Když si šedesátiletá Japonka Endó uvědomila, že její úspory nestačí na pohodlný důchod, začala hledat jiné způsoby, jak si zvýšit své úspory. Loni v létě ji na sociálních sítích zaujala reklama společnosti Meta Platforms na bezplatné investiční semináře, a tak na ni klikla. Poté jí přišla pozvánka do facebookové skupiny. Endó po kouscích začala investovat do aplikace, kterou jí skupina poslala.
Postupně se tlak začal zvyšovat. Chtěli po ní, aby investovala stále více. Slibovali jí, že vyšší investice přinese vyšší výnos. Nakonec si Endó peníze dokonce půjčila. Celkem takto investovala 20 milionů jenů (téměř tři miliony korun). Investovat přestala, když jí aplikace ukázala zůstatek ve výši 100 milionů jenů.
Státní úřednice nejprve mohla ze svého obchodního účtu na zmíněné aplikaci vybírat malé částky. Když se ale v prosinci pokusila vybrat celý zůstatek svého účtu, zjistila, že to nejde. Ukázalo se, že aplikace byla falešná a její peníze skončily v něčí kapse, nikoli na akciových trzích.
Pracovat a šetřit
Podle nejnovějších statistik japonské národní policejní agentury bylo v prvních třech měsících letošního roku nahlášeno 1 700 podvodů, přičemž v každém z nich průměrně zmizelo 13 milionů jenů. V přepočtu zhruba 1,9 milionu korun.
Japonci se snaží svou nahromaděnou hotovost z uplynulých let ochránit před inflací, která jim z úspor nemilosrdně ukusuje. Zatímco investiční podvody se v posledních letech rozšířily po celém světě, Japonsko zůstalo relativně bez úhony. S ohledem na deflaci totiž neměl nikdo moc důvod se o investice zajímat.
Ekonomika Japonska klesla víc, než se očekávalo. Spotřebu brzdí vysoké ceny |
To se ale mění. Návrat inflace, která v loňském roce dosáhla čtyřicetiletého maxima, spolu s vládními opatřeními, která mají přimět lidi k investicím do japonských akcií, budí u Japonců zájem o investice a vytváří živnou půdu pro podvodníky, píše agentura Bloomberg.
Japonci totiž o investicích nic moc neví. „Japonsko naučilo lidi pouze tvrdě pracovat a šetřit peníze. Pokud jde o investice, lidé jsou jako nemluvňata,“ řekl Kazuhide Saidžó, prezident organizace obětí investičních podvodů.
Endó není zdaleka jediná, kdo má náhlý zájem o investování. Podle průzkumu Bank of Japan zveřejněného v březnu japonské domácnosti rychle zvýšily své investice do akcií. V prosinci 2023 meziročně vzrostly o 29,2 procenta ve srovnání s jednoprocentním nárůstem úspor v hotovosti.
Přesto hotovostní úspory tvoří v Japonsku více než polovinu aktiv domácností. To je výrazně více než 12,6 procenta ve Spojených státech a 35,5 procenta v eurozóně, jak vyplývá z jiného průzkumu Bank of Japan zveřejněného loni v srpnu. Japonská vláda se snaží využít tuto zásobu likvidity a podporuje přechod od spoření k investicím rozšířením od daně osvobozených penzijních spořicích účtů známých jako NISA.
Akcie nezaručuje výnos
Japonci mají nízkou finanční gramotnost, proto tak snadno na podvody naletí. Profesorka spotřebitelského vzdělávání na univerzitě v Ósace Madžuko Suzukiová říká, že japonské školy tradičně o budování bohatství nebo investování vyučují jen málo. Místo toho se zaměřují na spoření a utrácení. „Kdyby lidé pochopili zásadu, že žádná akcie vám nezaručuje stálý výnos, možná by se nenechali tolik podvádět,“ řekla pro agenturu Bloomberg.
V roce 2022 země zavedla do svých učebních osnov pro střední školy rozšířené finanční vzdělávání. Jeho cílem je naučit lidi, jaká jsou rizika a výnosy investic a pomoci jim tak plánovat jejich finanční budoucnost.
Přestože počet investičních podvodů v Japonsku je stále jen zlomkem toho, co se děje v jiných zemích, jejich náhlý výskyt přiměl nejvyšší vládní představitele k pozornosti. Premiér Fumio Kišida minulý měsíc prohlásil, že v červnu oznámí opatření proti nárůstu podvodů s důrazem na zatýkání zločinců.
Neštěstí přineslo požehnání! Konečně máme inflaci, jásá Japonsko. Jako jediné |
Zákonodárci v zemi požadují rychlejší reakci místní pobočky společnosti Meta, pod níž spadá mimo jiné i Facebook. Důvodem je rostoucí počet internetových reklam s podobiznami celebrit, které se snaží vylákat z lidí peníze, uvedl minulý měsíc v rozhovoru bývalý ministr pro digitální transformaci Takudža Hiraj.
Kritizoval společnost Meta za to, že je nejneschopnějším vlastníkem platformy, a uvedl, že by společnost měla pozastavit všechny reklamy na Facebooku v Japonsku, dokud nenajde lepší způsob boje proti podvodům.
„Facebook v Japonsku vydělává na reklamě pro podvodníky,“ řekl Kokufu Taidó, právník zastupující skupinu obětí investičních podvodů, která žaluje společnost Meta o náhradu škody v celkové výši 23 milionů jenů. Také poukázal na anonymitu některých aplikací pro zasílání zpráv, která vyšetřovatelům ztěžuje nalezení zločineckých skupin, a omezená mezinárodní spolupráce rovněž brání vymáhání náhrady škody.
„Mezi lidmi v Japonsku panují nyní obavy. Meta od roku 2016 investovala více než 20 miliard dolarů do týmů a technologií na zabezpečení naší platformy a budeme se i nadále soustředit na boj proti podvodné reklamě,“ uvedl zástupce společnosti a odmítl komentovat probíhající případy proti společnosti v Japonsku.