Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Od lístků na vlak po letecké zájezdy. Cestovka Čedok slaví sté výročí

aktualizováno 
Cestovní kancelář Čedok oslavila první červencový den sto let své existence. Od prodeje železničních jízdenek se dostala až k letenkám a exotickým zájezdům a pozici si udržela i přes několik politických režimů a ekonomických krizí.

Předchůdcem Čedoku byla Informační kancelář, kterou u příležitosti prvního výročí existence samostatného Československa založili v listopadu 1919 členové Zemského cizineckého svazu a Československých státních drah. Kancelář poskytovala informace a služby zahraničním návštěvníkům Prahy a zřídila své sídlo v pražské Hybernské ulici.

U zrodu Čedoku stáli v roce 1920 ministerský rada Ctibor Fiala a vrchní ministerský komisař ministerstva železnic Igor Geryk. Společnost byla založena Československou bankou Bohemia a zemskými cestovními svazy jako protiváha zahraniční konkurence na trhu cestovních služeb. Již ve dvacátých letech vznikl první katalog zájezdů s názvem Naše cesty a Čedok začal vydávat i cestovní šeky.

Významným zdrojem výnosů byl zpočátku prodej železničních jízdenek prodávaných zejména dělníkům cestujícím za prací do francouzských uhelných dolů a dále pak prodej lodních lístků vystěhovalcům do Ameriky. V té době byla populární především domácí turistika, výlety do hor či lázní. Populární byly i výletní zájezdy do Prahy, ze zahraničních destinací vedla Evropa, především Jugoslávie, Skandinávie a pak také Severní Afrika. Náročnější turisté často volili benátské Lido nebo ostrov Capri.

V roce 1925 Čedok ovládl trh tuzemských zájezdů, kterému dominovaly vlakové zájezdy do Krkonoš, na Štrbské Pleso a do Podkarpatské Rusi. Začal také využívat autobusy a letadla. O rok později byla poprvé použita zkratka Čedok, tedy Československá cestovní a dopravní kancelář.

Historický autokar stoleté společnosti Čedok

Historický autokar stoleté společnosti Čedok

I přes ekonomickou krizi třicátých let Čedok rozšiřoval nabídku. V té době bylo v Československu 20 poboček a firma v roce 1936 získala statut akciové společnosti ve vlastnictví státu. V roce 1939 poskytla společnost své vlaky siru Nicholasi Wintonovi, který v předvečer vypuknutí druhé světové války transportem zachránil 669 dětí.

V období během druhé světové války ztratil Čedok pobočky v Sudetech a na Slovensku. Jediné služby, které mohl poskytovat, byly krátké výlety a dělnické rekreace. Po válce se cestovní kancelář dostala díky Benešovým dekretům pod Národní správu a začala podnikat okružní jízdy Prahou. Své autokary Čedok využil i k repatriaci lidí z koncentračních táborů a během čtyřicátých let otevřel dveře zahraniční spolupráci a vznikla pobočka v Londýně.

Historická pobočka cestovní kanceláře Čedok

Historická pobočka cestovní kanceláře Čedok

Po Vítězném únoru se služby opět změnily. Společnost byla znárodněna a zájezdy byly určeny hlavně pro pracovní sílu, která chtěla regenerovat nebo pro ROH. Čedok začal kromě zájezdů poskytovat i cestovní publikace, známky či možnost cestovního spoření. Od znárodnění v roce 1948 až do roku 1989 se Čedok i přes dílčí konkurenci dalších organizací stal prakticky synonymem slova „cestovní kancelář“.

Ve druhé polovině padesátých a první polovině šedesátých let byl obnoven cestovní katalog Čedoku. Zájezdy se mohly konat pouze do povolených států, především do Maďarska, NDR či Rumunska, ale i do Sovětského svazu. Dříve tolik oblíbená Jugoslávie se navštěvovala jen minimálně.

27. listopadu 2015

Za socialismu vedl Balaton a podnikové rekreace

V letech 1966 až 1968 přišlo uvolnění. Rozvíjelo se i cestování na západ. Kromě návratu Čechoslováků do Jugoslávie, které se začalo přezdívat Slovanská riviéra, se zákazníci mohli podívat i do Rakouska či Francie.

