili zákazníky. Jsme v sektoru rychloobrátkového zboží, kde je trh velmi citlivý,“ říká finanční ředitelka Lucie Hofírková.

E-commerce

115 miliard korun dosáhl loni v Česku sektor e-commerce. To představuje meziroční nárůst o 18 procent.

V ČR je 42 tisíc e-shopů.

Feedo mění ceny z neděle na pondělí v týdenním cyklu tak, aby položky zdražovaly nebo zlevňovaly maximálně o dvacet procent. Větší skoky nastanou, pokud se optimalizuje v době, kdy u zboží končí slevová akce. Cena zboží se někdy liší i podle barvy.

Například růžový dudlík MAM pro děti do půl roku stojí 169 korun, ale stejný zelený o dvacet korun méně, protože se hůř prodává.

Deloitte na denní bázi srovnává data o objednávkách, ceníky, pořizovací ceny, kompenzace i skryté bonusy. Vliv má i konkurence. Dokola se hledají takové ceny, které akceptuje zákazník a které zároveň přinesou prodejci co nejvyšší zisk. Podle firmy se to v praxi daří a hrubá marže na optimalizovaných položkách se za půl roku ve zmíněném e-shopu zvýšila o 22 až 97 procentních bodů. 

O nástroj ke zdražení přesto podle Hofírkové nejde. „Náš byznys rychloobrátkového zboží je z velké míry založen na akcích. Zákazník nevnímá, zda ceny stanovuje robot, nebo se mění ručně. Navíc polovina cen v portfoliu jde dolů, polovina nahoru,“ sdělila.

Dynamické ceny testují nebo již spustily i další firmy. Tříměsíční pilot běží u internetového prodejce léků Lékárna.cz a na Slovensku v rámci Mojalékáren.sk. Ceny léků mění každý den u patnácti tisíc, resp. deseti tisíc položek.

Vliv má konkurence i sezona

„Je velmi těžké optimálně nastavovat všechny prodejní ceny, proto zkoušíme různé přístupy, které na jedné straně uspoří náklady na obsluhu cenotvorby a na druhé straně budou směřovat k optimální marži,“ zdůvodnil Vladimír Finsterle z mateřské společnosti Pears Health Cyber. První čísla ukazují nárůst marže o jednotky procent.

Po řešení pokukují i kamenné obchody, v praxi již běží v tuzemském Makru. U tradičních obchodů nicméně situaci dost usnadní nástup digitálních regálových cenovek. Ty jsou v ČR zatím v plenkách, začaly je zavádět například hypermarkety Kaufland nebo síť prodejen značky Tchibo. V kamenných obchodech se prý digitální cenovky osvědčily. „Vypadají hezky a jsou pro zákazníky dobře čitelné,“ sdělila mluvčí Tchibo Eva Kotýnková s tím, že šetří čas personálu při obměně kolekcí a přestavování obchodů každý týden a je možné ihned nasadit akce typu „happy hour“. Rizikem podle ní nejsou ani rozdíly v cenách na kase a v regálu, když zákazník nakupuje v době přeceňování. „To se může stát i v případě papírových cenovek. V takovém případě uplatňujeme přístup ‚lepší ceny‘ pro zákazníka,“ dodala. 

Řešení v Makru, ale i u dalších klientů zajišťuje tuzemský startup Yeldigo, který má ambice stát se globálním hráčem na poli dynamické cenotvorby. Podle obchodního ředitele Milana Havlíčka efektivní nastavení cen do značné míry není o cenách konkurence, ale spíš o tom, jak budou položky v jednom obchodě mezi sebou provázané. „Nedíváme se na ceny izolovaně. Když zlevníte jeden artikl, pravděpodobně se stane, že zlevnění tohoto zboží ublíží jinému zboží. My sledujeme celou kategorii a umíme to dekódovat. Třeba cena u tuňáků ovlivní prodeje i u jiných rybích konzerv,“ vysvětlil.

Potvrzují to zkušenosti Deloitte. „Klíčové faktory jsou interní, souvisí s poptávkou a cenami příbuzných položek v e-shopu. Velmi nás překvapilo, že cena u konkurence není nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje o tom, jak se produkt prodává,“ uvedla Veronika Bauer.

V Makru, ale i ve slovenském Metru společnost Yeldigo přeceňuje velkou část zboží každé dva týdny a některé položky častěji. Příliš častá změna cen může podle Havlíčka škodit.

Dynamická cenotvorba pronikla i do nabídky ojetin v autobazarech. Autocenter AAA Auto používá ke stanovování cen dvojici aplikací inovační laboratoře AuresLab. Zákazníky chrání před špatným odhadem hodnoty vozů při výkupu a stanovují ceny podle mnoha kritérií: například dle regionů, poptávky, barvy a specifikací vozu, které dávají do souvislosti se zvyky Čechů.

  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Václav Klaus: Je třeba radikálně snížit roli státu ve prospěch trhu

Premium Ani v situaci za našich životů neznámého pádu ekonomiky a ­bezprecedentního nárůstu státního zadlužení není možné...

Inflace narostla na 3,3 procenta, zdražily potraviny, nájmy i alkohol

Spotřebitelské ceny v červnu zrychlily růst na 3,3 procenta z květnových 2,9 procenta. Zdražovaly hlavně potraviny a...

Exprezident Klaus: Vraťme do hospodářské politiky systém, řád a záměr

Premium Epidemie nového koronaviru a následná, nesmírně extenzivní a hektická opatření státu znamenaly bezprecedentní zásah do...

Schodek není obří jen kvůli koronaviru. Přidalo se na dálnice i na kůrovce

Poslanci ve středu schválili zvýšení schodku státního rozpočtu na 500 miliard. Hlavním důvodem takto vysokého zadlužení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...