V České republice se loni vyrobilo okolo 240 000 elektrokol, z toho přes 60 procent mířilo na export. Vyplývá to z údajů společnosti Ekolo.cz. Podle serveru Seznam.cz je v ČR více než 1 000 specializovaných cykloprodejen a až na malé výjimky všechny již elektrokola nabízí. Vedle toho existuje ve všech větších městech několik specializovaných prodejen pouze na elektrokola a ta nabízí i řetězce hobbymarketů i všichni hlavní online prodejci.
Trh elektrokol se má podle analytiků v následujících deseti letech zvětšit až patnáctkrát, chybí však dostatek bezpečného prostoru pro používání elektrických kol v dopravě.
TEST ELEKTROKOL 2020: Nevybírejte podle motoru, ale jízdních vlastností |
„V následujících dvou letech předpokládáme, že se prodeje elektrokol stanou majoritním artiklem, tedy že převýší prodej klasických kol,“ uvedl ředitel Ekolo.cz Jakub Ditrich.
Převis poptávky po elektrokolech všech typů nad nabídkou, který zaznamenali prodejci v průběhu loňského roku, bude pravděpodobně pokračovat i na jaře 2021. Většina známějších značek již má celou letošní produkci elektrických kol předprodánu prodejcům.
Výrobu více kusů neumožňuje celosvětový zásadní nedostatek mechanických komponent, jako je řazení, pláště, rámy a též nedostatek článků pro baterie, kde výrobci elektrokol sdílí zdroje s producenty elektromobilů. Proto, i přes aktuální nucené uzavření, hlásí prodejny elektrokol na začátku roku značný zájem kupujících prostřednictvím e-shopových objednávek.
Než půjdete pro elektrokolo. Dojezd neřešte, zaměřte se na pohodlí a typ kola |
Největší zájem je o modely cestovních elektrokol v cenovém rozsahu od
35 000 do 55 000 korun. Tento typ elektrokola, který je vedle dostatečné kapacity baterie vybaven též blatníky, světly, nosičem pro náklad a dalším příslušenstvím, lze použít nejen k rekreaci, ale též k osobní dopravě. Česká města nicméně podle Ditricha trpí značným deficitem vyhrazených cyklostezek.
Evropská komise v rámci schváleného obřího finančního balíku Fondu obnovy doporučuje členským státům, aby z kapitoly investic do dopravních staveb určili alespoň desetinu na zlepšení infrastruktury pro jízdu na kole. „Návrh České republiky, který byl komisi předložen, však v této kapitole nepočítá s žádnými prostředky na tuto výstavbu. Rozdíl mezi evropskými městy, které podporují bezemisní dopravu, a těmi, kde je automobil v centru pozornosti, se bude tedy dále bohužel zvětšovat,“ dodal Ditrich.
Velká část uživatelů elektrokol své stroje upravuje. Nejčastěji jde o navyšování rychlosti, přičemž maximální povolený rychlostní limit, do kterého může pomáhat při jízdě elektrický motor, činí 25 km/h. Poté by se měl motor vypnout. Podle Centra dopravního výzkumu je tzv. tuningem opatřena více než polovina z nich.