Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

  17:49aktualizováno  17:49
Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel vyskytly tak nepříjemné komplikace, že musel zrušit plánovanou trasu a vydat se směrem nad africký kontinent.

Let na Azory jsem připravoval jako druhou část expedice Evropské limity s tím, že jsem chtěl doletět nad nejzápadnější místo počítané ještě k Evropě, ostrůvek Flores.

A limity jsem opravdu otestoval. Ale nebyly to limity geografické, ale meteorologické. Už let do Portugalska probíhal v silně turbulentním větru a počasí, které mi celkem silně komplikovalo život.

Fotogalerie

V Portugalsku jsem se pak připravil na celkem čtyři pětihodinové přelety moře (Benavente-Madeira-Santa Maria a zpět). Kromě přípravy a prozkoušení všech záchranných pomůcek, které jsem absolvoval den předtím, mi předseda portugalského aeroklubu domluvil i podporu jejich vojenského námořnictva.

Večer před odletem jsem zjistil, že na letišti v Madeiře je turbulentní vítr kolem 35 uzlů (přes 60 km/h) foukající z boku na dráhu a že kvůli tomu bylo zrušeno několik letů z Lisabonu. Pár letadel se dokonce muselo po nezdařeném přistání vrátit. A videa z nepovedených přistání, která se v té době objevila na YouTube, mému nadšení zrovna nepřidala.

Malaga – přístav a město

Malaga – přístav a město

Náhle zavolali námořníci. Vlny byly vysoké 4 - 5 metrů a případná záchranná akce by nebyla možná. Tlak na mě se zvyšoval. Nerad měním rozhodnutí, nerad nedržím slovo a naopak rád testuji limity, kolik toho zvládnu. Někdy je pro mě trochu až složité se orientovat v tom, co je odvaha a co je za její přijatelnou hranicí. Ale když zavolali profesionální piloti Air Portugal, že několik dnů nesmí Madeiru vůbec využívat, bylo rozhodnuto.

Druhý den ráno jsem si při hovoru s místními piloty uvědomil, že by bylo možné letět do Maroka. Vyrazil jsem tedy přes španělský Jerez a doletěl až do Rabatu. Odsud pak kolem Casablanky do Marrákéše.

Létat v Maroku je trochu jiné než v Evropě. Musí se létat po stanovených trasách, nesmí se filmovat, pohyb na letištích je složitější. Ale vše ale proběhlo dobře, proletěl jsem se i trochu nad pouští a získal pár nových zkušeností.

Zámek If (chateu d´IF“ ) na ostrově If (Ile d´If) jednom z ostrůvků Friulského...

Zámek If (chateu d´IF“ ) na ostrově If (Ile d´If) jednom z ostrůvků Friulského souostroví v Marseillském zálivu. Sem Alexandr Dumas umístil hlavní děj své knihy Hrabě Monte Christo.

Celá cesta trvala dva týdny, přistál jsem celkem na šestnácti letištích, z nichž 10 jsem dosud neznal. V kabině letadla jsem strávil celkem 42 hodin a uletěl jsem něco kolem devíti tisíc km.

Díky novému softwaru, který jsem používal pro plánování jednotlivých letů a který zobrazuje všechny místní navigační body, se mi podařilo přeletět, vyfotit a nafilmovat centra měst jako Córdoba, Sevilla, Malaga, Valencie, Grenada, Marseille a dokonce i obletět a přistát na britském vojenském letišti v Gibraltaru. Také jsem přeletěl nejzápadnější kousek evropské pevniny západně od Lisabonu.

Na Azory jsem sice nedoletěl, ale limity jsem otestoval a podařilo se mi objevit hodně zajímavých věcí.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Sedm her z časů minulých: bavte se a vyhrajte exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Připomeňte si třicet let svobody se soutěží iDNES.cz a CK S.E.N. Výherce na podzim absolvuje cestu kolem světa. Soutěž...

Moře i nejkrásnější jezero Evropy. Kde hledat skvělé destinace na podzim

Pláž Pearl Beach v Eilatu

S koncem letních prázdnin se pomalu vylidňují pláže i horská střediska a nastává ideální čas pro kratší dovolenou bez...

KVÍZ: Poznáte města, která po pádu komunismu změnila název?

Komunistická propaganda slibovala mnohé. Plakáty lákaly například na rekreaci v...

Po rozpadu východního bloku a Sovětského svazu probíhaly ve střední a východní Evropě obrovské změny. V některých...

Deset nejlukrativnějších linek, které na nebi vydělávají stovky milionů

Na letištích trávíme při přestupech i hodiny. Některá letiště dokážou dlouhou...

Letecká doprava se neustále zhušťuje a nad hlavami nám prolétá stále více letadel. Některé destinace aerolinky...

Elektrokola v Alpách budí vášně. Začíná boj o budoucnost cykloturistiky

Elektrokola jsou v Alpách tuto sezonu absolutním hitem.

Němci si jen za loňský rok pořídili téměř milion elektrokol. A nic nenasvědčuje tomu, že by tento trend měl upadat. V...

Další z rubriky

Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Písčitý výběžek u města Kurtulus

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i...

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Hory kolem karpatského údolí Oltului

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...

Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na...

Najdete na iDNES.cz