Unikátní lanovka na Ještěd − nejstarší a jediná v Česku

  6:00aktualizováno  6:00
Dvě zelené kabiny, které během čtyř minut překonají vzdálenost 1 188 metrů, jsou skutečným unikátem v zemi. Nikde jinde než na Ještědu podobnou lanovku nenajdete. Přitom je to letitá dáma − letos v červnu oslaví 75 let provozu.

lanovka na Ještěd - Jízda kabinkovou lanovkou na Ještěd trvá čtyři minuty | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Když v roce 1933 oficiálně poprvé spouštěli lanovou dráhu na Ještěd, byla to prestižní událost. Akci organizovalo tehdejší ministerstvo železnic a do Liberce se sjeli vedle šéfů Českých drah regionální politici, podnikatelé a zástupci firem, které se na výstavbě podílely.

"V úvodu odeslali telegram prezidentu republiky Masarykovi a ministrovi železnic a pak už se červená kabina vydala na svou první veřejnou cestu," poznamenal Pavel Vursta, který je už osmnáct let jejím přednostou.

"Liberec tak získal ojedinělou atrakci, kterou je lanovka dodnes. A to i přes to, že slouží lidem už pětasedmdesátým rokem."

Lanovka na Ještěd

Atrakce pro turisty

Do Liberce kvůli lanovce začaly mířit davy lidí. Platilo, že kdo přijel do Liberce a nebyl lanovkou na Ještědu, v Liberci jako by ani nebyl.

"Dá se říct, že to platí dodnes, protože v průměru ročně přepravíme čtvrt milionu cestujících," říká Vursta.

"Výhodou je, že se s námi mohou svést slečny v lodičkách i turisté s batůžky nebo lyžaři."

První zmínka o záměru výstavby lanové dráhy na vrchol Ještědu spadá do roku 1924. Tehdy německá firma Balichert, podnikající v lanové dopravě, předložila projekt majiteli hotelu na Ještědu, jímž byl Německý horský spolek pro Ještěd a Jizerské hory.

Po peripetiích s povoleními a výběrovými řízeními byla nakonec stavbou pověřena firma František Wiesner, dnes Transporta Chrudim. Stavbu ukončili stavitelé za dvanáct měsíců a dvanáct dnů.

Náklady na stavbu byly šest a půl milionu korun a zařízení celé bylo dílem domácích firem. První lidi začala lanovka přepravovat v červnu 1933.

Trať ještědské lanovky začínala na stanici v Horním Hanychově a končila na plošince pod hotelem. Vodorovně měřila přes 1 111 metrů, našikmo měřila o něco víc.

"Byla druhou kabinovou lanovkou v Československu, po lanovce z Janských Lázní na Černou horu v Krkonoších. Dnes je už ale jedinou, protože lanovka v Janských Lázních byla zrušená," poznamenal Vursta.

"Po obsazení Sudet Němci převzaly lanovku Německé říšské dráhy a pak ji na dva roky přebralo město Liberec. Po osvobození se stala zase součástí železnice a vrátili se sem původní zaměstnanci," vypráví Vursta.

lanovka na Ještěd

Zdejší pracovníci tu vůbec vydrželi obvykle dlouho. Za celou dobu trvání se tu vystřídali jen čtyři přednostové, což je průměrná služba na jednoho kolem dvaceti let.

V roce 1971 začaly dráhy s rekonstrukcí, která trvala až do roku 1975. Z původního zařízení zbyla jen nepatrná část stavební konstrukce ve stanicích. Trať byla opravená jako dvoulanová.

Navíc byla lanovka prodloužena o pět metrů na 1 188 metrů s převýšením 402 metrů. Dvojice podpěr byla nahrazena podpěrou jedinou o výšce 30 metrů. Nové kabiny mají kapacitu až 525 osob za hodinu.

Kontroluje se rentgenem

Kabinová lanovka na Ještěd je sice nejstarší v Česku, musí ale splňovat všechny bezpečnostní a technické parametry.

"Dvakrát do roka ji kontrolujeme a opravujeme. Zatímco na jaře je revize kratší, na podzim je složitější. To totiž demontujeme kabiny a pod rentgenem prohlížíme všechny součástky a hledáme možné vady," říká Vursta.
"Také s sebou vozíme bezpečnostní zařízení, které nám umožňuje otvorem v podlaze evakuovat do devadesáti minut všechny cestující."

