Displeje do regálů začal před rokem zavádět například tuzemský obchodní řetězec Kaufland. V současné době jsou elektronické cenovky v polovině jeho českých prodejen.
„Zákazníci se s nimi mohou setkat v oddělení ovoce a zeleniny. Digitální cenovky šetří životní prostředí a čas zaměstnanců. Úpravy cen díky nim můžeme provádět lehce a efektivně,“ přiblížila tisková mluvčí Renata Maierl. Také slovenský Kaufland v těchto dnech zavedl ve svých zmodernizovaných prodejnách digitální novinku.
Digitální cenovky se osvědčily i v prodejně Tchibo ve Zličíně, a rozšířují se do dalších obchodů této značky.
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio |
Inovace pronikla i do Datartu. Český prodejce elektra otevřel novou prodejnu v Jablonci nad Nisou v obchodním centru Central Jablonec. Jde o první realizaci konceptu Prodejna 21. století v severních Čechách, ve kterém je podle společnosti hlavní motivací humanizace prostoru s cílem nákup zákazníkům co nejvíce zpříjemnit a usnadnit. Také podle Datartu je nejvýznamnějším přínosem elektronických cenovek to, že urychlují přeceňování. „Ceny aktualizujeme přes wifi. Díky tomu máme ihned ve všech prodejnách novou cenu, jakmile ji centrálně změníme,“ uvádí ředitel prodeje společnosti Martin Heřmánek.
Mezi e-shopy s vlastními kamennými prodejnami je jedním z průkopníků trendu SpokojenýPes.cz. Majitelka Soňa Fialková tvrdí, že mezi internetovými obchody s kamennými prodejnami byla první, kdo digitální cenovky využil.
Řada obchodních řetězců s převahou potravin zatím technologickou novinku nezavádí. Důvodem mohou být nemalé náklady na její implementaci. Elektronické cenovky nemá Lidl, ani Globus, který patří k nejinovativnějším řetězcům a spustil už před lety například službu nakupování se skenery Scan & Go. „O zavedení elektronických cenovek zatím neuvažujeme,“ sdělila mluvčí Pavla Hobíková.
O krok pozadu
V jiných zemích však postupuje trend rychleji.Třeba Carrefour v domovské Francii udává směr ostatním maloobchodníkům. Elektronické cenovky jsou na tamním trhu už téměř standard a nikomu nevadí, když se na některé z nich sem tam objeví otazník, protože se cena zrovna tvoří.
Ale nemyslete si, že digitalizace vytěsnila starou dobrou tabuli s křídou. Naopak – i v ultra moderních obchodech se tento „old school“ formát drží. Zejména v sekci čerstvých potravin. Zákazníci jej totiž vnímají jako designový prvkek. Tradiční cenovky zkrátka začínají patřit do kategorie „handmade“, rukodělné tvorby.