Když si horolezec Danny Kaine v červnu během svého pětidenního výstupu k základnímu táboru pod Mount Everestem postěžoval na bolest hlavy, nemohl jeho průvodce tušit, že jde o předem promyšlený krok. Danny Kaine měl totiž odhalit podezření na obrovské pojistné obvody při výstupech na nejvyšší horu světa.
„Průvodce najednou řekl, že potřebujeme helikoptéru, aby mě dostali pryč. A začal být poměrně agresivní,“ prohlásil Kaine pro server The Guardian. Horolezce nakonec převezla helikoptéra do soukromé nemocnice v Káthmándú, kde prošel několika zdravotními testy. „Finální účet byl 12 800 amerických dolarů (zhruba 285 tisíc korun). Za bolest hlavy.“
Kaina si potajmu najaly hned tři pojišťovací společnosti. Chtěly zjistit, proč se za poslední roky prudce zvýšily výdaje za lékařskou péči o horolezce, kteří si na svou cestu k Mount Everestu pořídili speciální cestovní pojištění. Jejich podezření na rozsáhlé zneužívání při plnění pojistného později potvrdilo i vyšetřování nepálské vlády.
Drtivá většina případů pojistných podvodů probíhala podle stejného scénáře. Horolezci, kteří si svým průvodcům postěžovali na zdravotní problémy, byli často nevybíravě nuceni využít převozu do nemocnice helikoptérou. Dokonce i s banálním onemocněním často strávili ve zdravotním zařízení několik dní. Nemocnice a dopravní společnosti pak pojišťovnám účtovaly nadhodnocené poplatky za provedené služby. Svůj podíl pak dostal každý, kdo se na převozu a ošetřování horolezců podílel.
Podle některých zdrojů funguje podobný systém podvodů už více než pět let a zahrnuje desítky společností. „Osobně jsem za jediný rok viděl 200 až 250 podezřelých případů evakuace od několika společností,“ tvrdí Phil Sylvester, mluvčí pojišťovny World Nomads, která v oblasti kolem Mount Everestu také operuje. Podle něj se cena za jeden transport do 150 kilometrů vzdáleného Káthmándú pohybuje mezi šesti až deseti tisíci dolarů (až 220 tisíc korun).
Vyšetřování potvrdilo i obavy, že někteří průvodci dokonce dávali svým zákazníkům do jídla jedlou sodu, aby jim způsobili zdravotní potíže. „Slyšeli jsme i o případech, kdy byli turisté skutečně úmyslně handicapováni svými průvodci,“ potvrdil informaci Prakaš Šarma, vedoucí úředník vyšetřování.
Vysoký zájem o zdolání Mount Everestu v posledních letech vedl k tomu, že některé cestovní agentury začaly nabízet pobyty v Nepálu za podhodnocené ceny a peníze začaly vydělávat právě na pojišťovnách. V některých případech údajně slibovaly klientům i vrácení peněz, pokud během svého pobytu budou předstírat zdravotní problémy a nechají se helikoptérou přepravit do nemocnice.
Odhalení rozsáhlé sítě využívající pojistné podvody způsobilo v Nepálu velký poprask a poté, co některé velké pojišťovny dokonce pohrozily svým odchodem ze země, vypracovala vláda nový systém kontroly přepravy i zdravotní péče a okamžitě ho uvedla v platnost. Od začátku září teď nad veškerými výdaji nově přebírá kontrolu speciální vládní komise. Údajně všem firmám a společnostem, které se na podvodech podílely, byla zrušena činnost.