Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Legendární slévárna kula srdce Jugoslávie. V Zastavě se vyráběly i zbraně

aktualizováno 
Za jeden z nejviditelnějších symbolů hospodářství bývalé Jugoslávie platily osobní automobily značky Zastava, vyráběné prostřednictvím licence od italského Fiatu. Ovšem mamutí tovární areál též produkoval poněkud odlišnější výrobky. A během své historie se párkrát propojil s umem zlatých českých ručiček i našich chytrých mozků.

Krásná expozice je zaměřena výhradně na prezentaci zbrojovky. | foto: Jakub Hloušek, pro iDNES.cz

Nynějšímu gigantickému závodu předcházely skromné počátky. Ty jsou provázány s dobou, kdy se Kragujevac stal metropolí srbského knížectví, které zdárně postupovalo od částečné samosprávy přes autonomii až k nezávislosti. Tehdy zde vznikla malá manufaktura se vznešeným názvem „Státní vojenská dílna“.

K ní posléze přibyl „Arzenál pro opravu ručních zbraní“. A následně, konkrétně roku 1853, sem byl z Bělehradu přemístěn provoz litých hlavní s kompletací výzbroje dělostřelectva. Slévárnu zbudovali němečtí experti.

V tu chvíli se zrodila nejstarší standardně vybavená továrna Balkánu a první moderně koncipovaný závod Srbska. Kragujevac díky nově zprovozněné slévárně získal prvenství regionálního lídra industrializace.

Koncem předminulého století pak byla slévárna rozšířena a přestavěna v duchu tradiční evropské architektury závěru průmyslové revoluce.

Fotogalerie

U nás takových budov napočítáme stovky a většinou je mineme bez podrobnějšího zájmu. Nicméně na Balkánském poloostrově se jedná o vzácnosti.

Proto byla Stará slévárna (Stara livnica, případně topolivnica, tedy provoz zaměřený na odlévání děl) prohlášena chráněnou technickou památkou.

Svému primárnímu účelu věrně sloužila až do závěru šedesátých let minulého století, teď se přímo pod její střechou nachází podnikové muzeum, které známou značku Zastava představí v docela jiném světle – a to jako zbrojovku.

Zbraně do všech konfliktů

Budovu staré slévárny nacházím snadno, všechna vrata jsou ale zamčena. Vracím se tedy na vrátnici a ochotně dostávám doprovod. Muzeum je přístupné zdarma.

Základy většiny expozice byly položeny počátkem sedmdesátých let minulého století, tudíž plně odpovídají tehdejší éře. Podrobné informační panely chronologicky dokumentují dějiny továrny, vidět jsou i ukázky všech druhů a typů produkovaných zbraní, doplňků vojenské výzbroje i výstroje a historické obráběcí stroje.

Stará slévárna s muzeem. Cestu k ní ukáže směrovka, pak je potřeba zvonit u...

Stará slévárna s muzeem. Cestu k ní ukáže směrovka, pak je potřeba zvonit u dveří na zadní straně.

Spousta exponátů voní olejem, jak sem byla přenesena z výrobních prostor.

Spousta exponátů voní olejem, jak sem byla přenesena z výrobních prostor.

Text panelů je pouze v srbštině, ovšem firma pro návštěvníky muzea vydala tištěného průvodce s anglickou mutací. Mě hodně zaujaly reprodukce dobových fotografií, kdy byly zbraně z továrny v přímé akci: počínaje cvičením na střelnici po ostré nasazení během četných konfliktů, v srbsko-turecké válce, balkánských válkách či za první i druhé světové.

Generál z Moravy i brněnská Zbrojovka

Koncepce výstavy je sice dost retro, absolutně bez zásahu interaktivními prvky a audiovizuální technikou, ale mně se tu líbí. Halou slévárny pořád naplno prostupuje osobitá atmosféra fabriky s typickou vůní oleje a emulzí.

I budova se obešla bez zásahů a přehnané rekonstrukce, která by odtud vyhnala industriální ráz a nahradila jej sterilním prostředím, dokonalou výmalbou či novými prvky zbavenými industriální patiny. Jsem tu sám, nikdo mě neruší. Kolem panuje ticho a fotografovat se smí bez omezení.

Předvečer první světové: pro případ války se srbské ženy cvičí ve střelbě.

Předvečer první světové: pro případ války se srbské ženy cvičí ve střelbě.

Dobové fotografie přenesou návštěvníky na vojenské přehlídky i bojiště.

Dobové fotografie přenesou návštěvníky na vojenské přehlídky i bojiště.

Ačkoli továrna disponovala zručným kádrem, včetně samostatného vývoje, vysoké procento zbraní bylo vyráběno v rámci licencí. Přirozeně, že byla snaha docílit maximální úrovně odbornosti jak u řemeslníků, tak mezi vojáky.

