Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Místo papíru displej. České obchody přecházejí na digitální cenovky

  • 290
Do regálů v obchodech se dere digitalizace. V Česku zavádějí elektronické cenovky například prodejny Tchibo, v trendu pokračuje také síť hypermarketů Kaufland. Přes bezdrátovou síť wifi lze cenu zboží změnit v podstatě ihned. Papírové či křídou psané cenovky ale úplně nezmizí. Lidem se líbí, že jsou „handmade“.

Displeje do regálů začal před rokem zavádět například tuzemský obchodní řetězec Kaufland. V současné době jsou elektronické cenovky v polovině jeho českých prodejen.

„Zákazníci se s nimi mohou setkat v oddělení ovoce a zeleniny. Digitální cenovky šetří životní prostředí a čas zaměstnanců. Úpravy cen díky nim můžeme provádět lehce a efektivně,“ přiblížila tisková mluvčí Renata Maierl. Také slovenský Kaufland v těchto dnech zavedl ve svých zmodernizovaných prodejnách digitální novinku.

Digitální cenovky se osvědčily i v prodejně Tchibo ve Zličíně, a rozšířují se do dalších obchodů této značky.

Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Inovace pronikla i do Datartu. Český prodejce elektra otevřel novou prodejnu v Jablonci nad Nisou v obchodním centru Central Jablonec. Jde o první realizaci konceptu Prodejna 21. století v severních Čechách, ve kterém je podle společnosti hlavní motivací humanizace prostoru s cílem nákup zákazníkům co nejvíce zpříjemnit a usnadnit. Také podle Datartu je nejvýznamnějším přínosem elektronických cenovek to, že urychlují přeceňování. „Ceny aktualizujeme přes wi­fi. Díky tomu máme ihned ve všech prodejnách novou cenu, jakmile ji centrálně změníme,“ uvádí ředitel prodeje společnosti Martin Heřmánek.

Mezi e-shopy s vlastními kamennými prodejnami je jedním z průkopníků trendu SpokojenýPes.cz. Majitelka Soňa Fialková tvrdí, že mezi internetovými obchody s kamennými prodejnami byla první, kdo digitální cenovky využil.

Řada obchodních řetězců s převahou potravin zatím technologickou novinku nezavádí. Důvodem mohou být nemalé náklady na její implementaci. Elektronické cenovky nemá Lidl, ani Globus, který patří k nejinovativnějším řetězcům a spustil už před lety například službu nakupování se skenery Scan & Go. „O zavedení elektronických cenovek zatím neuvažujeme,“ sdělila mluvčí Pavla Hobíková.

O krok pozadu

V jiných zemích však postupuje trend rychleji.Třeba Carrefour v domovské Francii udává směr ostatním maloobchodníkům. Elektronické cenovky jsou na tamním trhu už téměř standard a nikomu nevadí, když se na některé z nich sem tam objeví otazník, protože se cena zrovna tvoří.

Ale nemyslete si, že digitalizace vytěsnila starou dobrou tabuli s křídou. Naopak – i v ultra moderních obchodech se tento „old school“ formát drží. Zejména v sekci čerstvých potravin. Zákazníci jej totiž vnímají jako designový prvkek. Tradiční cenovky zkrátka začínají patřit do kategorie „handmade“, rukodělné tvorby.