Po Paříži - autobusem nebo na bruslích

  10:05
Jak se nejlépe pohybovat po Paříži? S takovou otázkou je konfrontován nejen každý Pařížan, ale i návštěvník, kterého "nevyplivne" u každé pamětihodnosti turistický autokar. Pro každého, kdo má málo času nebo je v metropoli nad Seinou poprvé a potřebuje absolvovat kolečko po "povinných" památkách, je logickým prostředkem prakticky všudypřítomné metro. Když má ale návštěvník pár dní času, nebo už Paříž trochu zná a chce vyzkoušet něco jiného, může zkusit městské autobusy, zatímco mladší a odvážnější mohou nasadit kolečkové brusle, kterým přeje rovinatý profil metropole.

Metro je rychlé, ale přece jen spíše nevzhledné a pohled z oken autobusu je po něm příjemným zpestřením. Za cenu jednoho lístku je možné v autobusu míjet historické památky i se ponořit do odlehlejších čtvrtí, kde bydlí "obyčejní" Pařížané a kde jsou kavárny bez turistů.
   

Mapa s autobusovými linkami je k mání ve všech stanicích metra, případně na konečných autobusů, takže si každý může vybrat linku podle svého vkusu a zájmu. Některé z nich však svou trasou opravdu připomínají výletní autobusy.
   

Tak linka č.80 má konečnou u dějiště autosalónů na Porte de Versailles, poklidným 15. obvodem se proplétá k Martovým polím, mine vyhlídku na Eiffelovu věž, vydá se k Seině, přejede náměstí Alma a improvizovaný pomník na místě nehody princezny Diany, zamíří přes Champs Elysées k bulvárům, objede kopec Montmartru a skončí u jeho severní neturistické strany.
   

Devětašedesátka zase od Eiffelovy věže vyjede přes prostranství Invalidovny čtvrtí vládních paláců za parlamentem a ulicí de Bac mine muzeum d'Orsay, po nábřeží jede kolem Louvru a kolem kostela Saint-Germain L'Auxerrois, odkud dal zvon signál k Bartolomějské noci. Potom se za radnicí otočí do starobylé čtvrti Marais a u náměstí Bastily jede kolem zóny oblíbených barů.

Potom začne v autobuse přibývat ras i jazyků a "lidovější" Paříží projede linka kolem hřbitova Pere Lachaise na konečnou na náměstí Gambetta. Linka 96 zase přes Saint-Germain des Pres a Marais dorazí na východ Paříže do barvité čtvrti Belleville a projíždí ulicí Oberkampf, jejíž podniky se staly v poslední době oblíbeným cílem pařížských bo-bo (podle posledního sociologického slangu nově vzniklá skupina "bohémské buržoazie").
   

V autobuse platí stejné lístky jako v metru, které se dají koupit i přímo u řidiče. Autobusy fungují doslova na znamení. Na stanici se na ně musí mávnout, uvnitř zase zmáčknout knoflík pro zastavení, jinak stanicí klidně prosviští. Návštěvník také s údivem zjistí, že jinak velmi zdvořilí Francouzi nepouštějí sednout ženy ani starší - s výjimkou cestujících opravdu nad hrobem.
   

Autobus je samozřejmě závislý na dopravním ruchu, takže se může cesta protáhnout, případně může být nabitý pasažéry. K vyhlídkovým účelům je proto nejlepší jezdit mimo ranní a večerní dopravní špičky. Ovšem v létě je ve městě poměrně málo Pařížanů, takže ruch na ulicích je přece jen menší než jindy.
   

Léto usnadňuje život i stále početnějším vyznavačům kolečkových bruslí, kteří využívají toho, že rovinatá Paříž je z velké části vyasfaltovaná. Tento způsob poznávání Paříže mohou ostatně zkusit i návštěvníci. Nejlepší příležitost poskytují pravidelné toulky na bruslích, které se organizují v pátek večer a v neděli odpoledne a kterých se účastí tisíce lidí. Tyto výpravy provázejí policisté na motocyklech, kteří uzavírají trasu automobilům. Karavanu uzavírá sanitka a nechybějí ani policisté na kolečkových bruslích dohlížející na pořádek přímo v davu.
   

Páteční výlet začíná v deset hodin večer na náměstí d'Italie. Účastníci tohoto "Paris by night" urazí 25 až 30 kilometrů a v jednu hodinu ráno se vrátí na start. Páteční toulky jsou však jen pro skutečně dobré bruslaře. Kdo neumí brzdit, ať jde spát,
doporučují pořadatelé. Rodinnější charakter mají nedělní výpravy, které začínají
každou neděli ve 14:30 na náměstí Bastily, kam se vracejí o tři hodiny později. Při nich se dlouhý had bruslařů pohybuje přece jen pomaleji a častěji se zastavuje.
   

Turisté nicméně kvůli náhodnému výletu s sebou nemusí vláčet do Paříže vlastní brusle. Ty se dají půjčit, například v obchodech na bulváru Bourdon u Bastily, kde stojí půjčení asi 60 franků. Kromě toho se půjčují i ve velkých sportovních obchodech jako Decathlon.
   

Provozu je možné se ve městě vyhnout také každou neděli, kdy se automobilům uzavírají vozovky na nábřeží Seiny a mohou na ně jen chodci, cyklisté a bruslaři. Pařížská radnice nyní slibuje, že nábřeží budou toto léto od 15. července do 15. srpna uzavřena celý týden. Na bruslích se samozřejmě nemusí jezdit jen organizovaně a tisíce Pařížanů se proplétají dopravou i po chodnících každý den
- v takovém případě ovšem na vlastní nebezpečí.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...