A tu se objevují první naše stopy. Rodák z Olomouce František Zach v Kragujevaci vedl výcvik dělostřelectva a současně dohlížel i na výrobu. Zach nakonec obdržel hodnost generála srbské armády, což je nejvyšší hodnost, jakou kdy získal náš krajan české či moravské národnosti za služby v cizí armádě.

Kragujevacká zbrojovka pro potřeby meziválečné jugoslávské armády také upravovala škodovácké houfnice. A těsně před vypuknutím druhé světové války získala licenci na produkci lehkého kulometu ZB 30J (PM M37) z dílny Československé Zbrojovky Brno. I jemu je zde věnován panel s vystaveným výrobkem.

Rudý prapor

Počátkem padesátých let minulého století proběhlo v kragujevacké továrně všeobecné vnitropodnikové referendum, kdy zaměstnanci firmy drtivou většinou rozhodli o rozšíření výrobních kapacit podniku s prioritou výroby pro civilní účely.

Tehdy zbrojovku do značné míry nahradila automobilka, která začala kooperovat s Fiatem. Nejprve na bázi licencí a později formou volnější spolupráce. Zkušenosti s automobily ale již byly položeny dříve a to malými sériemi licenčně vyrobených náklaďáků Chevrolet a legendárních džípů Willys.

Naše zbraně vždy měly ve světě dobré jméno.

Naše zbraně vždy měly ve světě dobré jméno.

Krásná expozice je zaměřena výhradně na prezentaci zbrojovky.

Krásná expozice je zaměřena výhradně na prezentaci zbrojovky.

Na památku dělnických bouří, které kragujevackou továrnu zachvátily během sedmdesátých let devatenáctého století a pro které se vžil název „Crveni barjak“ (Rudý prapor), obdržel holding podniků rozesetých po celé někdejší Jugoslávii pojmenování „Crvena zastava“. Což znamená totéž. Pouze hovorově používaný turcismus byl nahrazen spisovným výrazem.

Devadesátá léta minulého století a následná dekáda přinesla útlum výroby automobilů. Areál podniku pak utrpěl škody během bombardování letectvem NATO. Automobilka byla nakonec privatizována a vlastníkem se stala společnost Fiat Chrysler Automobiles. Nicméně ta loni silně omezila výrobu. Původní zavedenou značku Zastava nyní nesou pouze produkty zbrojovky.

Může se hodit

Otevírací hodiny muzea odpovídají pracovní době továrny. Přístupné je tedy ve všední dny, zhruba do třetí odpolední (údaje v internetových průvodcích se různí). Aktuální situaci vám ochotně prověří v městském infocentru, kde současně telefonicky ohlásí vaši návštěvu. Před cestou na Balkán jsem se pokoušel zjistit provozní dobu e-mailem, ale odpověď nedorazila.

Internet
www.muzej-topolivnica.rs

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Polským Kašubům nerozumí ani Poláci. Jejich životy převrátila historie

Dům obrácený vzhůru nohama, nejdelší dřevěná deska na světě či koncertní piano zapsané v Guinnessově knize rekordů. To...

ZANIKLÉ TRATĚ: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede do České Lípy, tentokrát na jeden z úseků severočeské transverzálky....

Teplá sprcha i speciální matrace. Vlezte si do speciálu Tatry kolem světa 2

Jak vypadá ideální auto na cestu kolem světa? Musí převézt až čtrnáct lidí, kteří se v něm chtějí pohodlně vyspat. Mělo...

Prostě to zabalit a zmizet. Příběhy lidí, kteří si udělali dva roky prázdnin

Premium Napadlo vás někdy všeho nechat a vyrazit do světa? Udělat si dva roky prázdnin? Zde jsou příběhy čtyř lidí, kteří to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Její veličenstvo železnice. Británie z oken vlaku nepřipomíná normální Evropu

Premium Nejdřív se jí Britové báli, pak si železnici rychle zamilovali a dodnes si ji hýčkají jako národní poklad. Britské...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Prostě to zabalit a zmizet. Příběhy lidí, kteří si udělali dva roky prázdnin

Premium Napadlo vás někdy všeho nechat a vyrazit do světa? Udělat si dva roky prázdnin? Zde jsou příběhy čtyř lidí, kteří to...

Mistři světa v jízdě vlakem. Švýcarské železnice jsou plné rekordů

Premium Tři pětiny Švýcarska zabírají hory, přesto jsou obyvatelé alpské země světovými šampiony v železničním cestování....

Teď je správný čas. Takto opuštěná italská města už nespatříte

Historická centra světoznámých měst jen se zlomkem obvyklého množství návštěvníků, málo lidí u moře, žádné návaly u...

Dodávkou po Panamericaně. Z děsivé kolonie nás vyléčil až pohádkový les

Seriál Měla ukazovat různorodost německé kultury, ale stala se symbolem teroru. Vesnice ve středu Chile se dodnes vzpamatovává...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...