To je podle něj rychlejší než například u lanovek sedačkových, kdy jsou lidé rozmístěni po celé trase a záchranářům trvá mnohem déle, než lidi dostanou na zem.

"Vozíme s sebou také náhradní agregát na výrobu elektřiny, aby v případě výpadku proudu lanovka vždy dojela do stanice," doplnil Vursta.

Pracovníci lanové dráhy také pravidelně cvičí společně s Horskou službou, lékařskou záchrankou a drážními hasiči evakuaci cestujících z lanovky.


Kabinová lanovka - technické údaje


Převýšení trati: 401,7 m 
Šikmá délka trati: 1 188 m 
Dopravní rychlost: 0,5 až 10 m/s 
Celkový čas jízdy: 4 min 
Počet kabin: 2 
Kapacita kabiny: 35 osob 
Přepravní výkon oběma směry: 1 050 osob za hodinu 
Počet podpěr: 1 
Max. výška kabiny nad terénem: 30 m 
Max. sklon na trati: 55,78 % 
Průměrný sklon trati: 36 %
Systém dráhy: kyvadlový
Maximální rychlost: 36 km/hod.
Lanovka může být řízena buď ručně, nebo automaticky

Kolik zaplatíte za jízdenku:
Obyčejné jízdné: 60 Kč/jeden směr, 100 Kč/zpáteční
Děti do 15 let: 30 Kč/jeden směr, 50 Kč/zpáteční
Dětský kočárek: 30 Kč/jeden směr, 50 Kč/zpáteční
Saně, skibob, padák, zavazadla nad 10 kg: 30 Kč
Jízdní kolo 50 Kč
více na stránkách Českých drah www.cd.cz 

Od 14. do 25. dubna 2008 bude lanovka na Ještěd mimo provoz kvůli pravidelným opravám a revizi.

Autoři:

Nejčtenější

Sedm her z časů minulých: bavte se a vyhrajte exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Připomeňte si třicet let svobody se soutěží iDNES.cz a CK S.E.N. Výherce na podzim absolvuje cestu kolem světa. Soutěž...

Moře i nejkrásnější jezero Evropy. Kde hledat skvělé destinace na podzim

Pláž Pearl Beach v Eilatu

S koncem letních prázdnin se pomalu vylidňují pláže i horská střediska a nastává ideální čas pro kratší dovolenou bez...

KVÍZ: Poznáte města, která po pádu komunismu změnila název?

Komunistická propaganda slibovala mnohé. Plakáty lákaly například na rekreaci v...

Po rozpadu východního bloku a Sovětského svazu probíhaly ve střední a východní Evropě obrovské změny. V některých...

Deset nejlukrativnějších linek, které na nebi vydělávají stovky milionů

Na letištích trávíme při přestupech i hodiny. Některá letiště dokážou dlouhou...

Letecká doprava se neustále zhušťuje a nad hlavami nám prolétá stále více letadel. Některé destinace aerolinky...

Elektrokola v Alpách budí vášně. Začíná boj o budoucnost cykloturistiky

Elektrokola jsou v Alpách tuto sezonu absolutním hitem.

Němci si jen za loňský rok pořídili téměř milion elektrokol. A nic nenasvědčuje tomu, že by tento trend měl upadat. V...

Další z rubriky

Zaniklé tratě: Úzkokolejka na Bruntálsku čelila závějím i chudobě

Poslední vlak, který po trati projel. Rok 1936 foto: Johann Theimer sbírka:...

Další díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na severní Moravu, do chudého kraje, kterému úřady ani nepovolily postavit...

Třiatřicet českých divů světa. U nás najdete poušť, Versailles i Fudžijamu

Letní slunovrat - nejkratší noc roku u menhiru Kamenný pastýř u obce Klobuky na...

Nejkrásnější a nejzajímavější místa planety se vejdou do hranic naší vlasti. Nevěříte? Magazín Víkend MF DNES vám...

Na co zírá mašinfíra: Trať z roku 1895 vás doveze až do Hanáckých Atén

Na padesát jízd historických vlaků přijelo v uplynulých letech po opuštěné...

Mašinfíra iDNES.tv se v tomto díle po dlouhé době vydá na Moravu. Motorovým vozem M286.1032, zvaným Krokodýl, projede...

Najdete na iDNES.cz