Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O provoz linek v okolí Prahy mají zájem i dopravci z Rakouska a Slovenska

  10:48aktualizováno  11:33
Do předběžných konzultací k třicetileté zakázce na provoz elektrických vlaků na příměstských linkách v okolí Prahy a ve Středočeském kraji se přihlásily rakouské ÖBB nebo Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK. Celkem zájem projevilo pět firem. Kromě zmíněných i České dráhy, RegioJet a Arriva.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

„Pokud by se těchto pět zájemců přihlásilo do soutěže, tak si myslím, že by to bylo fajn,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Zděnek Hřib. Kromě pětice zmiňovaných byly k předběžným konzultacím vyzváni další dopravci, jako například společnost Leo Express, nebo Die Länderbahn. Neúčast v konzultacích nicméně neznamená, že by se do tendru, který má začít letos v říjnu, nemohli následně přihlásit. Kromě dopravců oslovila Praha a Středočeský kraj i výrobce vlaků.

Soutěž na nového železničního dopravce je rozdělená do tří výběrových řízení. Pokud by všechny výkony byly soutěžené v jednom balíku, byla by celková částka tak velká, že by mohla některé potenciální uchazeče odrazovat, uvedli zástupci IDSK, která koordinuje veřejnou dopravu Středočeského kraje.

V první řadě jde o zakázku na dvoupatrové elektrické soupravy na tratích z Prahy do Berouna, Kolína, Milovic a Mladé Boleslavi, které mají od konce roku 2029 nahradit nynější vozidla City Elefant. S novějšími soupravami City Elefant se nicméně počítá na linkách na Benešov, Kolín nebo Lysou do roku 2044 v souvislosti s tím, jak se bude přepínat stávající stejnosměrné napájení na střídavé.

Další částí zakázky jsou pak jednopatrové elektrické vlaky pro linky do Kralup a do Benešova.

Nákup 54 elektrických jednotek má vyjít podle odhadů objednatele na 21,6 miliard korun. Dalších až 24 miliard může Středočeský kraj a Praha využít na nákup dalších vozidel z opce. „Je to celkem 45 miliard investičně, když si ale započítáte cenu peněz, odpisy, náklady, tak to posouvá hodnotu kontraktu někam k 60 miliardám korun,“ uvedl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký.

Jízdné výhledově zdraží

O tyto náklady by se Praha a kraj měly dělit přibližně rovným dílem. Protože ale nepočítá s využitím dotací, dojde k výraznému zatížení rozpočtů, které mají kraj i město vyčleněné na veřejnou dopravu. Ve Středočeském kraji dojde k navýšení nákladů na dopravu zpočátku o 1,4 miliardy korun, později až o tři miliardy ročně. V současnosti přitom kraj na železniční dopravu doplácí 2,8 miliardy korun.

Nové vlaky se budou na kolejích v Praze a ve Středočeském kraji objevovat postupně mezi roky 2029 až 2035. „Jízdné se bude muset v čase zvyšovat. Není reálné předpokládat, že Praha a Středočeský kraj pořídí nové vlaky a nijak se to neprojeví na nákladech. Musíme si uvědomit, že modernizace vždy něco stojí,“ uvedl Borecký.

Zatím je ale příliš brzy předpovídat, jakým způsobem se bude cena jízdenek zvyšovat. Celá řada proměnných je totiž neznámá. Nelze například několik let dopředu odhadovat, jaká bude cena energií a podobně, doplnil Borecký.

Není jasné, kdy bude elektrika

Podobně jako elektrifikované linky, měl původně nového dopravce určit soutěž i na dieselových lokálkách například do Čerčan, do Mladé Boleslavi přes Všetaty nebo do Rudné. Problém zde ale je v tom, že jde o trati, které by měly být výhledově elektrifikované, ale není jisté, že bude harmonogram dodržený. Například trať do Všetat by měla být elektrifikovaná v roce 2029 a trať do Čerčan v roce 2032.

„Na základě ne úplně dobré zkušenosti s dodržováním termínů dokončování infrastruktury jsme uznali, že koncept nabídkového řízení je pro tyto linky nevhodný, protože téměř do poslední chvíle nevíme, kdy ta infrastruktura bude hotová,“ uvedl náměstek ředitele Idsk pro ekonomiku Andrej Hoffman. kraj se proto rozhodl jít cestou přímého zadání místo desetiletého kontraktu, který by byl z hlediska změny pohonu vlaků méně flexibilní.

Obavy ze zpoždění kraj trápí i na modernizované lince do Kladna, která je spojena s projektem výstavby tratě na pražské letiště a kam by rovněž měly být od roku 2029 nasazeny vysokokapacitní dvoupodlažní vlaky pro 400 cestujících. Správa železnic oficiálně počítá s dokončením trati v roce 2029. Podle Boreckého pravděpodobně půjde k tomuto datu o ostrovní provoz pouze na Veleslavín a ne až do středu Prahy. Ani tento omezený provoz ale není garantovaný.

Chtěli jsme vyvolat jednání se Správou železnic, kde jsme chtěli zasmluvnit jednoznačně povinnosti objednatele, tedy povinnost objednat vozy k nějakému určenému termínu a Správa železnic by měla povinnost dokončení infrastruktury tak, aby se to potkalo v čase. Nicméně ze strany Správy železnic nebyla vůle takovouto smlouvu podepsat,“ uvedl náměstek ředitele Idsk pro dopravu Pavel Winter.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Renesance jádra je šance pro české podniky, říká šéf plzeňské Škody

21. května 2024

Premium Plzeňský podnik Doosan Škoda Power je předním světovým výrobcem a dodavatelem moderních parních...

Evropa vsází na zelený vodík. Ambiciózní plán má ale spoustu mezer

21. května 2024

V evropských plánech na proměnu energetiky hraje klíčovou roli vodík. Zamýšlený přechod na...

Jako nemluvňata. Japonci ve velkém podléhají investičním podvodům

20. května 2024

Rostoucí japonská burza s sebou nese i odvrácenou stranu: investiční podvody. V posledním čtvrtletí...

Nástupní mzdy v energetice stouply o třetinu. Je to výkyv, vysvětlují experti

20. května 2024

Údaje o nástupních mzdách, jak je sleduje pracovní portál JenPráce.cz, vykázaly v dubnu zajímavou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....