Okupace v roce 1968 s sebou přinesla nejen omezení možných destinací, ale i práci pro Čedok navíc. V srpnu 1968 bylo totiž v zahraničí přes 20 tisíc Čechů a cestovní kancelář se starala o jejich repatriaci. Turisté opět cestovali do východních zemí a také na levné pobyty v rámci podnikové rekreace v chatách a stanech.

Mezi populární sedmdesátkové destinace patřil Balaton, Bulharsko a začala fungovat i takzvaná letadla družby do Sovětského svazu. Mezi opravdu exotické destinace se přidala Korea, Vietnam a Kuba.

Během sedmdesátých let se také více lidem zpřístupnily letní pobyty u moře. Právě v tomto období vzniká slogan „S Čedokem za hranice všedních dnů“, který se později stal marketingovým heslem. Rozšiřovaly se i letecké zájezdy, v roce 1972 podnikl Čedok svou vůbec první velkou cestu s Boeingem 747 Jumbo do indického Dillí.

Během osmdesátých let se Čedok zaměřoval na expanzi. V cestovce pracovalo okolo jednadvaceti tisíc zaměstnanců, kancelář měla 166 poboček v Československu a dvacet v cizině a ve velkém stavěla hotely. Mezi ně patří i například Hilton nebo Corinthia Tower na pražském Vyšehradě.

Nová doba a nové možnosti

S pádem železné opony po roce 1989 se Čedoku otevřely zcela nové možnosti - například cesty na Tahiti, do Izraele, Jihoafrické republiky nebo na Antarktidu - ale zároveň přibyla razantně i konkurence.

Příběhy značek: Čedok lákal na exotiku KLDR, prestiž SSSR i na levné kempy

Cestovní kancelář přicházela o zákazníky a po rozpadu Československa se Čedok rozdělil na českou kancelář a slovenskou odnož Satur.

Akciovou společností je Čedok od listopadu 1993. V roce 1995 se stala jeho většinovým vlastníkem společnost Unimex Group. Po roce 2000 prohluboval Čedok partnerství s aerolinkou Travel service a v roce 2003 koupil za deset milionů poloviční podíl v cestovní kanceláři ESO travel. O rok později zakládá dceřinou společnost Čedok Slovakia v Bratislavě.

V roce 2016 Čedok koupila polská cestovní kancelář Itaka. Čedok poté prošel řadou změn a dnes poskytuje zájezdy do více než 50 zemí světa. Tržby společnosti v roce 2018 meziročně vzrostly o 22 procent na 2,55 miliardy korun. Zisk klesl o téměř dva miliony korun na 1,2 milionu korun.

Autor:
  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Držte si klobouky, padáme. Čtvrtletní propad ekonomiky bude až 18 procent

Česká ekonomika zřejmě ve druhém čtvrtletí prodělala kvůli dopadům šíření koronaviru a restriktivním opatřením největší...

Roušky vyrobily české firmy v rekordním čase. Jenže je zatím nesmí prodat

Řada českých firem nově vyrábí roušky, prodávat je však nemůže. Narážejí na problémy při certifikaci svých výrobků. Ta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Umíme spočítat, kde bude úroda, říká šéf firmy pomáhající farmám v Africe

Seriál „Máme velká data a zajímá nás celý svět,“ říká zakladatel startupu Big Terra, který se zaměřuje na datové služby pro...

Twitter prolomil ledy. Začal mluvit o zpoplatnění některých služeb

Americká sociální síť Twitter zvažuje spuštění nových funkcí, které by operovaly na základě placeného předplatného....

Změny v automobilce Škoda pokračují. Končí i šéf českého zastoupení Vlček

Škoda Auto pokračuje v personálních obměnách. K 1. září končí šéf českého zastoupení automobilky Škoda Auto Luboš...

Dronů je moc a hrozí karamboly. Nová česká firma sladí dráhu jejich letu

Seriál Mladí nadšenci moderních technologií vyvíjejí speciální zařízení pro koordinaci dronů. Je jich totiž už tolik, že by do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...