ZANIKLÉ TRATĚ: Trať z Chuchelné byla pašerákům osudná, při nehodě uhořeli

Seriál
Dnešní díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede na Hlučínsko. Podíváme se na zoubek dráze, která spojovala Rakousko-Uhersko s Pruskem. Právě na ní se po první světové válce odehrálo nejhorší železniční neštěstí ve Slezsku. Zamíříme na trať Opava–Chuchelná–Racibórz.

Mapa trati Opava–Chuchelná–Racibórz. Modře vyznačený úsek je dosud v provozu.

Hlučínsko je území v historickém Slezsku, o které se po staletí hádala řada států a které se mnohokrát ocitlo v soukolí dějin. Původně rakouské Hlučínsko v roce 1742 prohrála Marie Terezie ve válce s Pruskem. Po první světové válce připadlo Československu, a to i přesto, že většina obyvatel se hlásila k německé národnosti. Po roce 1938 připadlo přímo Německé říši, aby se po sedmi letech vrátilo zpět k ČSR, ve chvíli, kdy se posunuly hranice Polska směrem na západ.

Naše trať vznikla v roce 1895, tedy v době, kdy Hlučínsko patřilo Německu. Tehdy všechny ekonomické i dopravní vazby z tehdy rakouského Slezska mířily na sever. Není tak divu, že většina železničních tratí vedla právě tam.

Slovníček názvů stanic

Česky: Opava západ
Německy: Troppau Staatsbahnhof

Česky: Chuchelná
Německy: Kuchelna

Česky: Křanovice
Německy: Kranowitz
Polsky: Krzanowice

Česky: Ratiboř
Německy: Ratibor
Polsky: Racibórz

Trať z Ratiboře (dnes Racibórz) až k hraničnímu mostu přes řeku Opavu vybudovaly Pruské dráhy, které taky zajišťovaly provoz. Německé vlaky zajížděly na tehdejší opavské státní nádraží, dnešní stanici Opava západ.

Teprve po vzniku Československa a připojení Hlučínska se provoz změnil. Němci zajížděli nejprve do Kravař, pak už jen do Chuchelné, kde se muselo přestupovat. V Chuchelné také sídlily celní úřady.

V roce 1945 byla trať při osvobozování Opavy poškozena. Provoz byl obnoven až v roce 1946, ale přes hranice se už vlaky nerozjely. Na československém území jezdily až do Chuchelné, v novém Polsku jen do zastávky Krzanowice Południowe, a to navíc pouze do roku 1993, kdy byla celá trať opuštěna.

Osobní vlak ve stanici Krzanowice Krzanowice Południowe v 90. letech 20. století GPS: 50.0142267N, 18.1284164E

Krutá smrt v plamenech

Dne 24. října 1919 se na trati stalo nejhorší železniční neštěstí ve Slezsku. Ve 4:40 ráno nákladní vlak z Ratiboře ve stanici Kranowitz (dnes Krzanowice) nedobrzdil a vjel do výhybky mezi první a druhou kolejí. Lokomotiva ovšem zasahovala do profilu právě přijíždějícího osobního vlaku od Kravař, srážce se už nedalo zabránit.

V osobním vlaku cestovala spousta pašeráků lihu, který by tehdy v Prusku výrazně dražší než v Československu. Pašeráci si přímo na tělo přidělávali umně vyrobené plechové nádoby, ve kterých líh převáželi. Sami železničáři navíc pašovali ve služebním voze sud lihu. Po srážce vybuchlo plynové osvětlení a dřevěné vagony zachvátil oheň. Pašerákům se nárazem zprohýbaly nádoby na těle a líh začal hořet a lidé s ním. Někteří v bolestech vyběhli ven, svědkové uváděli, že viděli lidské hořící pochodně běžet do polí.

Stanice Kranowitz (Krzanowice) na dobové pohlednici z doby před druhou světovou válkou

Následky katastrofy byly tragické. Nejméně 19 lidí zemřelo na místě, dalších minimálně 11 cestujících zemřelo v pozdějších dnech v nemocnicích. Těžce zraněných tehdy bylo více než 50.

Průzkum po 77 letech

Na trať jsme se vydali 77 let (natáčeli jsme loni na podzim) po ukončení přeshraničního provozu. Nejprve jsme prozkoumali původní stopu dráhy za stanicí Opava západ, kde železnice do Ratiboře do roku 1933 překonávala koleje Severní dráhy císaře Ferdinanda z opavského východního nádraží. Po mostě tam dodnes zbyly kamenné opěry ocelového mostu.

Parní lokomotiva 423.043 u pilířů bývalého mostu, po kterém vedla do roku 1933 trať z Ratiboře. GPS: 49.9288028N, 17.9206497E

Další naší zastávkou byla stanice Chuchelná. V reportáži vám ukážeme místa, kde stávaly dva mosty přes trať. Těsně před hranicí objevíme pruský cihlový propustek.

Zamířili jsme samozřejmě i do Polska. Jako obvykle je tam trať ve velice zachovalém stavu, jen je notně zarostlá. Podíváme se do zastávky Krzanowice Południowe, která dnes slouží jako zázemí pro cyklisty a turisty, a prohlédneme si i místo železničního neštěstí z října 1919 ve stanici Krzanowice.

Ocelový most přes říčku Psinu je největší umělou stavbou na trati. GPS:...
Parní lokomotiva Ty42-107 přejíždí ocelový most přes říčku Psinu (90. léta 20....

Ocelový most přes říčku Psinu je největší umělá stavba na trati

Nevynechali jsme ani největší umělou stavbu na trati – ocelový most přes říčku Psina. Zastavili jsme se také v zastávce Wojnowice a u souběhu se starší tratí z Baborówa. Na jednom z mostků si dokážeme, že se obě dráhy stavěly v odlišný čas.

Naše putování skončíme ve stanici Racibórz. Ta právě prochází už několikátou zásadní přestavbou během posledních sta let. Její původní podobu si tak můžeme připomenout už jen na historických pohlednicích.

Stanice Ratiboř (Racibórz) ve 30. letech 20. století (kolorováno) GPS: 50.0827544N, 18.2196542E

Zprovoznit trať z Opavy do Ratiboře by dnes nemuselo být tak náročné. Je ovšem otázkou, zda by o obnovení provozu měli cestující z obou stran hranice vůbec ještě zájem.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

    • Praha-Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
    • Krnov – Głubczyce
    • Slavíčský tunel
    • Náchod – Kudowa-Zdrój
    • Bohumín – Karviná
    • Čáslav–Močovice
    • Brno-Královo Pole – Česká
    • Svídnická údolní dráha
    • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
    • Bošice–Svojšice
    • Vlečka Zbrojovky Vsetín
    • Tunel Litoměřice
    • Česká–Tišnov
    • Hostivice–Středokluky
    • Mariánské Hory – Brušperk
    • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...