Do tří let budeme opět jedničkou, říká šéf Čedoku. Pomůže fúze s Poláky

  18:08
Koupě Čedoku byla největší transakcí na českém trhu se zájezdy v loňském roce. Mluví se o částce 1,4 miliardy korun, kterou zaplatila polská cestovní kancelář Itaka. Nejstarší i nejznámější česká cestovka dlouhou dobu patřila skupině Odien Capital, za jejího působení však stagnovala a ztrácela tržní podíl. „Spojením s Poláky se dostaneme u hotelů na úplně jiné ceny,“ říká nový šéf Čedoku Jan Koláčný.

Nový ředitel Čedoku Jan Koláčný | foto:  David Neff, MAFRA

Stál u raketového růstu Exim Tours jako obchodní ředitel, pak pracoval pět let právě pro Itaku. Jan Koláčný má od polských majitelů jasné zadaní – vrátit do tří let Čedok na post největší tuzemské cestovky.

Jan Koláčný (58)

Do čela Čedoku se dostal na konci listopadu loňského roku, kdy dozorčí rada odvolala z postu předsedy představenstva Radka Drechslera.

Vystudovaný právník působí v cestovním ruchu dlouho, stál například u velkého vzestupu Exim Tours. S polskou Itakou spolupracoval posledních pět let.

Koláčný už působil v Čedoku od srpna jako zástupce Itaky, nakonec se stal i šéfem Čedoku.

V čem se liší polský a český trh se zájezdy?
Poláci už cestují více než Češi. Když se podíváte na data z polského trhu, počet lidí využívajících cestovku je už v Polsku mírně vyšší. Přitom tamější trh začal růst mnohem později než český. Češi začali cestovat hned po pádu komunismu, Poláci nejprve jezdili do zahraničí vydělávat. V Polsku trh stále roste, v Česku několik let stagnuje. A také platí, že v Polsku jsou zájezdy mírně levnější než u nás. A pokud se říká, že Češi jsou citliví na cenu zájezdu, u Poláků to platí ještě více.

Čím to je?
Především velkou konkurencí nízkonákladových leteckých dopravců, ta v Česku příliš není. Cestovky v nich mají konkurenci, lidé s lowcosty mohou letět sami a hledat si ubytování sami. Proto musí cestovky nabídnout takové služby a ceny, aby lidé neměli důvod letět s levnými aerolinkami na vlastní pěst. V Česku u zájezdů k moři zdaleka taková konkurence mezi aerolinkami není. I proto jsou zájezdy v Polsku trochu levnější.

Trend opouštění cestovek a přesun k individuální turistice je patrný i u nás, nebojíte se toho, že váš byznys „vymírá“?
Je to otázka některých skupin zákazníků, kteří si myslí, že ušetří. Někdy možná ano, většinou ne, nepočítají do toho čas, který hledání věnují. Velké skupiny klientů budou stále dávat přednost tomu, aby za ně dovolenou zařídil někdo jiný. Určitě nezmizí například rodiny s dětmi a další zákazníci, kteří zajištění dovolené prostě nechtějí věnovat tolik svého času. Spousta lidí chce, aby za ně dovolenou zařídil někdo jiný.

Česko-polské dovolenky

Koupě Čedoku Itakou není jediným případem propojení českého a polského kapitálu v byznysu s dovolenými. Dlouhé roky spoluvlastnili polští investoři největšího on-line prodejce zájezdů v Česku Invia, loni ji koupil Rockaway Capital. Opačným směrem se vydala CK Alexandria, ta loni koupila sedmou největší polskou cestovku Net Holiday.

Trh se zájezdy v Česku dlouho stagnuje, jak chcete dosáhnout, abyste byli opět jedničkou?
Je to jednoznačně cesta navyšováním tržního podílu. Rozšiřujeme výrazně nabídku zájezdů, která v minulých letech u Čedoku spíše zaostávala oproti konkurenci. První novinky máme už v novém katalogu, nově začneme létat například na Egejskou riviéru v Turecku, kam se od nás dosud příliš nelétá. Na rozdíl od Polska.

V čem pro vás bude výhodné být ve spojení s největší polskou cestovkou?
Dostaneme se na jiné ceny zejména při nákupu ubytovacích kapacit. Itaka je větší, a tím se dostává na úplně jiné ceny. Dostaneme se i do hotelů, které se u nás zatím neprodávají. Poláky například překvapilo, že české cestovky jsou velmi konzervativní a v destinacích nabízejí stále stejné hotely, i když mezitím vyrostly jiné, nové a lepší. To je cesta, kterou chceme jít my. Musíme navýšit investice do marketingu, chceme také změnit vnímání některých destinací.

Jakých například?
Třeba letos bylo velkým hitem Bulharsko, ale lidé tam jezdili spíše do méně vybavených hotelů. Z Polska do Bulharska nejvíce lidí míří do čtyř- a pětihvězdičkových hotelů, rozdíly v ceně nejsou příliš velké. Velký potenciál vidíme například i v Albánii, která je u nás stále považována spíš za exotiku.

