Muzea vonící párou: V depozitáři NTM v Chomutově spí železniční poklady

  • 5
Jedenáctý díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede do Chomutova, do depozitáře Národního technického muzea. Není to nablýskaná expozice, ale vlastně obrovský sklad lokomotiv, které čekají na důstojné umístění v chystaném železničním muzeu na Masarykově nádraží. I přesto jsou tam návštěvníci vítáni.

První vlak přijel do Chomutova 8. října 1872, město se postupně stalo jednou z nejvýznamnějších železničních křižovatek v Podkrušnohoří. Potkávaly se tam tratě Ústecko-teplické dráhy, Buštěhradské dráhy a Duchcovsko-podmokelské dráhy.

Původní výtopna Buštěhradské dráhy, která stála proti výpravní budově, se časem rozrostla. Lokomotivní depo Chomutov nakonec disponovalo dvěma velkými rotundami, dvěma točnami a mnoha venkovními kolejemi.

Do konce sedmdesátých let 20. století tam stávaly parní lokomotivy, které tehdy ještě zasahovaly do běžného provozu. Po konci parní éry pak střecha obou rotund chránila hlavně motorové vozy (M152 a M262), které vyrážely na okolní tratě, a motorové lokomotivy včetně nejsilnějších Sergejů.

Pětasedma 475.102 na točně depa Chomutov v roce 1976
Lokomotiva T478.4047 na točně depa Chomutov (21. srpna 1986)

Lokomotivní depo Chomutov v době provozu

Národní technické muzeum areál depa odkoupilo od Českých drah v roce 2013. Od té doby tam shromažďuje svoji železniční sbírku.

Haly plné spících pokladů

Národní technické muzeum naštěstí vyslyšelo hlasy železničních fanoušků a svůj chomutovský depozitář během turistické sezony zpřístupňuje. Letos je otevřeno od začátku dubna do konce října.

Depozitář není plnohodnotnou muzejní expozicí, nečekejte tedy naleštěné stroje. Spíš si připadáte jako v zámku Šípkové Růženky, oceloví obři vypadají, jako kdyby spali a čekali na svoje znovuzrození. Ale některé exponáty mají šanci, že se zrestaurované časem dostanou do chystaného Muzea železnice a elektrotechniky na pražském Masarykově nádraží.

Ve dvou gigantických rotundách (v roce 2023 je však jedna kvůli opravě uzavřena) si můžete prohlédnout zhruba 100 kolejových vozidel: lokomotivy, motorové vozy, vagony, drezíny a další traťové stroje. Nejstarší parní lokomotivou je Donnersberg (Milešovka), která byla vyrobená v roce 1870 pro Ústecko-teplickou dráhu.

Parní lokomotiva 322.302, původně IIIa č.17 "Donnersberg“ Ústecko-teplické dráhy

Ostatně parní lokomotivy jsou asi největším lákadlem. Některé stroje se ještě před pár lety proháněly po kolejích v rámci nostalgických jízd. K vidění je například rychlíkový Albatros 498.106, držitel československého rychlostního rekordu (162 km/h), potkáte tu i první poválečnou lokomotivu Kremák 534.0301 nebo tramvajovou parní lokomotivu Gartenau, vyrobenou v Linci roku 1887.

Obdivovat můžete i luxusní salonní vozy. Třeba vagon Ústecko-teplické dráhy z roku 1900 nebo salonní vůz vyrobený v Kopřivnické vagonce pro barona Rotschilda v roce 1906. Mimochodem, víte, že si baron nechal do svého vagonu instalovat rituální lázeň mikve?

V přístupné části železničního depozitáře NTM v Chomutově najdete lokomotivy všech trakcí, traťové stroje i vagony.

V reportáži vás zavedeme i do míst, kam se běžný návštěvník nedostane. Ukážeme vám venkovní areál, kde na střechu čekají desítky dalších exponátů. Podle ředitele Železničního muzea NTM Michala Novotného by se právě tam měly postavit haly dalších depozitářů.

Do chomutovského depozitáře NTM se dostanete poměrně snadno. Třeba vlakem, expozice je na dohled od nádraží. Pokud pojedete autem, zaparkujete zdarma na parkovišti nedalekého hypermarketu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz