Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

O provoz linek v okolí Prahy mají zájem i dopravci z Rakouska a Slovenska

  • 4
Do předběžných konzultací k třicetileté zakázce na provoz elektrických vlaků na příměstských linkách v okolí Prahy a ve Středočeském kraji se přihlásily rakouské ÖBB nebo Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK. Celkem zájem projevilo pět firem. Kromě zmíněných i České dráhy, RegioJet a Arriva.

„Pokud by se těchto pět zájemců přihlásilo do soutěže, tak si myslím, že by to bylo fajn,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Zděnek Hřib. Kromě pětice zmiňovaných byly k předběžným konzultacím vyzváni další dopravci, jako například společnost Leo Express, nebo Die Länderbahn. Neúčast v konzultacích nicméně neznamená, že by se do tendru, který má začít letos v říjnu, nemohli následně přihlásit. Kromě dopravců oslovila Praha a Středočeský kraj i výrobce vlaků.

Soutěž na nového železničního dopravce je rozdělená do tří výběrových řízení. Pokud by všechny výkony byly soutěžené v jednom balíku, byla by celková částka tak velká, že by mohla některé potenciální uchazeče odrazovat, uvedli zástupci IDSK, která koordinuje veřejnou dopravu Středočeského kraje.

V první řadě jde o zakázku na dvoupatrové elektrické soupravy na tratích z Prahy do Berouna, Kolína, Milovic a Mladé Boleslavi, které mají od konce roku 2029 nahradit nynější vozidla City Elefant. S novějšími soupravami City Elefant se nicméně počítá na linkách na Benešov, Kolín nebo Lysou do roku 2044 v souvislosti s tím, jak se bude přepínat stávající stejnosměrné napájení na střídavé.

Další částí zakázky jsou pak jednopatrové elektrické vlaky pro linky do Kralup a do Benešova.

Nákup 54 elektrických jednotek má vyjít podle odhadů objednatele na 21,6 miliard korun. Dalších až 24 miliard může Středočeský kraj a Praha využít na nákup dalších vozidel z opce. „Je to celkem 45 miliard investičně, když si ale započítáte cenu peněz, odpisy, náklady, tak to posouvá hodnotu kontraktu někam k 60 miliardám korun,“ uvedl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký.

Jízdné výhledově zdraží

O tyto náklady by se Praha a kraj měly dělit přibližně rovným dílem. Protože ale nepočítá s využitím dotací, dojde k výraznému zatížení rozpočtů, které mají kraj i město vyčleněné na veřejnou dopravu. Ve Středočeském kraji dojde k navýšení nákladů na dopravu zpočátku o 1,4 miliardy korun, později až o tři miliardy ročně. V současnosti přitom kraj na železniční dopravu doplácí 2,8 miliardy korun.

Nové vlaky se budou na kolejích v Praze a ve Středočeském kraji objevovat postupně mezi roky 2029 až 2035. „Jízdné se bude muset v čase zvyšovat. Není reálné předpokládat, že Praha a Středočeský kraj pořídí nové vlaky a nijak se to neprojeví na nákladech. Musíme si uvědomit, že modernizace vždy něco stojí,“ uvedl Borecký.

Zatím je ale příliš brzy předpovídat, jakým způsobem se bude cena jízdenek zvyšovat. Celá řada proměnných je totiž neznámá. Nelze například několik let dopředu odhadovat, jaká bude cena energií a podobně, doplnil Borecký.

Není jasné, kdy bude elektrika

Podobně jako elektrifikované linky, měl původně nového dopravce určit soutěž i na dieselových lokálkách například do Čerčan, do Mladé Boleslavi přes Všetaty nebo do Rudné. Problém zde ale je v tom, že jde o trati, které by měly být výhledově elektrifikované, ale není jisté, že bude harmonogram dodržený. Například trať do Všetat by měla být elektrifikovaná v roce 2029 a trať do Čerčan v roce 2032.

„Na základě ne úplně dobré zkušenosti s dodržováním termínů dokončování infrastruktury jsme uznali, že koncept nabídkového řízení je pro tyto linky nevhodný, protože téměř do poslední chvíle nevíme, kdy ta infrastruktura bude hotová,“ uvedl náměstek ředitele Idsk pro ekonomiku Andrej Hoffman. kraj se proto rozhodl jít cestou přímého zadání místo desetiletého kontraktu, který by byl z hlediska změny pohonu vlaků méně flexibilní.

Obavy ze zpoždění kraj trápí i na modernizované lince do Kladna, která je spojena s projektem výstavby tratě na pražské letiště a kam by rovněž měly být od roku 2029 nasazeny vysokokapacitní dvoupodlažní vlaky pro 400 cestujících. Správa železnic oficiálně počítá s dokončením trati v roce 2029. Podle Boreckého pravděpodobně půjde k tomuto datu o ostrovní provoz pouze na Veleslavín a ne až do středu Prahy. Ani tento omezený provoz ale není garantovaný.

Chtěli jsme vyvolat jednání se Správou železnic, kde jsme chtěli zasmluvnit jednoznačně povinnosti objednatele, tedy povinnost objednat vozy k nějakému určenému termínu a Správa železnic by měla povinnost dokončení infrastruktury tak, aby se to potkalo v čase. Nicméně ze strany Správy železnic nebyla vůle takovouto smlouvu podepsat,“ uvedl náměstek ředitele Idsk pro dopravu Pavel Winter.