Češi letos váhali s nákupem dovolených kvůli obavám o bezpečnost, co čekáte od příští sezony?
Myslím, že by mohl nastat částečný návrat do Turecka a Egypta. Vidíme to už teď v předprodejích. Stále to nejsou čísla z nejlepších let, ale růst tam je. Myslím, že pokud se nestane nic, co by mělo ohrozit bezpečnost turistů, dost lidí se tam vrátí.

Proč si myslíte, že o ně najednou bude opět zájem?
Lidé jeli letos jinam, třeba do Itálie či Španělska. Za stejné peníze nebo i více dostali menší rozsah služeb, než na které byli zvyklí v Turecku či Egyptě. To je skupina zákazníků, která se může vrátit.

Budete s Itakou koordinovat například i dětské kluby? Stane se, že například animační programy poběží v polštině?
Ve většině klubových hotelů povedou program výhradně čeští animátoři. V několika hotelech budou kluby společné, ale vždy tam bude i česky mluvící personál. Hodně jsme investovali do nového konceptu Scooby Doo, koupili jsme licenci od Warner Bros., čímž se chceme hodně odlišit od konkurence. Navíc nám to otevře i dveře při jednání s hotely. Je to exkluzivní záležitost.

Přinese změna majitele Čedoku i nového dopravce na charterové lety z Prahy?
Zůstaneme u Travel Service. Itaka je ostatně přivedla i do Polska v době, kdy tam byl trh velmi rozkolísaný a charteroví dopravci krachovali. Myslím, že jde o oboustranně dobrou dlouhodobou spolupráci.

Čedok je univerzální cestovka, budete nějak omezovat některé typy zájezdů?
Chceme dál zůstat cestovkou pro široké spektrum lidí. Tento týden jsme rozhodli o nákupu dalších autobusů pro poznávací zájezdy a incoming, což je jasný důkaz, že chceme dál působit i v těchto oborech. Nepatrně chceme rozšířit i pobočkovou síť a zlepšit podmínky pro provizní prodejce. Na ty se v Čedoku dlouhodobě příliš nehledělo, teď prodejcům vyplácíme provize hned po prodání zájezdu. To u nás nikdo na trhu nedělá a věříme, že to může dál zvýšit prodeje.

Do Čedoku patřil dříve Eso Travel, který odkoupil původní majitel. Jaké plány máte se zájezdy za exotikou?
Trh zde prošel velkým úpadkem, chybí tu širokotrupé letadlo, které zde dříve měly České aerolinie. Létat do Karibiku s Boeingem 737 není zjevně nejlepší nápad, proto se trh výrazně zmenšil. Myslím, že hlavním cílem je získat na další zimu takové letadlo, které by umožnilo lety do exotiky bez mezipřistání. Travel Service ho na zimu letos má, ale v Česku nelétá, místo toho létá pro Itaku v Polsku.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

8. dubna 2024

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv...

Věhlasné pražské lahůdkářství po sto letech skončilo. Firma je v likvidaci

5. dubna 2024  13:14

Pražské lahůdkářství Zlatý kříž po sto letech zavřelo svůj provoz a firma je v od začátku roku v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani napotřetí to nevyšlo. Šéfkuchař Ridi zavřel svou další restauraci

5. dubna 2024  10:11

Šéfkuchař Emanuele Ridi zavřel svou restauraci Manu v pražské Revoluční ulici. Podle deníku Aha! se...

Konec nadvlády lehátek. Řecko chystá nový plážový zákon, bude přísný, slibuje

6. dubna 2024

Turisté, kteří se letos chystají na návštěvu Řecka, se již od května budou muset připravit na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli máslu v mrazáku jsme závislí na slevách, vysvětluje analytik

6. dubna 2024

Premium Ve slevových akcích se před dvaceti lety prodávala čtvrtina zboží. Ale od té doby každý rok naše...

Topná sezona byla krátká i úsporná. Lidem se vrátí vysoké přeplatky

13. dubna 2024

Premium Letošní zima byla nejteplejší za posledních šedesát let. Topit Češi začali později a končí naopak...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zemřel návrhář Cavalli. Přírodní potisky a přízeň celebrit mu vynesly miliardy

12. dubna 2024  22:10

Ve věku 83 let ve Florencii zemřel italský módní návrhář Roberto Cavalli. Proslavila spolupráce s...

S obnovitelnými zdroji roste riziko blackoutů. Pomáhat může umělá inteligence

12. dubna 2024

Poptávka po elektrické energii po celém světě každým rokem stoupá. I kvůli klimatické změně státy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Když se prohlížíme s manželem nazí, jsem smutná, říká herečka Želenská

Olgu Želenskou (63) znají čeští diváci především z dabingu nebo z jejího zájezdového divadla Háta. Objevila se i v...

Prosila jsem o shovívavost a žádná nepřišla, říká Anna Julie Slováčková

Anna Julie Slováčková (28) se v rozhovoru pro iDNES.cz svěřila s tím, kdo je pro ni v životě momentálně největší oporou...

Bianca Censori opět pobuřuje, ukázala prsa i klín v průsvitných šatech

Bianca Censori (29) se nahoty nebojí. Manželka rapera Kanyeho Westa (46) odhalila bujné poprsí i klín v průsvitném...

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv českých turistů...